Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Visst, men vilka som köper bil för 1,2 miljoner åker med husvagn? Målgrupperna har inte mötts än vill jag påstå.
Man ser allt en å annan XC90 för över miljonen på campingarna, men i någon majoritet är dom på inget vis.
Precis som husvagnsdragare över lag.. Visst, många har husvagnar, men de flesta har det inte.. Å alla har inte vagnar som väger särskilt mycket heller.. Kan utan tvekan säga att de allra flesta inte kör runt med någon form av släp heller..

Förstår inte riktigt varför elbilsmotståndarna (menar inte dig nu Lövet) ska ta till ytterligheter som motargument hela tiden. Vad jag vet har ingen påstått att alla kommer bli tvingade att köpa elbil idag. Och jag har heller inte hört någon förespråkare av elbilar säga att elbilarna som idag finns tillgängliga skulle passa allas behov..
@Variosboy, Nej precis, det är så oerhört polariserande. I ena hörnet står traditionalisterna "Uuuuuuääääääääh, bilen funkar inte till exakt allt jag gör under 10 års tid. Det är värdelöööööst, jag vill inte ändra på nåt!" I andra änden står de som inte ser några problem alls "Det är ju bara att ändra på X, Y, Z, flytta dit istället, gräva högspänningskabel överallt, ta bussen till vissa grejer, låna mammas bil till de andra grejerna osv, köpa Tesla för 1.2 milj..." Det är liksom svårt att få diskussionen bra för skyttegravarna byggs bara djupare och djupare.

För egen del lutar jag mot att det är väl perfekt om de som vill, kan, har råd idag köper en elbil? Hur kan det vara dåligt? Det innebär att vi får bilar på marknaden som finns tillgängliga begagnat, det innebär att de som gillar elbilar kan åka i det osv osv. Kan verkligen inte förstå hur det kan vara så provocerande. Det är ju inte så att det kommer dyka upp en statlig kontrollant och stjäla nyckeln till dieselvolvon och lämna över ett medlemskap i Aimo istället nästa år.
Husvagnsproblematiken är anledningen till att vi har en andrabil med dragkrok.
Förstår de som bara har en bil och kör husvagn att det känns som att det inte finns nån vettig elbil för dem än.

Den V60 D5 TE jag tidigare hade var en fantastisk dragbil. Längtar tills jag kan köra vagn med eldrift igen. :)
Provocerande och provocerande. Jag har inget emot elbilar, och det lär inte ta så många år innan jag skaffar en.

Jag kan dock förstå att alla inte uppskattar det sätt som elbilar subventioneras just nu. Det framstår som symbolpolitik och höjer kostnaden för de som av olika skäl inte kan ha en elbil.

Bilismen är en kassako för staten idag. Andra aktiviteter som är väl så stor miljöpåverkan beskattas inte alls på samma sätt.

Sedan finns det nog en hyfsat stor del jante i det hela också, vilket inte är helt ovanligt i Sverige.
Ja, men i praktiken blir räckvidden alldeles för dålig med Tesla X med vagn bakom. En del skrällen till vagnar som jag släpat på i samband med tävlingsarrangemang har varit ungefär lika strömlinjeformade som en "lolänga" (lada för folk som inte är skåningar). Förbrukningen för min XC70 har tidvis legat nära det femdubbla gentemot det normala. Ska jag då åka 14 mil för att först hämta kärran och sen köra den till tävlingsplatsen, är det knappt jag kommer fram. Och när jag gör det finns ingen vettig laddmöjlighet där, för när det är dags att dra dit den typen av vagnar finns strömmen inte ordnad än. Då blir det med elverk. Det är inte realistiskt, bortsett från att det är miljödumt så det smäller om det.

Sen vet jag inte om ni har reflekterat över det, men jag har aldrig hittills sett en laddplats för någon elbil, vare sig för Tesla eller nåt annat, där det går att ställa sig med kopplat släp. Speciellt inte en husvagn, som ju idag ofta har en totallängd på åtta-tio meter. Så det blir till att leta upp lämplig plats att ställa vagnen på, köra till laddstolpen, göra vad man nu ska göra under tiden, alternativt vänta tills det är laddat tillräckligt, köra och koppla igen och så ut på vägen igen. Att fylla på diesel med vagnen kopplad är inget problem alls.
Men det kanske kommer speciella laddstolpar för elbilar med släp, liksom det finns speciella pumpar där man kan köra till med lastbil med släp, när bara elbilar kapabla att dra släp börjar bli mer förekommande. Än är vi inte där.

En annan sak jag sett nämnas i tråden är antagandet att en kilometerskatt för elbilar förmodligen läggs på alla bilar. Det kan jag inte begripa. Varför skulle man göra det? De övriga bilarna vill man (politikerna) ju har bort på grund av bränslet. Då måste det vara mycket slugare att beskatta bensin och diesel, alltså själva bränslet, men lägga kilometerskatt på elbilarna, där man inte riktigt "kommer åt" att beskatta drivmedlet.
Skatt på bensin och diesel uppmuntrar ju också till användandet av snåla bilar, för de som inte kan/vill köra elbil.
Vi Bilägare har i år köpt in fem långtestbilar som ska köras 4000 mil under ett år.
En elbil, Hyundai Kona EV Pris 444.900, med subvention och extra utrustning 393.800 Kr

Två Dieslar, Audi A6 Avant 40 TDI Quattro S Tronic Proline. 476.400, med extrautr. 479.200.
Dacia Duster 1.5 Blue DCi 115 4x4 Prestige. 187.400, med extrautr. 197.400.

Två bensinare, Ford Focus Kombi Active 1.0T 125 Auto. 271.400 med extrautr. 298.050.
Volvo V60 T5 Auto Momentum Advanced Edition. 373.200 med extrautr. 413.700

I detta nummer körde dom som vanligt från Uppsala till Funäsdalen där dom bland annat gör sina värmetester.
Intressant läsning för alla som funderar över vilket "drivmedel" man ska satsa på vid ett bilköp.
Vintertest är inte elbilens staka sida, om man så säger. Kom inte oväntat sist, efter "den övergripande frågan – Duger Kona EV som vinterbil? Ja, inte obetingat men ändå." Värmen räckte alldeles utmärkt, men på bekostnad av räckvidd.

Vinnaren var utan tvekan Audin, men märkligt nog så fanns det ingen rattvärme i den. Undrar hur Vi bilägare tänkte där vid beställningen.

Fem testförare, varav fyra satte Audi som vinnare, en som tvåa.
Volvo fick tre 2:a platser, en 3:e. Därefter Dacia, sedan Ford och sist Hyundai.

Sedan kommer fler olika "utflykter", där semesterresa är en. Ska bli intressant att följa.

Vi Bilägare brukar behålla vissa bilar ännu längre än ett år. Dom har bland annat haft en BMW I3 i flera år. Den såldes i höstas och exporterades sedan till Norge. Där ligger ett problem med att "våra" subventionerade el/hybrid bilar försvinner ut ur landet. Har för mig att det tittas på hur detta ska förhindras. För inte ska vi väl subventionera Norrmännens eller något annat lands elbilar?
apersson850 skrev: mån 18 feb 2019, 23:38 En annan sak jag sett nämnas i tråden är antagandet att en kilometerskatt för elbilar förmodligen läggs på alla bilar. Det kan jag inte begripa. Varför skulle man göra det? De övriga bilarna vill man (politikerna) ju har bort på grund av bränslet. Då måste det vara mycket slugare att beskatta bensin och diesel, alltså själva bränslet, men lägga kilometerskatt på elbilarna, där man inte riktigt "kommer åt" att beskatta drivmedlet.
Skatt på bensin och diesel uppmuntrar ju också till användandet av snåla bilar, för de som inte kan/vill köra elbil.
Det kan ju mycket väl bli så att man bara tar kilometerskatt på elbilar och istället bara tokhöjjer skatten på bensin o diesel som du säger.

Då får man offra möjligheten att styra trafiken inte bara på pris, utan på när, var och hur man kör, något som många politiker verkar sugna på.
EbbevonVolvo skrev: tis 19 feb 2019, 03:23 För inte ska vi väl subventionera Norrmännens eller något annat lands elbilar?
Ur ett klimatperspektiv, vilket ju är huvudsyftet med elbilar, spelar det väl egentligen ingen roll var elbilen rullar?
Om den exporteras har vi ju fått tillbaka en del av pengarna.
Lövet skrev: mån 18 feb 2019, 18:12 @Variosboy, Nej precis, det är så oerhört polariserande. I ena hörnet står traditionalisterna "Uuuuuuääääääääh, bilen funkar inte till exakt allt jag gör under 10 års tid. Det är värdelöööööst, jag vill inte ändra på nåt!" I andra änden står de som inte ser några problem alls "Det är ju bara att ändra på X, Y, Z, flytta dit istället, gräva högspänningskabel överallt, ta bussen till vissa grejer, låna mammas bil till de andra grejerna osv, köpa Tesla för 1.2 milj..." Det är liksom svårt att få diskussionen bra för skyttegravarna byggs bara djupare och djupare.
Underbar text Lövet, gillar den skarpt.
Lövet skrev: mån 18 feb 2019, 18:12 För egen del lutar jag mot att det är väl perfekt om de som vill, kan, har råd idag köper en elbil? Hur kan det vara dåligt? Det innebär att vi får bilar på marknaden som finns tillgängliga begagnat, det innebär att de som gillar elbilar kan åka i det osv osv. Kan verkligen inte förstå hur det kan vara så provocerande. Det är ju inte så att det kommer dyka upp en statlig kontrollant och stjäla nyckeln till dieselvolvon och lämna över ett medlemskap i Aimo istället nästa år.
Om man verkligen lyssnar på politikerna så är det klart att en del känner sig provocerade. Visst om 10 år har man lovat att förbjuda bensin och dieselbilars försäljning, men vad händer fram tills dess???

Man har ju lovat att öka intäkterna från bensin och diesel bilarna med 15 miljarder i Januariöverenskommelsen, samtidigt kommer allt fler att byta över till elbilar. Det blir ju en väldigt svår ekvation att få ihop ??? Om tex hälften av ägarna byter till elbil fram till 2030, hur ska de få stackare som sitter kvar med diesel o bensinbilar kunna totalt betala in 15 miljarder mer in bensin/dieselskatt än av alla bilar idag betalar tillsammans idag, pratar vi om 50 kr/l som pris vid pump tex för att de kvarvarande bensin/dieselbilarna ska kunna dra in 110 miljarder till statskassan för att den gröna skatteväxlingen man har beslutat om?
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 445
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]