Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Behöver du startkapital!? Jag belånar huset!!
av llesrof
svergie2 skrev:
SvenB skrev:
svergie2 skrev: Bra system, fattas bara att den slår på ljuset om torkarbladen går :)
Är du säker på att så inte sker? På Volvo är det så i alla fall. Jag tror att det tänds efter 5 slag, eller något sådant.
Ingen koll på Skodas DRL i dom dyrare modellerna, och han nämner inget om det, så jag antar att dom ej gör det :/

Volvos har jag koll på, dock hade jag för mig att det var 3 slag Bild
Jag testade idag. DRL aktiverat och efter kanske tio slag med torkaren så tändes halvljuset. Grejen med min Alldrive, till skillnad mot vanliga Superb, är att min DRL inte sitter i dimljusen utan det är halvljuset som lyser med reducerad effekt. Mina dimljus är små runda saker och man får väl inte plats med dem där. Även bakljusen lyser på Alldrive.
Användarvisningsbild
av svergie2
llesrof skrev:
svergie2 skrev:
SvenB skrev: Är du säker på att så inte sker? På Volvo är det så i alla fall. Jag tror att det tänds efter 5 slag, eller något sådant.
Ingen koll på Skodas DRL i dom dyrare modellerna, och han nämner inget om det, så jag antar att dom ej gör det :/

Volvos har jag koll på, dock hade jag för mig att det var 3 slag Bild
Jag testade idag. DRL aktiverat och efter kanske tio slag med torkaren så tändes halvljuset. Grejen med min Alldrive, till skillnad mot vanliga Superb, är att min DRL inte sitter i dimljusen utan det är halvljuset som lyser med reducerad effekt. Mina dimljus är små runda saker och man får väl inte plats med dem där. Även bakljusen lyser på Alldrive.
Dom har en bra automatik då :) Värre för dom skodor utan automatik...

Så på alldrive lyser bakljusen när DRL är aktivt? Modellår? Xenon?
Användarvisningsbild
av crumpets
Lucif3r skrev:
... Man kanske skulle knåpa ihop ett fungerande system* och ta patent på det, och tjäna några miljoner :roll:
Är väl inte systemen det är fel på, det är dålig parametersättning bara... ;) Det är sånt jag tjänar pengar på.
av llesrof
svergie2 skrev:Så på alldrive lyser bakljusen när DRL är aktivt? Modellår? Xenon?
Ja. Det är så jag har fått det förklarat. Jag kan dock inte se någon skillnad mellan DRL och halvljus när jag skiftar läge och går ut och tittar. Men någon skillnad måste det ju vara eftersom jag har både läger auto och 0.
Modellår: 2013
Xenon: ja
Användarvisningsbild
av Lucif3r
crumpets skrev:Är väl inte systemen det är fel på, det är dålig parametersättning bara... ;) Det är sånt jag tjänar pengar på.

Jo, men programvaran är ju en stor del av systemet, och i min värld ingår programvaran i ordet "system". Delar man upp det så blir det istället "komponenter" eller "hårdvara" och "programvara" eller "mjukvara", som tillsammans bildar ett system ;)

Sen kan man ju undra över hur bra vissas komponentval egentligen är. Många billiga(*host*KIA*host*) verkar ju vara riktigt låg kvalitet, då dom är på tok för okänsliga i många fall, och sen helt plötsligt kan dom bli superkänsliga istället. Verkar alltså som att sensorernas signaler hoppar lite hej vilt, vilket är klassiskt på billigare komponenter.
Det har t om jag som hobbypillare märkt av. Köpte t ex 5st ap-billiga tempsensorer(typ 1kr/st), dom kan få för sig att det helt plötsligt är 140C varmt(alla 5 är likadana), medans mina andra, dyrare(typ 20kr/st om jag minns rätt), aldrig har hoppat på det viset. Har haft liknande erfarenheter av IR-sensorer också.
Användarvisningsbild
av Camel
Hssonen skrev:nu går det iaf att uppgradera ljuslogiken på V40cc så att det lyser bak. Ljuslogik
Precis så har jag också tolkat reglerna. Att Volvo tillhandahåller ljuslogik som innebär att parkeringsljuset lyser tillsammans med DRL är enligt reglerna. Det borde dock inte vara extra uppgradering, det borde vara standard från början. På alla modeller.

Extra komiskt blir det att läsa Volvos uppfattning om ljuslogiken:
Volvo skrev:Fakta & fördelar

-Attraktivt modernt utseende
Användarvisningsbild
av Hssonen
Camel skrev:
Hssonen skrev:nu går det iaf att uppgradera ljuslogiken på V40cc så att det lyser bak. Ljuslogik
Precis så har jag också tolkat reglerna. Att Volvo tillhandahåller ljuslogik som innebär att parkeringsljuset lyser tillsammans med DRL är enligt reglerna. Det borde dock inte vara extra uppgradering, det borde vara standard från början. På alla modeller.

Extra komiskt blir det att läsa Volvos uppfattning om ljuslogiken:

Vet dock inte om det blir som på -15 bilarna då DRL dimmar ner när halvljuset tänds vid skymmning,
mer lampor tända så man syns bättre :-)-)
Användarvisningsbild
av Sceptic
Magnus-B skrev:
svergie2 skrev:
semmelman skrev:Min Touran på jobbet har DLR och den har inte tänt bakljus på dagen, men tänder det när det blir mörkt.
Dock inte vid regn, dimma etc
Och det är där som många bilister inte fattar att man ska tända bakljusen manuellt så att dom syns.
Jag kan väl tycka att om det nu finns ett autoläge så skall väl det vara konstruerat så bakljusen tänds när det behövs, dvs när det är regn, dimma, etc. Det ska väl inte vara på det viset att man behöver stanna och gå ut och titta huruvida bakljusen är tända eller inte. Nej gå tillbaka till det gamla systemet när bakljusen var tända och skippa fånerierna med släckta bakljus som jag överhuvudtaget inte förstår vinsten med.

Mao precis som jag skrev tidigare, en modegrej :wink:
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 57

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning