Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev: Inte f-n har min Italienimporterade V70 nå lägre skatt än en svensksåld V70 iaf, så det är nog mer än bara "import" som isf ger lägre skatt.
Tror att vissa importbilar har lägre skatt för att dom har motoralternativ som inte finns i sverige, Italien är väl ett sånt land där dom pga skatteskäl håller ner cylindervolymen och där man bör vara uppmärksam på om det verkligen är samma motor som i en svensksåld.
I din profil så står det T5 och om jag inte kommer ihåg fel har en Italiensåld T5 en svagare och mindre motor än en svenskåld T5, Detta borde väl påverka skatten?
Lucif3r skrev:
Andis skrev:Kan inte svara exakt i ditt fall utan att ens veta modell m.m.
Inte ens veta modell.....
Lucif3r
Volvonörd

Kör: V70 T5 2.0 -97
Ahhh råka svara från tapatalk den visar inte den infon tyvärr.

Men som svar så vet jag nu att det rör sig om en 1997 dom årsmodellerna verkar inte beröras av import eller ej utan det är från början 2000 talet skatten skiljer.
Kommer inte på exakt vilket år som det börjades skrivas in bränsleförbrukning i registret. Men från det året började det skilja rejält i skatt på en importerad bil där dom uppgifterna inte skrevs in och en svensk såld där det skrevs in och verkar fortfarande vara så i alla fall förföra året om du kollar exemplet jag la upp.

Verkar som dom bilar som importeras får leva vidare på skattesystemet man hade på bilar under 90 talet. Vilket ger lägre skatt på att importera en bil istället för svensksålda.

Har ännu inte lyckats forska fram om man kommer förbi helbilgodkändandet på importerade bilar. Men även det är en fördel att komma förbi.

90 tals bilar har inte det vilket betyder bland annat att har du en AWD bil kan du ta bort kardan vilket du inte kan på en helbilgodkänd bil utan risk för ombesiktning med den tillbaka satt.
Helbilsgodkända import-bilar är fortfarande helbilsgodkända, så vida det inte ändrats dom senaste 3 åren sen sist jag hade koll på det där.

Och du kan INTE ta bort någon kardan på "90 tals bilar", då bilen är registrerad som AWD. Plockar du då bort kardan så har du en helt annan bil som inte stämmer med reg. beviset = nedslag samt ombes, i värsta fall krav på reg. bes.
.... därimot har sbp ingen metod att testa om AWD'n fungerar....
Helbilsgodkänd började väl från -98 på volvo om jag inte minns galet.
Sharkbait skrev:"Finansminister Anders Borg (M) och statsminister Fredrik Reinfeldt (M) har redan föreslagit höjd alkohol- och tobaksskatt på cirka 1 miljard kronor samt höjd fordonsskatt mellan 1 och 1,5 miljarder kronor.
– Det är så man stärker finanserna och bygger buffertar inför svåra tider i framtiden. Det handlar om att samla i ladorna igen, sa Anders Borg på en pressträff i måndags."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18401617.ab

Jaha, nu skall det bli dyrare att köra bil....
Hehe det tolkar jag som att för att få sverige att dra runt nuvarande experiment, är att ta från det vi gör mest alltså super röker på och kör bil hehe :lol:
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]

B230fk banjoanslutningar

Halloj allesammans! Jag håller just nu p&ari[…]

Beror på vilken drivlina du syftar på[…]

Köpråd v50/s40 /c30