Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Fjonsson skrev:
EbbevonVolvo skrev: tis 19 feb 2019, 03:23 För inte ska vi väl subventionera Norrmännens eller något annat lands elbilar?
Ur ett klimatperspektiv, vilket ju är huvudsyftet med elbilar, spelar det väl egentligen ingen roll var elbilen rullar?
Om den exporteras har vi ju fått tillbaka en del av pengarna.
Men JAG gillar inte att mina skattepengar subventionerar elbilar överhuvudtaget, egentligen. Men nu är det så och det får jag acceptera, och meningen är väl ändå att bilarna ska rulla i Sverige.
Min önskan är att det satsades på att bygga ut tankställen för vätgas. Det skulle passa mig precis lika bra som en diesel/bensin driven bil. Och säkert många som har svårt att få det att fungera med elbilar.
VolvoB20 skrev: Om man verkligen lyssnar på politikerna så är det klart att en del känner sig provocerade. Visst om 10 år har man lovat att förbjuda bensin och dieselbilars försäljning, men vad händer fram tills dess???

Man har ju lovat att öka intäkterna från bensin och diesel bilarna med 15 miljarder i Januariöverenskommelsen, samtidigt kommer allt fler att byta över till elbilar. Det blir ju en väldigt svår ekvation att få ihop ??? Om tex hälften av ägarna byter till elbil fram till 2030, hur ska de få stackare som sitter kvar med diesel o bensinbilar kunna totalt betala in 15 miljarder mer in bensin/dieselskatt än av alla bilar idag betalar tillsammans idag, pratar vi om 50 kr/l som pris vid pump tex för att de kvarvarande bensin/dieselbilarna ska kunna dra in 110 miljarder till statskassan för att den gröna skatteväxlingen man har beslutat om?
Låt oss räkna lite på det hela på en 10 årsperiod framåt.
Idag finns det ca 4 800 000 personbilar registrerade i sverige.
Nybilsförsäljningen ligger på 350 000 bilar/år och ca. 77% av försäljningen motsvaras av bilar som skrotas ut, i år ca. 250 000 bilar försvinner ut varje år (skrotas, krockas, exporteras).
Bilbeståndet ökar således med knappt 100 000 bilar per år.

Låt oss låtsas att elbilsförsäljningen, som står för 12% i år, ökar med 7% varje år fram till 2030 när då elbilsförsäljningen är 100%.
Sverige skulle 2030 då ha:
5 879 000 bilar totalt varav 2 892 000 är elbilar.
På svenska marknaden skulle det alltså 2030 rulla 2 987 000 bensin/dieselbilar.
110 miljarder / 2 987 000 = 36823kr/år.
Kör man 1500mil blir det 24kr/mil

Många gissningar i kalkylen men tydligt är att bensin/diesel-bilarna inte kommer vara ovanliga på vägarna ens 2030 även om nyförsäljningen är helt borta.

Det som kan ställa kalkylen helt på ända är ju om priserna på elbilar skulle rasa och putta hela begbilsmarknaden nedåt i värde. Om en helt ny elbil 2023 kostar samma som en begagnad från 2019 med gängse värdeminskning behöver ju värden justeras nedåt.
EbbevonVolvo skrev:
Fjonsson skrev:
EbbevonVolvo skrev: tis 19 feb 2019, 03:23 För inte ska vi väl subventionera Norrmännens eller något annat lands elbilar?
Ur ett klimatperspektiv, vilket ju är huvudsyftet med elbilar, spelar det väl egentligen ingen roll var elbilen rullar?
Men JAG gillar inte att mina skattepengar subventionerar elbilar överhuvudtaget, egentligen. Men nu är det så och det får jag acceptera, och meningen är väl ändå att bilarna ska rulla i Sverige.
Min önskan är att det satsades på att bygga ut tankställen för vätgas. Det skulle passa mig precis lika bra som en diesel/bensin driven bil. Och säkert många som har svårt att få det att fungera med elbilar.
Detta är även min inställning i ett nötskal. Dessutom är jag övertygad om att det ensidiga fokuset på att hejdlöst subventionera batteribilar kommer att visa sig vara ett gigantiskt misstag i paritet med etanolbilsfiaskot, "miljödiesel"-fiaskot osv.

Man bygger fast sig i en infrastruktur som kommer att visa sig obsolet inom kort - "ny" teknologi (vätgas) väntar runt hörnet och har potential att lösa de flesta av de bekymmer som idag gör att väldigt många svenskar inte kan se batteribilar som ett alternativ till "fossilbilar".
Leopold skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Fjonsson skrev: Ur ett klimatperspektiv, vilket ju är huvudsyftet med elbilar, spelar det väl egentligen ingen roll var elbilen rullar?
Detta är även min inställning i ett nötskal. Dessutom är jag övertygad om att det ensidiga fokuset på att hejdlöst subventionera batteribilar kommer att visa sig vara ett gigantiskt misstag i paritet med etanolbilsfiaskot, "miljödiesel"-fiaskot osv.

Man bygger fast sig i en infrastruktur som kommer att visa sig obsolet inom kort - "ny" teknologi (vätgas) väntar runt hörnet och har potential att lösa de flesta av de bekymmer som idag gör att väldigt många svenskar inte kan se batteribilar som ett alternativ till "fossilbilar".
Det finns en fundamental skillnad, elbilen är av sin natur effektivare på att omvandla kwh till drivning framåt. Det var varken etanol eller RME.
Variosboy skrev:Ett motargument mot elbilar som man ser här och på andra ställen är brandrisken gällande batterierna.
Hur ser ni på brandrisken/risken i allmänt när det gäller vätgas?
Har svårt att tänka mig Hindenburg-liknande katastrofer idag... vätgasen lagras i fordonet via välbeprövad teknologi. Gasen lagras inte i flytande form typ som gasol eller så, betydligt mer genomtänkta och robusta system. Att det skulle vara helt idiotsäkert eller "failsafe" vet jag inte, det är alltid inneboende risker när man lagrar stora mängder energi. Troligen hanterbart annars skulle denna teknologi knappast vara godkänd för ändamålet.
EbbevonVolvo skrev:
Min önskan är att det satsades på att bygga ut tankställen för vätgas. Det skulle passa mig precis lika bra som en diesel/bensin driven bil. Och säkert många som har svårt att få det att fungera med elbilar.[/quote]

Men, du subventionerar väl inget? Är det de 60.000:- som betalas ut i "bonus" efter 6 månader du tänker på så tas de från de bensin/dieselbilar som betalar "malus" på vägskatten de 3 första åren och registreras i trafik efter 1/7-2018. Dessa betalar Transportstyrelsen ut som även tar in fordonsskatten.

För övrigt vet jag inte om jag får någon övrig subvention? Rätta mig gärna om jag missat någon subvention som tas från skattemedel
JEriksson skrev: För övrigt vet jag inte om jag får någon övrig subvention? Rätta mig gärna om jag missat någon subvention som tas från skattemedel
Förlåt om jag blandar mig i men en rätt uppenbar subvention är ju denna som går till att betala folks ladduttagsinstallationer. Knappast gratis för skattebetalarna.
Leopold skrev: tis 19 feb 2019, 18:04
JEriksson skrev: För övrigt vet jag inte om jag får någon övrig subvention? Rätta mig gärna om jag missat någon subvention som tas från skattemedel
Förlåt om jag blandar mig i men en rätt uppenbar subvention är ju denna som går till att betala folks ladduttagsinstallationer. Knappast gratis för skattebetalarna.
Om det hade funnits kvar kan jag hålla med men den finns inte längre, tog slut vid årsskiftet som övriga stödet för om t.ex. en BRF ville söka
JEriksson skrev:
Leopold skrev: tis 19 feb 2019, 18:04
Om det hade funnits kvar kan jag hålla med men den finns inte längre, tog slut vid årsskiftet som övriga stödet för om t.ex. en BRF ville söka
Jättebra om detta äntligen tagits bort, har dränerat bort en väldig massa miljoner som kunde gått till betydligt vettigare ändamål vad avser klimatet och miljön. Tex utbyggnad av vätgas-macknätet som nämndes för att möjliggöra en högst vettig komponent i omställningen till mera CO2-neutrala drivmedel.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 445
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]