Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av sparwen
Men låt folk få ha drivning på vilka hjul de vill. Det finns väl inget rätt eller fel.
Vi kan väl enas om att de flesta klarar sig på fwd. Å andra sidan klarar sig de flesta med en 240 också, så varför kör inte alla omkring i en 240?
Användarvisningsbild
av Derank
...................nu börjar det snart om igen.............
Användarvisningsbild
av joel80
Håller med om att det stora problemet är däcken.. Jag och en kollega har hjälpt en gubbfan att försvinna ifrån att blocka hela vägen utanför kontoret idag. Han tyckte det tydligen var en utmärkt ide att bege sig ut med sommardäck idag. "För han var på väg till däckverkstan för att byta", och då skulle det tydligen vara okej!???
av Schmoyoho
Jag gjorde något nytt i år och lade på dubbdäcken lite väl hastigt, mitten av oktober. Hann köra två veckor på torr asfalt innan det blev något vinterväglag att tala om, men med den erfarenheten i ryggen kan jag inte låta bli att undra varför jag någonsin ens försökt vänta.

På ämnet AWD kan jag nämna en kompis med fyrhjulsdriven bil som körde på sommardäck lite väl länge för att han var för bekväm för att boka om tiden på däckhotellet för skiftet. Jag fick köra bilen en bit och jag förstår honom. Allt var frid och fröjd tills man behövde bromsa lite. Eller när man klev ur och knappt kunde stå på benen. Sensmoralen är väl att AWD är långt mer bedrägligt än jag trott.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Med risiga däck kan man ha hur många drivande hjul som helst, det hjälper knappt ett dugg ändå. Fast har man AWD och risiga däck kan jag tänka mig att det är lite lättare att bli omkörd av bakdelen på bilen, än när bakhjulen bara släpar efter. Iaf rakt fram/svaga kurvor.
Med det menar jag inte att FWD är bättre i det läget, för det är som sagt av mindre betydelse om man har risiga däck...
av llesrof
VolvoB20 skrev:
milktrucker skrev:OnSpot ska det vara 8) löser alla problem utan behov av AWD
Får det bilen att ligga stabilt i 150 km/h på motorvägen i halkan ? Bra snurr på kedjorna då.....
Varför i herrans namn skall man köra i 150 km/tim i halka?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
llesrof skrev:
VolvoB20 skrev:
milktrucker skrev:OnSpot ska det vara 8) löser alla problem utan behov av AWD
Får det bilen att ligga stabilt i 150 km/h på motorvägen i halkan ? Bra snurr på kedjorna då.....
Varför i herrans namn skall man köra i 150 km/tim i halka?

Nämen dom har ju AWD vettu. då kan man inte få sladd serrö, så det är bara att gasa!

................ Tittar man ute i trafiken så är det ju så många AWD-personer resonerar............
av rid54
Minns inte Fry som så aggressiv...

Hursom, jag noterade en viss harmonibefrämjande effekt hos min bil (med AWD) i morse, när det var fråga om att parkera på ett icke-snöröjt gatuavsnitt. Jag kände en definitiv lugnande inverkan av att drivningen fanns på alla 4 hjulen och det inte var ett problem att backa in i den snöhög som gällde som parkeringplats (med sedvanlig stockholmstaxa, blå biljett). Fungerade väl, även när det var dags att lämna platsen en arbetsdag senare. Hade säkert funkat fint med en 164 med sprillans nya dubbade vinterdäck också, eller nåt annat liknande, så det går ju inte att hävda att AWD är lösningen på allt. Men på en del...
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 29
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]