Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Alliansen sänkte skatten på arbete men höjde på viss del av konsumtion som tex fordonsskatt, det kan jag tycka är ok.

S+MP+V kommer att höja skatten på både arbete o konsumption.

Saker som är skadliga sätter man hög skatt på så kommer de att minska av sig själv...
crumpets skrev:Var ser man nya och gamla skatten? 2406 står det på "fråga på fordon" och jag vill minnas att jag betalade ungefär det i somras men jag minns inte om det var exakt den siffran.
Tror inte det går att se någonstans, gäller nog bara att komma ihåg vad man betalade förut.
VolvoB20 skrev:Alliansen sänkte skatten på arbete men höjde på viss del av konsumtion som tex fordonsskatt, det kan jag tycka är ok.

Saker som är skadliga sätter man hög skatt på så kommer de att minska av sig själv...
Nej. Skatten kommer att höjas för dom som tjänar mer än 50K per månad. Jag gör det då inte och kommer alltså inte få någon högre skatt.

Snus och tobak konsumerar jag inte och alkohol endast i minimala mängder så det påverkar inte mig heller speciellt mycket.

Men men. Vi kommer aldrig få en regering som alla i Sverige tycker om oavsett. Men att klaga på någon som inte ens fått försöka pga ett idiotiskt parti som skulle gjort exakt samma sak om det vore moderaterna som "vunnit" valet är bara dåligt.
crumpets skrev:Var ser man nya och gamla skatten? 2406 står det på "fråga på fordon" och jag vill minnas att jag betalade ungefär det i somras men jag minns inte om det var exakt den siffran.
Gamla kvitton. Eller om du som mig har ett gediget register med sökningar på bilar där jag kan se vad skatten var förra året på min bil och andra jag kollat.
av *pettson*
VolvoB20 skrev:Alliansen sänkte skatten på arbete men höjde på viss del av konsumtion som tex fordonsskatt, det kan jag tycka är ok.

Visst gjorde man det? Man trollade bort arbetslösa i ett hål där dom inte kommer ta sej bort själva också. Med dom pengarna som sparas på dem kommer man faktiskt ganska långt.
Den som är arbetslös eller sjuksriven (från dag 1)får ju inte jobbskatteavdraget, men han får utgifterna. Idag är det ju inte så att du kan sitta på soffan i 300 dagar. Idag hamnar du på praktik eller fas3. ÄR du i fas tre får du ta dina egna omkostnader på i princip allt. Det till trots att du inte får nåt som kan likna en lön. Du har inte heller någon avdragsrätt eftersom du inte är *anställd*.
Så torrt konstaterat har vi råd att slänga pengar på det mesta i Eu inkl invandring, men vi har inte råd att fixa våra sjuka och arbetslösa. Det står sist på listan.

PS.. I AD konstaterade man för ett tag sedan då en man sågat sej i benet med en motorsåg i FAS3, att det är inte anordnarens ansvar eller fel trots att skyddskläder saknades.
Det råder inget anställningsförhållande och den arbetslöse skulle inte kört utan egna skyddskläder.

Så inte ens försäkringen har du med dej som Fas 3.

Vad gäller kostnaderna för fordon per år så tja.. det finns ingen självsortering och det finns ingen ide. Hade det funnits en endaste ide förutom att mjölka pengar så hade man hållit ett spår igenom miljöreglerna. Som det är idag är det nåt nytt varenda gång.
Bensin är bäst..
Bensin är sämre,, men bäst..
E85 är bäst.. oavsett om du kör på det..
E85 är bra.. men bara om du kör på det.
Diesel är bäst..
Diesel är bra..
Det finns EL.. EL är bra..

Alla regler utgår ifrån vad fabrikanterna rapporterat i utsläppsväg. Och som bekant har man ljugit och inget annat. Men reglerna utgår ifrån lögnerna och inget annat.
DET är ganska rättvist..
Lucif3r skrev:
Andis skrev:Ett tips till.

Importerad bil har även dom lägre skatt.

Inte f-n har min Italienimporterade V70 nå lägre skatt än en svensksåld V70 iaf, så det är nog mer än bara "import" som isf ger lägre skatt.
Kan inte svara exakt i ditt fall utan att ens veta modell m.m.

Men kolla den här bilen i annonsen.

Kan ganska säkert säga att den bilen med 298 hk och V8 motor från 2004 som registrerats som ny 2004.02.20 och 1680 kg skulle inte kosta så lite som 2627kr om den var svensk såld. Men nu importerad 2013 till Sverige och med en skatt på 2627kr.

Har sett flera såna exempel. Tror det har att göra med att dom kommer förbi någon regel vid förbrukning per mil kontra utsläpp.

Tips: "Jaguar XJ 8 (X350) 4.2 V8 Nyservad"

http://www.blocket.se/stockholm/Jaguar_ ... ?ca=11&w=3
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]