Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Jag prova för skoj skul en s80 2,4D
åker man i 20km/h (vilket är snabt för att åka runt ett gathörn) på 4:ans växel så har motorn 500 rpm (självklart går bilen rätt dåligt då.
om man konsentrerarsig så kanaske nån liten effektminskning finns vid 4000 rpm, men det kan vara enbart en ljud förendring. Motorn håller alltså fullt ös från 1500 rpm till 5000 rpm där rödmarkeringen börjar.

den som hävdar nått annat har kört en annan motor!

på 4:an i 60km/h så har man 1500 rpm (kanska behöver en kurs i att växla?)
av Vålvå
CarMan skrev:Jag prova för skoj skul en s80 2,4D
åker man i 20km/h (vilket är snabt för att åka runt ett gathörn) på 4:ans växel så har motorn 500 rpm (självklart går bilen rätt dåligt då.
om man konsentrerarsig så kanaske nån liten effektminskning finns vid 4000 rpm, men det kan vara enbart en ljud förendring. Motorn håller alltså fullt ös från 1500 rpm till 5000 rpm där rödmarkeringen börjar.

den som hävdar nått annat har kört en annan motor!

på 4:an i 60km/h så har man 1500 rpm (kanska behöver en kurs i att växla?)
Håller med dig fullständigt :!:

Och JA! 1,2,3 finns för att användas :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tomas L skrev: D5, där finns en ketchupflaska modell större. Jag kallade den "gummibandseffekt" här på forumet efter en provkörning, den är svår att missa.
BMW har ju inte någon direkt jämn momentkurva heller, lika mycket ketchup där.

Bild
Användarvisningsbild
av Tomas L
VolvoB20: Ingen har påstått något annat, men BMW.s motor drar betydligt mindre ketchup.

Jag har kollat närmare på Q5 med 2-liters motorn och XC60 med gamla D5:an, med manuell låda i stadskörning så drar Q5 0,82 l/mil och XC60 0,98 l/mil. Med nya 205 hk D5:an som verkar dra ca: 10% mindre och så kan nog XC60 pressa sig under 0,9 l/mil (stad) vilket helt klart gör den intressant.

Men med nuvarande automatlåda och D5:a så är jämförelsen inte lika kul för XC60, D5 med geartronic är specad till 1,09 l/mil (stad) och 0,83 l/mil (bl). Q5 2.0 TDI med S-tronic kommer gissningsvis att ligga på 0.82-0,88 l/mil (stad) och 0,68-0,70 (bl). Tyvärr så lär XC60 ligga nämare litern i stadskörning även med nya D5:an och uppgraderad automatlåda. Förhoppningsvis så uppvägs det av andra egenskaper som bättre vrid, mer hk och kanske en bl förbrukning ned mot 0,75 l/mil.

Tyvärr så finns ju bara fabriksiffror att gå på, (och inte ens det när det gäller nya D5:an/automatlådan i XC60) men Audi och Volvo brukar överdriva ungefär lika mycket i sina specifikationer. Men helt säkert vet vi inte förrän de har testats mot varandra.
av Amli
Tomas L skrev:Q5 2.0 TDI med S-tronic kommer gissningsvis att ligga på 0.82-0,88 l/mil (stad) och 0,68-0,70 (bl). Tyvärr så lär XC60 ligga nämare litern i stadskörning även med nya D5:an och uppgraderad automatlåda. Förhoppningsvis så uppvägs det av andra egenskaper som bättre vrid, mer hk och kanske en bl förbrukning ned mot 0,75 l/mil.

Tyvärr så finns ju bara fabriksiffror att gå på, (och inte ens det när det gäller nya D5:an/automatlådan i XC60) men Audi och Volvo brukar överdriva ungefär lika mycket i sina specifikationer. Men helt säkert vet vi inte förrän de har testats mot varandra.
Q5 kommer bara finnas med S-tronic till 3.0 TDI (åtminstone till en början) och då har priset helt plötsligt hoppat upp 100.000... :-O) Så jag hoppas du inte älskar automat om du är spekulant på den motorn...
Du kan nog kallt räkna med en förbrukning runt 0,90 - 1.00 du väljer D5 med automat.

Jag tycker det ska bli VÄLDIGT intressant att läsa om de första testerna XC60 mot GLK, X3 och Q5. Personligen tror jag Q5 blir en svår nöt att knäcka.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Amli skrev: Q5 kommer bara finnas med S-tronic till 3.0 TDI (åtminstone till en början) och då har priset helt plötsligt hoppat upp 100.000... :-O) Så jag hoppas du inte älskar automat om du är spekulant på den motorn...
Enligt en säljare på Audi, kanske inte världens mest pålitliga källa, så ska man kunna beställa Q5 2.0 TDI med S-tronic om 2-3 veckor. Han verkade dock säker på sin sak.
av Amli
Tomas L skrev:
Amli skrev: Q5 kommer bara finnas med S-tronic till 3.0 TDI (åtminstone till en början) och då har priset helt plötsligt hoppat upp 100.000... :-O) Så jag hoppas du inte älskar automat om du är spekulant på den motorn...
Enligt en säljare på Audi, kanske inte världens mest pålitliga källa, så ska man kunna beställa Q5 2.0 TDI med S-tronic om 2-3 veckor. Han verkade dock säker på sin sak.
Ja, han borde veta. Det känns om inte annat som en tidsfråga då dom aldrig släpper allt på samma gång.
Som jag förstår det är Q5 den första Audi med längsmonterad motor som får den nya S-tronic lådan. Innan har det ju bara varit till de tvärställda, A3 och TT. Tror att den innan bara klarade ett vrid på 350NM.
av Lövet
Intressant att S-tronic helt plötsligt skulle bli aktuell för Q5 då den i nuläget inte tål mer än 320 nm. Är du säker på vad du säger Amli? 3,0Tdi finns i alla andra utföranden enbart med den sexstegade Tiptroniclådan (Q7, A6, A5)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Intressant att S-tronic helt plötsligt skulle bli aktuell för Q5 då den i nuläget inte tål mer än 320 nm. Är du säker på vad du säger Amli? 3,0Tdi finns i alla andra utföranden enbart med den sexstegade Tiptroniclådan (Q7, A6, A5)
2.0 TDI quattro manuell (170) 345.400:-
3.0 TDI quattro S-tronic (240) 450.900:-

Den är ju redan med i prislistan,
av Lövet
Gött så. Det gör knappast bilen mindre attraktiv direkt :wink:
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 31