Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: mån 01 nov 2021, 11:05 Gissar att ni har rätt saftig bränsleräkning varje månad.
Nej, inte alls för bilåkande, bor nära jobbet båda två, om du läser hela mitt inlägg ser du att man överväger flytta hennes arbetsplats så det helt plötslig skulle bli 10 mil pendling.

Vår saftiga bränsleräkning kommer från traktorerna till jordbruket och några eltraktorer som vi har råd med är lååååångt bort.

Frågan är då om det överhuvudtaget kommer löna sig arbeta längre när man behöver pendla, speciellt om bilavdraget i princip tas bort enligt nya förslaget, och bränsleskatten är tokhög. Och skulle det vara billigare att köpa en elbil för pendligen än att köra vidare jämfört med den gamla bilen som saknar värdeminsking och servicekostnader.?
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: mån 01 nov 2021, 11:05 Gissar att ni har rätt saftig bränsleräkning varje månad.
Nej, inte alls för bilåkande, bor nära jobbet båda två, om du läser hela mitt inlägg ser du att man överväger flytta hennes arbetsplats så det helt plötslig skulle bli 10 mil pendling.

Vår saftiga bränsleräkning kommer från traktorerna till jordbruket och några eltraktorer som vi har råd med är lååååångt bort.

Frågan är då om det överhuvudtaget kommer löna sig arbeta längre när man behöver pendla, speciellt om bilavdraget i princip tas bort enligt nya förslaget, och bränsleskatten är tokhög. Och skulle det vara billigare att köpa en elbil för pendligen än att köra vidare jämfört med den gamla bilen som saknar värdeminsking och servicekostnader.?
Brukar vara svårt att räkna hem en ny bil med lägre förbrukning förutsatt att den befintliga bilen inte konstant behöver massa reparationer eller drar obskyrt mycket bränsle. När du ställer dig frågan om det kommer vara lönt att arbeta längre så undrar man ju direkt vilka bränslekostnader vi talar om för pendlingen. 10 mil ToR, säg 0.8 liter / mil och soppakostnad på 17.5kr/l ger 2800 kr i månaden för resor till och från jobbet, före eventuellt avdrag, om man jobbar 5 dagar i veckan, 4 veckor i månaden.

Bränslet du använder i jordbruket antar jag du kan dra av i deklarationen?
VolvoB20 skrev:Frågan är då om det överhuvudtaget kommer löna sig arbeta längre när man behöver pendla, speciellt om bilavdraget i princip tas bort enligt nya förslaget, och bränsleskatten är tokhög. Och skulle det vara billigare att köpa en elbil för pendligen än att köra vidare jämfört med den gamla bilen som saknar värdeminsking och servicekostnader.?
Vänta och se? Du behöver ju inte sluta arbeta idag för att det eventuellt blir för dyrt om 10 år med diesel. Jag tror inte vi hamnar där på bra länge.

VolvoB20 skrev:

Sorry, missuppfattade, läste snabbt och trodde hon redan pendlade.

Jag flyttade från Stockholm till Gävle för ca 10 år sen. Flera år efter det pendlade jag till Stockholm t.o.r ca 2 dagar i veckan på bensin/diesel.
Jag räknade ändå på att den summan för de ca 70 milen per vecka var billigare än om vi bott kvar i Stockholm men de huspriserna och de ökade levnadskostnaderna där.

Om man väntar några år framåt så kommer frågan nog bli mellan att köpa en begagnad elbil som är 3-5 år gammal mot att behålla den lite äldre fossildrivna. För de som kör flera hundra mil i månaden blir nog då svaret rätt snabbt ja, medans de som knte kör så mycket och inte har så höga bränslekostnader utan att "förlora" på det ändå kan köra vidare med lite äldre bilar till elbilarna kommer ner än mer i pris.
VolvoB20 skrev:Vi har 16 Amp som driver hus, ladugård, stall, verkstad, det finns inte så mycket marginal alls, för på natten eldar jag ju inte så värmepumparna och tillsatsvärme går ju mest på natten när det dessutom är kallare nattetid så även då finsn knappt någon marginal.

Ursäkta men hur i h-e klarar ni er öht. på 16A? :-o
Min kåk var säkrad på 16A, kunde inte ens köra vedkap(3-fas) utan att smälla huvudsäkringar så fort någon tände en lampa i huset. Så det blev snabb uppgradering till 20A, sen har det funkat. Men nu börjar jag känna att det snart är dags att överväga uppgradering igen, nu när jag börjat utrusta en verkstad med lite tyngre maskiner.
Nu har ju förståss min hushållsförbrukning sjunkigt med åren iom. t ex "ny" platt-tv som inte drar i närheten av lika mycket ström som en gammal CRT, mer effektiva hushållsapparater(fast kylen börjar bli till åren nu...) osv, men det antalet el-apparater ökar ju år för år känns det som...
Lucif3r skrev: mån 01 nov 2021, 21:44
VolvoB20 skrev:Vi har 16 Amp som driver hus, ladugård, stall, verkstad, det finns inte så mycket marginal alls, för på natten eldar jag ju inte så värmepumparna och tillsatsvärme går ju mest på natten när det dessutom är kallare nattetid så även då finsn knappt någon marginal.

Min kåk var säkrad på 16A, kunde inte ens köra vedkap(3-fas) utan att smälla huvudsäkringar så fort någon tände en lampa i huset. Så det blev snabb uppgradering till 20A, sen har det funkat. Men nu börjar jag känna att det snart är dags att överväga uppgradering igen, nu när jag börjat utrusta en verkstad med lite tyngre maskiner.
Nu har ju förståss min hushållsförbrukning sjunkigt med åren iom. t ex "ny" platt-tv som inte drar i närheten av lika mycket ström som en gammal CRT, mer effektiva hushållsapparater(fast kylen börjar bli till åren nu...) osv, men det antalet el-apparater ökar ju år för år känns det som...
Jag kör ju redan lastbalansering manuellt sedan många år tillbaka.

Jag kör bara en sak i taget. Tex Spisen vid matlagning, Belysing i stallet, Tvätt, Fixar något i verkstaden osv. Ska man kapa ved, köra torktumlaren eller annat tex stänger jag av värmen i huset, man får ju synka med övriga i hshållet så de inte slår på någon stor förbrukare utan att kolla med vad andra gör. De flesta saker kör man ju bara kortare tid så det är inga problem om man bara är lite diciplinerad bara.

Däremot skulle det inte funka att slå av värmen under 10 timmar för jag ska ladda in 20 Kwh i en elbil under natten.
poseidon skrev: mån 01 nov 2021, 17:18 Psykologi och påverkan. Dvs pratar man om höga elpriser kommer folk tänka ett varv till när man skall köpa Elbil.
Finns ju grader i helvetet. Skillnaden mellan el och bensin är mycket högre nu än för 1 år sen trots att elpriset gått upp mer i procent räknat. Så man är mer än lovligt korkad om man väljer bort el för att den är dyr och åker vidare på bensin/diesel som är ÄNNU dyrare. ;)
VolvoB20 skrev: tis 02 nov 2021, 09:38
Lucif3r skrev: mån 01 nov 2021, 21:44

Jag kör ju redan lastbalansering manuellt sedan många år tillbaka.

Jag kör bara en sak i taget. Tex Spisen vid matlagning, Belysing i stallet, Tvätt, Fixar något i verkstaden osv. Ska man kapa ved, köra torktumlaren eller annat tex stänger jag av värmen i huset, man får ju synka med övriga i hshållet så de inte slår på någon stor förbrukare utan att kolla med vad andra gör. De flesta saker kör man ju bara kortare tid så det är inga problem om man bara är lite diciplinerad bara.

Däremot skulle det inte funka att slå av värmen under 10 timmar för jag ska ladda in 20 Kwh i en elbil under natten.
Eller också säkrar du upp till 20A eller till och med 25A. Ja, det kostar några tusenlappar per år men det kör du väldigt snabbt in med din elbil.

Det var inte det här vi pratade om. Lär inte vara tillräckligt många i din pressade situation för att det ska ha nån större påverkan.
Verdi skrev: tis 02 nov 2021, 10:05Det var inte det här vi pratade om. Lär inte vara tillräckligt många i din pressade situation för att det ska ha nån större påverkan.
"Just din situation och åsikt är obetydlig, vi bryr oss inte."
För att göra omelett måste man knäcka några ägg?
MarcusJ skrev: tis 02 nov 2021, 10:27
Verdi skrev: tis 02 nov 2021, 10:05Det var inte det här vi pratade om. Lär inte vara tillräckligt många i din pressade situation för att det ska ha nån större påverkan.
"Just din situation och åsikt är obetydlig, vi bryr oss inte."
För att göra omelett måste man knäcka några ägg?
Så är det, har man en gammal bil som fungerar perfekt och inte har en halv mille att slänga upp på att köpa ny bil, eller inte vill skuldsätta sig eller inte har ett företag som kan ge en tjänstebil eller bor man inte i villa och kan ladda så hemma räknas man inte som en fullvärdig medborgare i elbils-landet heller.

Jag räknar ju gärna på om man "snabbt kör in pengarna med elbil" som det sägs med värdeminskning, kapitalkostnad osv på att gå att köpa ny bil. 4000 kr på högre huvudsäkring, Ny el framdraget från huset till parkeringen med smart laddbox och installation. Höga elpriser i SYD osv.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 243
  • 244
  • 245
  • 246
  • 247
  • 445

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]