Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Drog en bil ur ett dike idag, antispinn-lampan han blinka lite i en knappt sekund och sen var bilen på vägen igen. Har även räddat mig själv när jag kört fast min lekbil två gånger. Inget köpargument kanske, men skön mångsidighet.
av Waizguy
Däck är viktigare än hur många hjul som driver.
[youtube]_Q_pQ7Q5uBs[/youtube]

Som att kasta bensin på elden i den här tråden, haha.
Kör vad ni vill för tusan. Bra däck är dock viktigt :)
Användarvisningsbild
av Derank
Lennart Ribring kör förmodligen mer rutinerat och bättre än alla här oavsett FWD, AWD, et, två, tre el 4 hjul:

av Waizguy
Helt rätt av Lennart att välja en ordentlig bil med RWD och STEL bakaxel :D
av Schmoyoho
Waizguy: Inte många drivande hjul i den videon. Påståendet som syftas på är väl att odubbade är bättre på asfalt och snö än vad dubbade är och det stämmer ju dessutom. Nog för att jag är osäker på om bilen inte kanat ner för den backen även med dubbdäck.
av Waizguy
Det är just det som är grejen. Hur många hjul som driver en bil spelar ingen roll när det sedan inte går att få stopp på ekipaget.

Förra vintern åkte jag förbi två bilar som visade sig vara en påkörningsolycka. Den bakre bilen dvs den som körde på framförvarande var av suv-typ och hade garanterat fyrhjulsdrift. Olyckan har såklart kunnat hända på vilket sett som helst, kanske bilen framför svängde ut precis framför? Men i bakhuvudet kunde man snabbt lista ut scenariot: Det snöade, var knappt plogat, fyrhjulsdriften triggade till att höja farten, såg inte framförvarande i skymd kurva och bilen gick inte att få stopp på...pang.

Jag beskyller inte fyrhjulsdriften, för det var inte Bilens fel men det är ju lätt att överskatta sin förmåga när man har bra grejer. Den fina elektroniken med alla dess system gör ett fruktansvärt bra jobb, men tillslut kan inte hjälpmedlen hålla emot och då är frågan om föraren klarar av att reda ut det. Vid det här laget är chansen ganska liten.

Men löser vi problemet med utsläppen så kommer garanterat framtidens bilar vara av AWD-liknande art. Kommer nog bara vara entusiaster som söker sig till RWD & FWD :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Inget hjälpmedel i världen kan fixa till personen bakom rattens fel och idiotier :roll: Enda sättet isf är att helt ta bort föraren och bara köra med automatik.

F.ö. tror jag inte för 5öre på filmen av flera anledningar... Det står inget om vad det är för däck, dom kan likagärna vara 10år gamla och totalt nedslitna(konstigt att dom är dåliga då? :roll: ), dessutom tvivlar jag på att dubbat hade hjälp ett dugg i det där scenariot när han står och pallnitar :roll: Slutligen, jag har kört i betydligt brantare och isigare backar, med RWD och odubbat, utan att snurra runt som en idiot.... både uppför och nedför.... Har visserligen aldrig stått och snurrat som en idiot med V70in som har värdelösa däck heller men... :roll:
av Waizguy
I kommentarer till klippet av den som lagt ut den skriver han att han använder ContiVikingContact 5, två år gamla med 8mm kvar. Sen är det här internet och man får såklart vara så starkt källkritisk som man vill :)
Meningen med klippet egentligen var att tänka utanför boxen, bara för att man har en fyrhjulsdriven subaru så kompenserar det inte för dåliga däck. Farsgubben skröt för många år sedan om hur han drog upp en bil från diket med sin 4x4 med sommardäck på fast det var snö och is, ja det var ju bra men hur lång är din bromssträcka med dessa däck?
Börjar man triggas av att öka farten pga att det går jätte bra rakt fram i halkan så sätter man sig i en farlig sits om det händer något som gör att man behöver stanna fort.
av sparwen
Har jag missat något, eller finnas det någon undersökning som visar att de med awd kör fortare? Känns som delar av tråden bygger på det. Att de med awd kör fortare än de utan.
av Lövet
Skulle väl vara i de fall där FWD bilarna inte får upp någon fart alls ;-)

Men jo, det är fasen så lätt att köra för fort med AWD. Jag har en av varje just nu och känslan av halka är HELT annorlunda bakom ratten. (Observera att jag fortfarande inte tänker gå med på att det är "säkrare")
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]