Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jwiss
Någon massmediaartikel citerade förarbetet till övervakningskameralagen, det kan eventuellt tolkas så att en kamera som startar automatiskt när tändningen aktiveras faller under tillståndskrav. Men jag har värmare, om kameran är ipluggad permanent kommer den börga filma när värmaren startar, det är inte lagligt. Så jag måste dra ur sladden manuellt! :) Och då är jag runt kameraövervakningslagen oxo :twisted:
av waspman
Har äntligen själv skaffat en lien dashcam.
Möttes av en tokig omkörning idag, det ser längre ifrån än vad det faktiskt var.
[youtube]iidnEgGpvnw[/youtube]
Användarvisningsbild
av joel80
Kul waspman! Och jag vet hur helt annorlunda det där känns på "riktigt"! Du verkar ha bromsat in rätt mycket för att rädda honom där också! Sen blinkade han med helljusen åt dig... undrar om det var ett "fuck off"-blink eller ett förlåt-blink. :D

Jag har med i min nästa video en liknande sekvens precis i en kurva men där det är en bit längre ifrån än i din video, men går betydligt fortare hos den som kör om, och där jag dessutom får ett fint långfinger i framrutan som svar på ett helljusblink.
av waspman
joel80 skrev:Kul waspman! Och jag vet hur helt annorlunda det där känns på "riktigt"! Du verkar ha bromsat in rätt mycket för att rädda honom där också! Sen blinkade han med helljusen åt dig... undrar om det var ett "fuck off"-blink eller ett förlåt-blink. :D

Jag har med i min nästa video en liknande sekvens precis i en kurva men där det är en bit längre ifrån än i din video, men går betydligt fortare hos den som kör om, och där jag dessutom får ett fint långfinger i framrutan som svar på ett helljusblink.
Ja det stämmer, fick bromsa rätt så hårt för att "rädda" honom. Det var garanterat ett fuck off -blink då jag gav han ett ett litet blink med helljuset för att försöka påkalla hans uppmärksamhet att han inte var ensam på vägen.

Ser fram emot att se din nästa video.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hur lång inspelningstid har ni innan minnet är fullt, vad kör ni med för minneskort?
Användarvisningsbild
av Perra83
Perra83 skrev:16GB kanske? Minns inte riktigt... men det är flera timmar i 1080p. Funderar ändå på att stoppa i ett större kort.
Kameran spelar över gamla klipp så man behöver inte ta ur och radera inspelat material.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kör med 64gb-kort och full HD-inspelning. Sparas runt 8-10 timmar tror jag.. kanske lite mer. Och som alla "riktiga" dashcams så loopar den inspelningen så de äldsta filerna skrivs över.
av waspman
En ny kort film. Vissa har tydligen väldigt bråttom. I slutet av filmen även en riktig tokig omkörning tycker jag...det hade faktiskt kunnat dyka upp en bil där.
Har ett 32Gb kort i min och de tger ca 3timmar.

[youtube]4NVlakPaRKU[/youtube]
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 66
850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]