Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1125586
Sen är ju givetvis vissa typer av designer av AWD bättre än andra på olika sätt. Volvo(och säkert fler, idk) har ju fortfarande den där värdelösa hylsan som går sönder för minsta lilla, dålig smörjning i vinkelväxeln osv, men fungerar på ett bra sätt så länge den fungerar...
Andra har centerdiffar som inte tål något, och ytterligare andra har en riktigt stark drivlina. Subbor, quattro och x-drive tillhör väl den kategorin överlag, men då är dom också permanenta 4-kraffsare, till skillnad mot t ex volvo och andra "on demand" som kräver hjulspinn innan det börjar driva i andra ändan.
Sen finns det ju den varianten med manuella diffar och drivning, hög- och lågväxel och annat skoj, dom brukar ju vara snudd på skottsäkra :)
Sen krävs det ju faktiskt lite extra motor för att dra full nytta av 4 drivande hjul. För vad hjälper mer drivande hjul om motorn är så klen att den inte orkar driva? :lol:

Skulle jag köpa en AWD så skulle jag helst vilja ha en med permanent drivning(rear-biased, helst :P), annars försvinner ju lite av vitsen med det hela i mitt tycke.

Sen har ju ingen, eller iaf inte jag, sagt att AWD är dåligt, utan det är folket(givetvis inte alla...) som kör AWD som är dåliga och inbillar sig att AWD'n löser alla problem åt dem. Dom tror dom kan gasa som om det vore sommar trots full snöstorm osv. Dom med 2WD beter sig(givetvis inte alla här heller) annorlunda, hastigheten är generellt lägre både pga. fysiska anledningar och mer "rädsla" att få sladd/tappa styrning. Släpper framhjulen på t ex en FWD så finns det ingen AWD som "i förarens fantasi" går in och kompenserar och löser alla världens problem....

AWD har sina fördelar, men dom fördelarna är inte ens i närheten av vad majoriteten har fått för sig.
av Schmoyoho
#1125645
Lucif3r skrev:Skulle jag köpa en AWD så skulle jag helst vilja ha en med permanent drivning(rear-biased, helst :P), annars försvinner ju lite av vitsen med det hela i mitt tycke.
Har du kört någon haldex-bil? Gen V tycker jag man kan känna lite latens i, men inget jag märkte förrän jag hade min gen III som referens. Tycker den är rätt oklanderlig, ska vara väldigt särskilda omständigheter innan man får till hjulspinn där.
av sparwen
#1125657
Lucif3r skrev:
AWD har sina fördelar, men dom fördelarna är inte ens i närheten av vad majoriteten har fått för sig.
Nyfiken på vad det är för fördelar majoriteten fått för sig?
av Lövet
#1125659
sparwen skrev:
Lucif3r skrev:
AWD har sina fördelar, men dom fördelarna är inte ens i närheten av vad majoriteten har fått för sig.
Nyfiken på vad det är för fördelar majoriteten fått för sig?
Att risken för olyckor är mindre om man kör AWD är väl den största
av sparwen
#1125663
Mwi skrev:
sparwen skrev:Har jag missat något, eller finnas det någon undersökning som visar att de med awd kör fortare? Känns som delar av tråden bygger på det. Att de med awd kör fortare än de utan.
Ja Folksam har en undersökning som visar det.
http://media.folksam.se/sv/2015/03/16/n ... -vaglaget/
Den säger ingenting om körsträckan per år mellan de olika bilarna. Bor ägarna av fyrhjulsdrift ofta norrut där det är halare?

Njä, den där studien övertygar inte mig. Men sen ser jag i och för sig till mig själv, jag håller hastighetesbegränsningarna oavsett awd eller inte. Med anpassning efter underlaget.
av Lövet
#1125664
På vad sätts påverkas

"de fyrhjulsdrivna bilar har i större grad varit inblandade i krockar i högre hastigheter än liknande bilar utan
fyrhjulsdrift."

av att de skulle köra fler mil? Det spelar ingen roll om de kört 1000 eller 10 mil innan olyckan, det är ju farten vid själva olyckstillfället som undersökts
av sparwen
#1125667
Mwi skrev:
sparwen skrev:Har jag missat något, eller finnas det någon undersökning som visar att de med awd kör fortare? Känns som delar av tråden bygger på det. Att de med awd kör fortare än de utan.
Ja Folksam har en undersökning som visar det.
http://media.folksam.se/sv/2015/03/16/n ... -vaglaget/
Den säger ingenting om körsträckan per år mellan de olika bilarna. Bor ägarna av fyrhjulsdrift ofta norrut där det är halare?

Njä, den där studien övertygar inte mig. Men sen ser jag i och för sig till mig själv, jag håller hastighetesbegränsningarna oavsett awd eller inte. Med anpassning efter underlaget.
av Lövet
#1125669
Studien säger att när det smäller åker AWD bilarna i genomsnitt FORTARE i olyckstillfället. Har ingenting med körsträcka, Norrland eller halka att göra.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1125736
Lövet skrev:Att risken för olyckor är mindre om man kör AWD är väl den största

Precis, tillsammans med vilda fantasier såsom att man inte kan få hjulsläpp och jag vet inte allt jag hört genom åren... ?:-/
av Mwi
#1125757
sparwen skrev:
Mwi skrev:
sparwen skrev:Har jag missat något, eller finnas det någon undersökning som visar att de med awd kör fortare? Känns som delar av tråden bygger på det. Att de med awd kör fortare än de utan.
Ja Folksam har en undersökning som visar det.
http://media.folksam.se/sv/2015/03/16/n ... -vaglaget/
Den säger ingenting om körsträckan per år mellan de olika bilarna. Bor ägarna av fyrhjulsdrift ofta norrut där det är halare?

Njä, den där studien övertygar inte mig. Men sen ser jag i och för sig till mig själv, jag håller hastighetesbegränsningarna oavsett awd eller inte. Med anpassning efter underlaget.
Det finns lite mer att läsa här. http://www.folksam.se/media/i-trafiken- ... -24184.pdf
Anpassa hastighet efter väglag, val av däck och att ha en bil med antisladd gör mer för trafiksäkerheten än fyrhjulsdrift.
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]