Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Bra, då behöver ju inte experterna jobba med detta problem och energikrävande industri som oroar sig för effektbrist/höga elpriser även nattetid kan koppla av.

Men seriösa förstår ju att ett energiunderskott som är av t.ex. Skånes storlek inte blir bättre av att ytterligare elenergi ska distribueras ut i lokal- och regionnät som även nattetid är hårt belastade. Skånes egna elproduktion är endast ca 1/4 av förbrukningen, resten tas tas externt genom överföringar i stamnätet. Samtidigt är en del kontinentala överföringar en del av kalkylen. Enligt EU får inte elöverföringen till andra länder begränsas hur som helst. Svårt att få pusslet med sammanlagringen totalt att gå ihop i Skåne. Det fattas pusselbitar.
Camel skrev: tis 02 nov 2021, 15:35 Bra, då behöver ju inte experterna jobba med detta problem och energikrävande industri som oroar sig för effektbrist/höga elpriser även nattetid kan koppla av.

Men seriösa förstår ju att ett energiunderskott som är av t.ex. Skånes storlek inte blir bättre av att ytterligare elenergi ska distribueras ut i lokal- och regionnät som även nattetid är hårt belastade. Skånes egna elproduktion är endast ca 1/4 av förbrukningen, resten tas tas externt genom överföringar i stamnätet. Samtidigt är en del kontinentala överföringar en del av kalkylen. Enligt EU får inte elöverföringen till andra länder begränsas hur som helst. Svårt att få pusslet med sammanlagringen totalt att gå ihop i Skåne. Det fattas pusselbitar.
Har du nån uppgift på att det är problem nattetid kan du väl delge dem här?

Alltså, det spelar ingen roll vad jag skriver. Du kommer bara vrida och vända på det tills du hittar ett nytt "olösligt" problem med elbilar.

Finns massor av problem vad gäller elnät och elproduktion. Elbilar är däremot inte ett av dem.
VolvoB20 skrev:Jag kör ju redan lastbalansering manuellt sedan många år tillbaka.

Jag kör bara en sak i taget. Tex Spisen vid matlagning, Belysing i stallet, Tvätt, Fixar något i verkstaden osv. Ska man kapa ved, köra torktumlaren eller annat tex stänger jag av värmen i huset, man får ju synka med övriga i hshållet så de inte slår på någon stor förbrukare utan att kolla med vad andra gör. De flesta saker kör man ju bara kortare tid så det är inga problem om man bara är lite diciplinerad bara.

Däremot skulle det inte funka att slå av värmen under 10 timmar för jag ska ladda in 20 Kwh i en elbil under natten.

Intressant. Så skulle jag aldrig orka hålla på :-D
Eller ja, på sätt och vis, i betydligt mindre skala, har jag gjort liknande under 16 år. Köket, halva vardagsrummet(var från början en del av köket) och "datorrummet" var kopplat på samma säkring(10A), så där var man tvungen att verkligen tänka sig för. Det har gått åt måååånga säkringar genom åren kan jag säga :P
Nu, äntligen, har jag fått det omkopplat så datorrummet går på egen säkring. Halva vardagsrummet går visserligen på samma som köket fortfarande, men det är så pass lite förbrukare där att det inte är värt kostnaden att dra om ledningarna bara för det.
Verdi skrev: tis 02 nov 2021, 15:39 Alltså, det spelar ingen roll vad jag skriver. Du kommer bara vrida och vända på det tills du hittar ett nytt "olösligt" problem med elbilar.
Jag uppfattar att många elbilsförespråkare resonerar så. De vägrar ta till sig att elbilar i stor skala på något sätt kan vara problem.
Camel skrev: tis 02 nov 2021, 15:56
Verdi skrev: tis 02 nov 2021, 15:39 Alltså, det spelar ingen roll vad jag skriver. Du kommer bara vrida och vända på det tills du hittar ett nytt "olösligt" problem med elbilar.
Jag uppfattar att många elbilsförespråkare resonerar så. De vägrar ta till sig att elbilar i stor skala på något sätt kan vara problem.
Det finns problem. Det här är inte ett av dem.
Camel skrev: tis 02 nov 2021, 15:56
Du svarar inte på frågan. Om man håller sig inom befintlig maxförbrukning, varför krävs det helt plötsligt ny kapacitet i nätet för att det är en elbil som laddas?

Camel skrev:Bra, då behöver ju inte experterna jobba med detta problem och energikrävande industri som oroar sig för effektbrist/höga elpriser även nattetid kan koppla av.

Men det där är ju ett problem i sig som inte har med elbilar att göra. Elnätet måste uppdateras för att fler företag ska kunna etablera sig och fler bostäder ska kunna byggas. Det är de som påverkar att maxeffekten inte räcker till. Elbilarna gör väldigt liten skillnad där eftersom de är förbrukare som går att styra mycket mer än företag eller bostadsområden.

Har du någon uppgift som stödjer att flera delar av Skåne har så pass hög belastning nattetid i sina regionalnät att det börjat bli ett problem? Det är isåfall helt nya uppgifter för mig, vore intressant att ta del av.
av Bannad
Verdi skrev:
poseidon skrev: lör 23 okt 2021, 06:04 Andelen som kan tänka sig köpa Elbil minskar.

https://elfordon.se/polariseringen-okar ... blir-fler/

Orsaker:

Miljöpåverkan för batteritillverkning
Laddinfrastruktur
Pris
Och sen, inte oväntat, tillgång på EL.
Men snälla rara. Tillgången på el är inget absolut hot mot elbilar. Man kan lätt, och med fördel, styra laddningen av bilen till tider där det finns gott om kapacitet i nätet och det är lågt pris.

Det finns såklart problem med elproduktionen och kapacitetsbrist i elnäten men det har inte så mycket med elbilar som okunniga tror.

Rent mängdmässigt så producerar vi redan idag mer än tillräckligt för att ladda 5 miljoner elbilar. Är ju bara att se till vår elexport.

Folk får för sig så sjukt mycket utan att vara särskilt insatta. Man märker ju hur galenskapen från Trumps USA gräver sig in i Sverige också. Kolla bara på SD och hur de flesta av deras riksdagsledamöter inte är vaccinerade och nån kallade till och med det för "giftspruta". Att ifrågasätta klimatförändringarna tycker jag är på samma nivå. Jag har alltid varit höger då jag tyckt att den sidan stått för förnuft, hjärna och verklighetsförankring. Men nu vet det fan. M och KD verkar tävla i att vara vulgära och verklighetsfrånvända bara för att svärma för SD.

Så ärligt talat vet jag inte ens om jag kommer rösta öht nästa år. Vänstern håller jag inte med och jag avskyr Mp och V. Invandringen funkar inte. Det är bara så. Vad det beror på är ganska oväsentligt. Problemen finns ju där oavsett. Snart kanske vi får se en mobb som stormar riksdagen också...

Varför är det förresten så viktigt att vi är självförsörjande på just el? Vi är ju inte direkt självförsörjande på petroleumprodukter. Och vad gäller mat så producerar vi bara ca 50% inom landet. Däremot producerar vi typ 110% av den el vi själva behöver.
.
Behöver man börja tycka till om VERDIS inlägg?
Jag tror fortfarande att en del elbilsförespråkare vägrar ta till sig att elbilar i stor skala på något sätt kan vara problem. Det som diskuteras här är ett exempel. Men samtidigt är det så att de allra flesta problem går att lösa. Frågan är dock ofta till vilka kostnader och hur lång tid det tar.
EPSON skrev: tis 02 nov 2021, 16:57 Behöver man börja tycka till om VERDIS inlägg?
Det tror jag inte är obligatoriskt. Dock valde jag att "bikta" mig tidigare för att tydliggöra att man kan ha en annan åsikt rörande elbilar utan att tillhöra någon av de grupper som räknas upp.
  • 1
  • 245
  • 246
  • 247
  • 248
  • 249
  • 445

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.