- fre 29 okt 2021, 11:24
Ingen bergvärme, luftvärmepump och direktverkande el.
VolvoB20 skrev:joel80 skrev: ↑fre 29 okt 2021, 01:15Värmer du huset med Bergvärme/Värmepump ?Leopold skrev: Du påstår att det inte krävs så hög effekt för att ladda elbilar. Vänligen presentera siffror, data, underlag som underbygger detta påstående.Det är ju superlätt att räkna ut. Ett hus har ett elsystem baserat på att klara de toppar som inträffar t.ex när det är riktigt kallt så värmen går för fullt och en stor del av hushållen lagar mat samtidigt. Har man då laddare som antingen är tidsstyrda eller uppkopplade (de flesta kan det nu) och har effektvakt så räcker nuvarande säkringar/indragningar i husen gott och väl. Det som inte går är att alla ska ladda under de timmar där man har effekttoppar.
Kollar man på det i mindre skala kan vi ta så gott som alla villor. Jag själv har en huvudsäkring på 20A. Även fast jag tidigare faktiskt bränt huvudsäkringar vintertid när jag lagat mat samtidigt som t.ex tvättmaskin och torkskåp varit på och man samtidigt slår på ugnen, (Och troligen tajmat det med varmvattenberedaren) så har jag inga som helst problem att klara elbilsladdning på samma huvudsäkring, eftersom den görs på tider då jag aldrig är i närheten av att toppa min tillgängliga effekt. Jag skulle t.o.m klara mitt dagliga körande även om jag ställde ner laddhastigheten till hälften. Jag laddar nu inte mer än 2-3 nätter per vecka. (med 2000 mil körda sen i maj)
Det finns någon märklig uppfattning hos många som inte har elbil att man behöver öka sin totala topp-effekt bara för att man skaffar elbil. Det stämmer inte.
Det som däremot behövs i flerbostadshus är en smart installation så att laddarna kan styra effekten.
Ingen bergvärme, luftvärmepump och direktverkande el.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13