Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 29 okt 2021, 01:15
Leopold skrev: Du påstår att det inte krävs så hög effekt för att ladda elbilar. Vänligen presentera siffror, data, underlag som underbygger detta påstående.
Det är ju superlätt att räkna ut. Ett hus har ett elsystem baserat på att klara de toppar som inträffar t.ex när det är riktigt kallt så värmen går för fullt och en stor del av hushållen lagar mat samtidigt. Har man då laddare som antingen är tidsstyrda eller uppkopplade (de flesta kan det nu) och har effektvakt så räcker nuvarande säkringar/indragningar i husen gott och väl. Det som inte går är att alla ska ladda under de timmar där man har effekttoppar.

Kollar man på det i mindre skala kan vi ta så gott som alla villor. Jag själv har en huvudsäkring på 20A. Även fast jag tidigare faktiskt bränt huvudsäkringar vintertid när jag lagat mat samtidigt som t.ex tvättmaskin och torkskåp varit på och man samtidigt slår på ugnen, (Och troligen tajmat det med varmvattenberedaren) så har jag inga som helst problem att klara elbilsladdning på samma huvudsäkring, eftersom den görs på tider då jag aldrig är i närheten av att toppa min tillgängliga effekt. Jag skulle t.o.m klara mitt dagliga körande även om jag ställde ner laddhastigheten till hälften. Jag laddar nu inte mer än 2-3 nätter per vecka. (med 2000 mil körda sen i maj)

Det finns någon märklig uppfattning hos många som inte har elbil att man behöver öka sin totala topp-effekt bara för att man skaffar elbil. Det stämmer inte.
Det som däremot behövs i flerbostadshus är en smart installation så att laddarna kan styra effekten.
Värmer du huset med Bergvärme/Värmepump ?

Ingen bergvärme, luftvärmepump och direktverkande el.
Några här tror att det redan är klarlagt att man kan ladda elbilar i stor skala utan att det blir några problem i lokal- och regionnäten. Det är inte klarlagt. Många sakkunniga håller på att utreda detta. De resonemang som förs här är starkt förenklade och bortser från många tekniska, infrastrukturmässiga och ekonomiska aspekter. I en annan tråd diskuterades hur gårdagens elnät är dimensionerat:
Här
Är övertygad om att det är andra delar i samhället som blir påverkade av effektbrist innan elbilar blir det. (Eftersom man generellt inte behöver ladda under effekttoppar).
Att man däremot måste lösa den effektbristen oavsett elbilar eller inte tror jag vi är överens om. Så elbilar är i sig inget större problem sett till effektbehov.
Camel skrev: fre 29 okt 2021, 13:59 Några här tror att det redan är klarlagt att man kan ladda elbilar i stor skala utan att det blir några problem i lokal- och regionnäten. Det är inte klarlagt. Många sakkunniga håller på att utreda detta. De resonemang som förs här är starkt förenklade och bortser från många tekniska, infrastrukturmässiga och ekonomiska aspekter. I en annan tråd diskuterades hur gårdagens elnät är dimensionerat:
Här
Obegripligt. 3 kW är 3 kW oavsett om det är en elbil eller inte. Det folk tror, även "experter", är att man måste ha typ >50kW när man laddar en elbil. Eller åtminstone 11 kW. Men det är inte sant.

Du gillar inte elbilar och greppar efter varje halmstrå för att hitta argument mot dem. Det märks direkt när någon är mot något på lite diffusa grunder. Man tar helt enkelt de argument man hittar och gör en stor sak av det. Folk som aldrig nånsin brytt sig om barn i Afrika blir helt plötsligt stora humanister osv osv. Det är genomskinligt och irriterande.
Det är redan effektbrist i många lokala områden av vårt land. Användarflexibilitet är en av lösningarna. Men bara för att elbilars laddning är tekniskt enklare att få plats med i näten, så kan man inte strunta i allt annat. Elbilar får inte ges förtur så att t.ex industrietableringar missgynnas. Dessutom är det ändå ganska svårt att få till storskalig laddning för dem i lägenheter osv. Men som jag nämde, denna fråga upptar många sakkunniga. Det finns sannolikt ingen universallösning. Användarflexibilitet som t.ex. V2G och lastbalansering är viktiga. Men man måste även inse att på totalen ska ca 10-15TWh mer elenergi än idag rymmas i lokalnäten om alla bilar blir elbilar. Denna energi går idag i stamnätet och exporteras.
Camel skrev: fre 29 okt 2021, 14:16 Det är redan effektbrist i många lokala områden av vårt land. Användarflexibilitet är en av lösningarna. Men bara för att elbilars laddning är tekniskt enklare att få plats med i näten, så kan man inte strunta i allt annat. Elbilar får inte ges förtur så att t.ex industrietableringar missgynnas. Dessutom är det ändå ganska svårt att få till storskalig laddning för dem i lägenheter osv. Men som jag nämde, denna fråga upptar många sakkunniga. Det finns sannolikt ingen universallösning. Användarflexibilitet som t.ex. V2G och lastbalansering är viktiga. Men man måste även inse att på totalen ska ca 10-15TWh mer elenergi än idag rymmas i lokalnäten om alla bilar blir elbilar. Denna energi går idag i stamnätet och exporteras.
Det beror då inte på elbilar iaf. Man BÖR OCH BEHÖVER INTE ladda elbilar när övrig förbrukning är på topp. Jag hävdar att det går att ladda sin elbil på skillnaden mellan sin egen hög- och lågförbrukning i bostaden. Dvs klarar elnätet dina toppar kring frukost och middag så klarar det även elbilsladdning.

Vem pratar om förtur? Varför? De flesta industrier kör inte nattetid. Känns som konflikten mellan elbilar och industrietableringar bara finns i teorin.

Du får LÄTT plats med de där extra 10-15 TWh i näten. Detta eftersom de behövs under tider som effekten är lägre än vid max. Nätkapacitet mäts i kW, inte kWh.
Verdi skrev: fre 29 okt 2021, 14:25 Du får LÄTT plats med de där extra 10-15 TWh i näten. Detta eftersom de behövs under tider som effekten är lägre än vid max. Nätkapacitet mäts i kW, inte kWh.
Inte överallt. Precis som nätkapacitet räknas i kW, så är också effektbrist i kW. Bolund verkar inte veta skillnaden mellan effekt och energi när han påstår att vi inte har elbrist. Det har vi inte om man avser elenergi. Men precis som du själv är inne på är det effekten som är det relevanta. Tillgänglig effekt som svara mot behovet på en viss plats en viss tidpunkt. Det är själva pusslet.
Ja, och elbilar kommer inte öka en efterfrågade maxeffekten i någon högre grad. Nån enstaka kanske laddar under peak hours men det är då fan inte många. Vi kommer även styras mot effekttariffer och/eller timtaxa vilket gör att det ligger i även ens ekonomiska intresse att utnyttja elnätet jämnare.
Verdi skrev: fre 29 okt 2021, 15:28 Ja, och elbilar kommer inte öka en efterfrågade maxeffekten i någon högre grad. Nån enstaka kanske laddar under peak hours men det är då fan inte många. Vi kommer även styras mot effekttariffer och/eller timtaxa vilket gör att det ligger i även ens ekonomiska intresse att utnyttja elnätet jämnare.
Finns det någon dosa du stoppar i eluttaget som kollar om strömmen är dyr alt om du behöver laga mat samtidigt som du laddar bilen med risk för att överstiga en effekttopp med högre tariff som följd?
poseidon skrev: fre 29 okt 2021, 16:08
Verdi skrev: fre 29 okt 2021, 15:28 Ja, och elbilar kommer inte öka en efterfrågade maxeffekten i någon högre grad. Nån enstaka kanske laddar under peak hours men det är då fan inte många. Vi kommer även styras mot effekttariffer och/eller timtaxa vilket gör att det ligger i även ens ekonomiska intresse att utnyttja elnätet jämnare.
Finns det någon dosa du stoppar i eluttaget som kollar om strömmen är dyr alt om du behöver laga mat samtidigt som du laddar bilen med risk för att överstiga en effekttopp med högre tariff som följd?
Ja, på ett ungefär. Fast ännu bättre. Kolla t ex: https://tibber.com/se/smart-styrning

Timpriserna sätts ett dygn innan så det finns gott om tid att planera.
  • 1
  • 240
  • 241
  • 242
  • 243
  • 244
  • 445

Hej! Jag har en V90 t6 recharge 2021 med 8-vxl aut[…]

Oj, aj.. Att mina mätare visar olika vet jag […]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare