Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

SubMarine skrev: ons 03 nov 2021, 12:56 Det har funnits automatik för det där i flera år hos de större laddboxleverantörerna. Man ställer t.ex. in hur mycket säkringen klarar och så begränsar systemet hur mycket ström som varje uttag/bil kan ta ut eller om det blir köordning ifall det inte räcker till alla.
Det där vet ni mycket bättre än mig.
-Klarar systemet att regelera över 100 bilar.
-Klarar systemet en mix av olika bilar
-Klarar alla bilar att regleras steglöst
-Klarar systemet mäta och fakturera bilägarna för förbrukning
-Klarar det dynamiska elpriser
-Är systemet uppgradernsbart när det kommer nya standarder för tex V2G
-Har det ett vettigt pris.
-Osv
-
VolvoB20 skrev: ons 03 nov 2021, 13:45Det där vet ni mycket bättre än mig.

Ja
Ja, det är boxen man reglerar inte bilen
Ja se ovan
Ja
Vet ej
Vet ej
Säkert svindyrt men mitt jobb beställde nyligen ett system för 40 bilar och vi har rätt snåla ägare. Vår matning är ”för klen” enligt fastighetsägaren så systemet jobbar verkligen aktivt för att reglera. Det går mycket fortare att ladda när det är färre bilar som laddar.
Lövet skrev: ons 03 nov 2021, 14:05
VolvoB20 skrev: ons 03 nov 2021, 13:45
Ja se ovan
Det är väl bilen själv som reglerar hur mycket ström den suger i sig. Sen kan boxen ge bilen instruktioner via ISO 15118 om hur mycket den får dra från uttaget. Om sedan alla bilar idag är helt ISO 15118 kompatibla eller om boxen får gå över och avbryta laddningen helt vid överbelastning har jag ingen aning om. Finns ju sjukt dåligt med info om man tänker köpa en elbil vad den faktiskt klarar, vissa kan ju tex inte reglera ned under ett vissa värde utan går över i on/off styrning tex.
VolvoB20 skrev: ons 03 nov 2021, 16:45 Finns ju sjukt dåligt med info om man tänker köpa en elbil vad den faktiskt klarar, vissa kan ju tex inte reglera ned under ett vissa värde utan går över i on/off styrning tex.
Instämmer, detta är ett bevis på att den fria marknaden behöver myndighetstyglar som ställer betydligt mer krav på tillverkare och återförsäljare..
Minns själv t ex när V50 1.8F kom, det stod ingenstans.. och Bilia upplyste inte, om att olja+filter behöver bytas varje 1000 mil.. När jag själv stötte på informationen på egen hand och tog upp saken med åf skruvade säljaren på sig och sa typ "just det ja, det stämmer"..
På tiden hade jag långt till jobbet och räknade på milkostnader för olika inköpspris och motorer, och med flexifuels täta oljeservice blev den plötsligt inte lika attraktiv.
Lövet skrev: ons 03 nov 2021, 14:05
VolvoB20 skrev: ons 03 nov 2021, 13:45Det där vet ni mycket bättre än mig.

Ja
Ja se ovan
Ja
Vet ej
Vet ej
Säkert svindyrt men mitt jobb beställde nyligen ett system för 40 bilar och vi har rätt snåla ägare. Vår matning är ”för klen” enligt fastighetsägaren så systemet jobbar verkligen aktivt för att reglera. Det går mycket fortare att ladda när det är färre bilar som laddar.
Vet systemet om att jag vill ha fulladdad bil kl 06 när vi drar till fjällen?

Det låter ju bra att det finns kommersiella lösningar på flera av problemen. Priset gör väl sen att det i realiteten inte är aktuellt för en samfällighet med flera garagelängor utspritt i området.
poseidon skrev:Vet systemet om att jag vill ha fulladdad bil kl 06 när vi drar till fjällen?
Ja, beroende på lösning kan det styras via laddboxen eller via bilen.
Jag ser inte hur man med en realistisk kostnad ska kunna få till en lite större anläggning utan att ha lastbalansering.

I min förening har vi börjat med 1 box med två uttag samt en modul som sköter lastbalanseringen (från samma leverantör). Man kan sedan bygga ut med flera boxar och nyttja samma lastbalanserare. Boxen kostade ca 10k per uttag före klimatklivet och lastbalanseraren var några tusenlappar den med. Lastbalanseraren gör också att vi kan läsa av förbrukning för varje användare via en webbportal och sedan debitera. Just nu debiterar vi manuellt eftersom vi bara har två användare, men när anläggningen växer ytterligare så erbjuds tjänster där debiteringen sköts automatiskt mot en mindre avgift per månad och användare.
Jag blir lite nyfiken på hur garagelängan ska klara av att ladda alla bilar samma tid på natten då elpriset är som lägst. Det har trots allt varit mycket fokus på styrd laddning i tråden.

Inget motargument som tex att ”alla laddar inte samtidigt” därför att det ”inte behövs”. Se istället detta som ett verkligt scenario.
Fisch skrev:Jag blir lite nyfiken på hur garagelängan ska klara av att ladda alla bilar samma tid på natten då elpriset är som lägst. Det har trots allt varit mycket fokus på styrd laddning i tråden.
hur har garagelängan klarat av motorvärmare samtidigt? Genom dimensionering.
  • 1
  • 249
  • 250
  • 251
  • 252
  • 253
  • 445

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]

Gör som KalleJ säger för att kunna […]

EX30, påstår dom.

Jag måste tyvär säga helt tvä[…]

Tack för alla svar. Uppskattar det verkligen![…]