Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

andersuw skrev:
mikethebik skrev:+1 på det du skriver B20, tror att du liksom jag är lite äldre och därmed luttrad vad gäller det som politiker säger å ena sidan, och vad de egentligen gör och avser. De är ju faktiskt bara människor de också och därmed tänker de i första hand enbart på sig själva, simple fact!
Genom sig själv känner man andra heter det. Så det du säger om att tänka på sig själv speglar bara din egen karaktär. Något egentligt faktaunderlag för att säga exakt hur altruistiskt eller egoistiskt politiker generellt sett tänker i en viss fråga har varken du eller någon annan. Hur det står till på den punkten är också rätt ointressant ur väljarsynpunkt så länge de i rimlig utsträckning gör vad vi förväntat oss att de skulle göra när vi valde dem.
Jag är människa, och därmed tänker jag (som alla andra) i första hand på sig själv och sina närmaste, inget jag skäms över , tvärtom!

Mike
Jag ser inte det som ett mänskligt drag att vara ego. Jag vill gärna få det så bra som möjligt för andra och är beredd på att det får kosta. Hade gärna sett högre skatt och bättre skyddsnät för sjuka, gamla och arbetslösa än vad vi har idag.
Alla är inte lika...

Människan är ett flockdjur och vi skulle aldrig blivit så framgångsrika som ras om vi inte hade haft en känsla av solidaritet och medlidande med andra individer.

Men nu hamnar vi lite off topic.
joel80 skrev:Jag ser inte det som ett mänskligt drag att vara ego. Jag vill gärna få det så bra som möjligt för andra och är beredd på att det får kosta. Hade gärna sett högre skatt och bättre skyddsnät för sjuka, gamla och arbetslösa än vad vi har idag.
Alla är inte lika...Men nu hamnar vi lite off topic.
Det där stämmer ju inte riktigt med ditt upplägg på din företagsbil, du vill köra köra så mycket som möjligt privat utan att betala förmånsvärde samtidigt plockar du ut milersättning på företagets bil bara för du laddare den hemma.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=180
Enligt mig är du inte trovärdig. Vill du betala högre skatt? Ha då din bil som förmånsbil och försök inte att undvika att betala skatt.
Om alla betalar den skatt de ska utan att försöka fuska eller vara kreativa som du , så kan alla ärliga skattebetalare få sänkt skatt samtidigt som sjuka, gamla och arbetslösa får det bättre.
Det handlar ju mer om att jag inte har råd att betala flera hundra per mil för att få köra mer privat.. eftersom mitt totalbehov för att köra leasingbilen privat är så pass lågt.

Jag plockar inte ut milersättning utan shablonmässig bränsleersättning eftersom skatteverket sa att det var endast så jag kunde få nån ersättning för att jag "tankar" företagsmil med elabonnemanget hemma. Även fast jag erbjöd mig att kunna sätta separat mätare på det som laddas så gick det inte an att dra av för faktiska kostnader.

Att det på något sätt skulle vara egoistiskt att följa de regler som finns och få ersättning för det jag betalar med privata pengar i företaget håller jag inte alls med om.

Jag vill att skatten ökas för oss alla ja och att de sociala skyddsnäten stärks. Jag tänker inte försöka stå och betala en massa extra skatt när vi nu har det som vi har, utan lever i den verklighet som finns. Jag måste ju också se till att det finns en slant över nu om jag eller någon annan i familjen blir sjuka eller arbetslösa. Att jag inte vill att det ska fungera på det viset går inte emot att jag gör så.

Jag ser få högervridna som t.ex kräver sin rätt att få betala sin läkaravgift utan subvention eller vill betala högre dagisavgift utan maxtaxan.. även om det kanske skulle bli resultatet om vi sänkte skatten så mycket som vissa vill och då enligt din logik vore det enda rätta av de som vill ha sänkt skatt.

Man får agera efter hur vi har det idag, men ändå vara för förändring.
andersuw skrev:@Joel

Så här räknar jag:

E-Golf listpris (enligt Volkswagens hemsida): 400 000
Golf diesel 1,6 med DSG: 240 000

ICE-Golfen har några hästar mindre (115 istället för 136) men desto längre räckvidd.

Värdeminskningen blir 220 000 respektive 132 000. Det skiljer alltså 88 000 här. Miljöbilspremien tar bort 40 000. Återstår alltså 48 000. Båda bilarna är skattebefriade i fem år så ingen skillnad där. När det gäller förbrukningen vet jag inte riktigt hur du räknar. Men om vi utgår från att båda bilarna drar 25 procent mer än den officiella förbrukningen hamnar vi på följande siffror:

1,25 x 6000 x 0,39 x 13,50 = 39 500
1,25 x 6000 x 1,27 x 0,86 = 8 200

Skillnaden blir 31 300 så det återstår 16 700 till ICE-bilens fördel. Servicekostnaderna drar ner den skillnaden till 12 700. Jag är ingen hejare på att räkna på förmånsvärden eftersom det aldrig varit aktuellt för egen del och känner ingen större lust att fördjupa mig i frågan. ;-) Men med utgångspunkt från dina beräkningar skulle elbilen vinna sammanlagt med några tusenlappar om man köper den som förmånsbil. Även om det med mina beräkningar blir ganska jämnt skägg är det ju inte så dåligt ändå.

För min egen del är varken räckvidd eller storlek på bilen tillräcklig. Men om det inte vore för det skulle jag kunna tänka mig att köpa en trots att jag inte kan ha den som förmånsbil.
Är inte alls med på att en Golf diesel 1,6 med DSG skulle vara motsvarande. Så mycket slöare och den går inte att "tanka" i garaget... man måste åka iväg till nån pump för att få i fler mil! ;)
Utrustningsnivår i en E-golf basmodell är också bra mkt högre än i en basmodell Golf diesel 1,6.
Att sen det skulle vara en snittförbrukning på bara 0,48l/mil tror jag få har. Nu fanns det inte något jätteutbud av dieslar på fuelly.com, men dom jag hittade för 2016 och 2017 så låg totalsnittet på 6,08l/mil.

När det gäller eluträkningen hamnade vi väl likvärdigt.. Jag har några ören mindre i kwh-kostnad men räknade på lite högre förbrukning.

Tror man måste provköra bilarna för att förstå vilken skillnad det är. (Eller i allafall ha kört lite elbil så man har ett hum om hur en sån drivlina funkar.

Precis som dig är en bil i Golf-storlek inte något för mig.. men nu tog jag bara en elbil som exempel för att räkna. Räckvidden på nya E-golfen skulle dock kunna räcka för mig.. Runt 22 riktiga mil i motorvägsfart skulle jag kunna klara mig på.. Fast vissa dagar då jag är hos kunder i Stockholm där jag inte hittar laddstolpe under dagen skulle jag behöva spendera 15 minuter extra vid en snabbladdare på väg hem. Oftast är jag ändå skapligt nära där det går att ladda.. det har funkar rätt bra med hybriden att göra det i allafall! Många garage i Stockholm har laddplats.. nu har det kommit upp på flera gatuparkeringar samt att jag flera gånger laddat i motorvärmarstolpe hos kunder. (Bara ca 12km laddning per timme, men det blir några mil under en dag i allafall..)

Vi kan ändå båda precis som du säger konstatera att det nu ligger rätt nära. Även om man som dig räknar på en lite sämre bil.. ;)
andersuw skrev:
Apropå Seba så pratar han i sin rapport i huvudsak om utvecklingen mot autonoma bilar och dess implikationer. Jag undrar om helt självkörande bilar, sådana som lagenligt får köra omkring helt på egen hand i normal trafik utan att det finns någon person på förarplats som kan ingripa om det behövs, kommer att vara en realitet på vanlig kommersiell basis (ej försöksverksamhet) inom tre år. Och om de är det kommer de sannolikt att vara ytterst få. Så den aspekten tror jag vi kan släppa i det korta perspektiv vi nu pratar om.

Var det det här du menade om frågor kring Seba? Jag såg det mer som dina reflektioner och reagerade väl inte så mkt på det..
Jag vet att Volvo har ett nära sammarbete med trafikverket och att det finns ett samarbete för att ta fram lagar för självkörande bilar. Man arbetar med ansvarsfrågor mm..

Jag vet helt enkelt inte hur långt man har kommit, men börjar tro att man är rätt lågt fram. Sen är kanske 3 år för lite.. 4-5 år kanske? Men jag vet inte.. kanske blir man överraskad över hur snabbt det kommer eller så tar det det dubbla...

Transportbranchen lär ju vara väldigt nyfiken på hur det går med det här.. Att kunna skicka en tradare från Haparanda till Malmö utan en förare skulle nog spara in en slant på transportkostnaderna!
Ja det är ju en intressant åsikt, skatten är för låg men jag själv har inte råd att betala skatt för mitt behov är inte så stort av att köra bil privat.
Finns det andra saker du tycker att skatten skall betalas efter behov/har råd med, eller är det bara när det gynnar dig?
Egoismen personifierad vill jag kalla det här.
Tydligen fler än jag som regerade på att skatt var bra -- så länge någon annan betalar den.

Joel -- om det nu är så bra med skatt kan nog skatteverket acceptera lite extra. Kör några privata mil till och betala förmånsvärdet. Det går ju till bättre skyddsnät för sjuka, gamla och arbetslösa...

Vi har lyckligtvis tappat förstaplatsen som det mest beskattade folket -- till Danmark (Grattis Danmark!). Att tro att det faktiskt blir mer pengar till behövande genom att höja skatten är en inte helt igenom genomtänkt åsikt. Fundera ett tag på hur mycket arbete som skulle utföras om skatten var 100% på arbete...
mikethebik skrev:Förmodligen helt riktigt, åtminstone på lokalplanet, men de styr ju tyvärr inte landet...
Vad får dig att tro att det finns någon skillnad på lokal- och riksplan i det här avseendet? Och alla bidrar de förstås till att styra landet.
mikethebik skrev:Jag är människa, och därmed tänker jag (som alla andra) i första hand på sig själv och sina närmaste, inget jag skäms över , tvärtom!
Det finns gott om exempel på att alla inte tänker så i alla sammanhang. Dessutom finns det i många politiska sammanhang ingen motsättning mellan omsorg om andra i rollen som politiker och omsorg om sig själv och sina närmaste i rollen som privatperson.
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 61

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]

V70 2,5T 1998 Båda mina framfjädrar tar[…]

Hej! Jag funderar på att byta maskin i min […]