Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brezzz
Grejen är just om motorn håller.
Eran motorgaranti tar jag väldigt lätt på, då det är väldigt lätt för FFI att skylla på nåt annat om nåt skulle hända.
Skulle katalysatorn haverera så täcks väl inte heller den av eran garanti fast det mycket väl kan vara så att pillret är orsak.
För min del så kommer jag aldrig att försöka ens att lägga detta i tanken förrän tester och garantier övertygar.
TV-shop har lurat mej för många gånger och eran marknadsföring känns inte direkt mer förtroendeingivande.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej igen. Jag tänkte bara höra angående mitt förra inlägg i denna tråden; är det någon som har erfarenheter av hur mycket förbrukningen kan skilja vinter/sommartid? Är det rimligt med en skillnad på 0,1 l / mil
av Addekarlsson
Tomas88, det är fullt normalt med den skillnaden. Många får större skillnad oxå.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jo det krävs nog lite mer för att jag skall börja tro på ett bränslepiller.
av bdp003
Tomas88 skrev:Hej igen. Jag tänkte bara höra angående mitt förra inlägg i denna tråden; är det någon som har erfarenheter av hur mycket förbrukningen kan skilja vinter/sommartid? Är det rimligt med en skillnad på 0,1 l / mil
Upp till 30%-ig säsongsvariation i bränsleförbrukning är helt normal.

Ref: Jack Kracklauer
Vinterdäck, väglag, kylan som gör motorolja betydligt trögare.

Mvh /B
av bdp003
Brezzz skrev:Grejen är just om motorn håller.
Eran motorgaranti tar jag väldigt lätt på, då det är väldigt lätt för FFI att skylla på nåt annat om nåt skulle hända.
Jag tycker heller den känns övertygande här långt borta från USA.
Hoppas det kan komma svenska och finska som ersätter den amerikanska här.
Brezzz skrev: Skulle katalysatorn haverera så täcks väl inte heller den av eran garanti fast det mycket väl kan vara så att pillret är orsak.
Jag lovar dig jag skall direkt rapportera om min katalysator yar skada.
Besiktade för några veckor sedan.
Avgaser med beröm godkända...:-)
Så katalysatorn har ingen skada tagit sedan februari i år när jag började med kapslarna.
Brezzz skrev: TV-shop har lurat mej för många gånger och eran marknadsföring känns inte direkt mer förtroendeingivande.
Beklagar Brezzz, vi jobbar hela tiden på att bli mer professionella och förtroendeingivande. Tack var din och andras (ibland hårda) kritik är jag säker på att vi hela tiden går framåt.

Jag lovar dig två första gratiskapslar när du vill, som plåster på dina TVshop-sår :-)
av bdp003
Jag hittade just detta på nätet, som kan förklara en del av järnoxidens goda bränslehöjande verkningar.
Sedan 70-talet har järnoxid använts som "fuel accelerator" i raketer för rymdanvändning. Detta nämns i FFI:s officiella CD för produkten.

Quote: från en oberoende länk på nätet om järnoxid och nanoteknologi.

Other Rocket Fuel Additives

Rocket-fuel additives containing iron-oxide particles 3nm wide can act as a catalyst to convert solid propellants into gases that are burned when rockets or missiles are launched, making it more reactive than traditional iron-oxide catalysts, allowing faster conversion of the propellants and greater speed or range for the missiles.

http://www.azonano.com/details.asp?ArticleID=1648

Det står visserligen "solid" men jag tolkar det som om samma verkan skulle kunna fås med flytande bränsle. (varför inte)

I så fall verkar det (min fria tolkning) som om MPGkapseln förgasar en del (eller hela) av bensinen/dieseln i samband med förbränningen i cylindern. Detta förklarar klart den utlovade hastighetsökningen i förbränningen, som FFI garanterar.

Motorn går alltså på delvis/eller helt "förgasad bensin/diesel" istället för det flytande bränslet som är kvar i tanken, på väg mot förgasningen.
(Obs detta sista är definitivt ingen officiell FFI-förklaring, utan min fria tolkning)

Är det någon motorkunnig som kan beskriva hur "förgasad" normalt bränsle är i cylindern. Luft och bränsle blandas ju, men bränslet är väl fortfarande en vätskedimma?

Mvh /B
Senast redigerad av 4 bdp003, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av igelkottar
bdp003 skrev:
Tomas88 skrev:Hej igen. Jag tänkte bara höra angående mitt förra inlägg i denna tråden; är det någon som har erfarenheter av hur mycket förbrukningen kan skilja vinter/sommartid? Är det rimligt med en skillnad på 0,1 l / mil
Upp till 30%-ig säsongsvariation i bränsleförbrukning är helt normal.

Ref: Jack Kracklauer
Vinterdäck, väglag, kylan som gör motorolja betydligt trögare.

Mvh /B
Med den variationen under sesongerna så kan man knappast säga att
det piller du säljer skulle vara så bra, det faller ju innom ramen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
30% !
Låter mycket tycker jag. Men om det nu stämmer så betyder ju inte skillnaden på 9 % sedan jag stoppade i pillren någonting.

Du säger emot dig själv lite Bengt.

/ Tomas
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 36
Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par[…]

Srs