- tis 15 nov 2016, 10:44
#1125586
Sen är ju givetvis vissa typer av designer av AWD bättre än andra på olika sätt. Volvo(och säkert fler, idk) har ju fortfarande den där värdelösa hylsan som går sönder för minsta lilla, dålig smörjning i vinkelväxeln osv, men fungerar på ett bra sätt så länge den fungerar...
Andra har centerdiffar som inte tål något, och ytterligare andra har en riktigt stark drivlina. Subbor, quattro och x-drive tillhör väl den kategorin överlag, men då är dom också permanenta 4-kraffsare, till skillnad mot t ex volvo och andra "on demand" som kräver hjulspinn innan det börjar driva i andra ändan.
Sen finns det ju den varianten med manuella diffar och drivning, hög- och lågväxel och annat skoj, dom brukar ju vara snudd på skottsäkra :)
Sen krävs det ju faktiskt lite extra motor för att dra full nytta av 4 drivande hjul. För vad hjälper mer drivande hjul om motorn är så klen att den inte orkar driva? :lol:
Skulle jag köpa en AWD så skulle jag helst vilja ha en med permanent drivning(rear-biased, helst
), annars försvinner ju lite av vitsen med det hela i mitt tycke.
Sen har ju ingen, eller iaf inte jag, sagt att AWD är dåligt, utan det är folket(givetvis inte alla...) som kör AWD som är dåliga och inbillar sig att AWD'n löser alla problem åt dem. Dom tror dom kan gasa som om det vore sommar trots full snöstorm osv. Dom med 2WD beter sig(givetvis inte alla här heller) annorlunda, hastigheten är generellt lägre både pga. fysiska anledningar och mer "rädsla" att få sladd/tappa styrning. Släpper framhjulen på t ex en FWD så finns det ingen AWD som "i förarens fantasi" går in och kompenserar och löser alla världens problem....
AWD har sina fördelar, men dom fördelarna är inte ens i närheten av vad majoriteten har fått för sig.
Andra har centerdiffar som inte tål något, och ytterligare andra har en riktigt stark drivlina. Subbor, quattro och x-drive tillhör väl den kategorin överlag, men då är dom också permanenta 4-kraffsare, till skillnad mot t ex volvo och andra "on demand" som kräver hjulspinn innan det börjar driva i andra ändan.
Sen finns det ju den varianten med manuella diffar och drivning, hög- och lågväxel och annat skoj, dom brukar ju vara snudd på skottsäkra :)
Sen krävs det ju faktiskt lite extra motor för att dra full nytta av 4 drivande hjul. För vad hjälper mer drivande hjul om motorn är så klen att den inte orkar driva? :lol:
Skulle jag köpa en AWD så skulle jag helst vilja ha en med permanent drivning(rear-biased, helst

Sen har ju ingen, eller iaf inte jag, sagt att AWD är dåligt, utan det är folket(givetvis inte alla...) som kör AWD som är dåliga och inbillar sig att AWD'n löser alla problem åt dem. Dom tror dom kan gasa som om det vore sommar trots full snöstorm osv. Dom med 2WD beter sig(givetvis inte alla här heller) annorlunda, hastigheten är generellt lägre både pga. fysiska anledningar och mer "rädsla" att få sladd/tappa styrning. Släpper framhjulen på t ex en FWD så finns det ingen AWD som "i förarens fantasi" går in och kompenserar och löser alla världens problem....
AWD har sina fördelar, men dom fördelarna är inte ens i närheten av vad majoriteten har fått för sig.