- ons 18 maj 2016, 17:17
joel80 skrev:Camel:Det går bara runt runt i diskussionen med dig. Du vägrar konsekvent att ta till att jag vill betrakta helheten. Jag har aldrig påstått att 5,4 l/100 km bensinförbrukning är en trovärdig siffra. Tvärtom indikerade jag att samma resonemang ska gälla fossilbilen, underförstått bränsleförbrukningen. Jag anser att den är orimligt låg angiven. Likaså var jag överraskad att man nöjde sig med ett påslag på endast 19% på fossilbränslet för att täcka emissionerna innan bränslet finns i fordonet. En mera rimlig siffra ligger på minst 25%, som flera trovärdiga källor anger i debatten. Jag har t.o.m. sett enstaka siffror på uppåt 30%. Personligen vill jag att man räknar med minst 25%, gärna 30%. Det ligger nog närmare sanningen än 19% Men så var det elbilen. Förbrukning hit och dit när man kör är ointressant så länge som man inte mäter mot pump, dvs. i detta fall elmätaren som finns före uttaget. På flera forum är förvåningen stor bland elbilsägare vilken skillnad det är mellan vad displayen i bilen visar jämfört med vad elmätaren visar. Att det finns omsättningsförluster i ett batteri på flera tiotals procent verkar vara en överraskning för många. Och till värdet som elmätaren visar måste man lägga distributionsförlusterna som i vissa länder kan vara mycket höga. Och laddar man elbilen i Tyskland så måste man ta värden CO2/kWh för tyska elnätet och inte EU-mixen. Osv. Och sedan kan man inte jämföra äpplen och päron. Om elbilen förvärms på vintern för att inte räckvidden ska försämras ska den energin räknas med precis som man ska räkna in motorvärmare för fossilbil. Men i det senare fallet blir det ofta en liten vinst. Men rätt ska vara rätt. Så jag tillåter mig ha följande rimliga åsikt: 16,6 kWh/100km är en orimligt låg siffra om den ska gälla avläst elmätare och inkludera distributionsförluster. Samt beroende på energikälla kan man även lägga till verkningsgrad eftersom en del verkar hänga upp sig så mycket på att energin i sig skulle vara viktig när man debatterar CO2 samt det faktum att verkningsgraden i en förbränningsmotor är låg (vilken den är). Men oavsett energiåtgången ska belastningen för miljö och klimat räknas in. Det kan vara viktigt eftersom det sägs att vi har ett klimathot hängande över oss. Som sagt helheten ska gälla. Annars blir diskussionen meningslös.
16,6 kWh per 100 km är en mycket rimlig förbrukning.. Betydligt mer rimlig än en bensinförbrukning på 5.4l/100km!!!
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."