Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: tis 28 sep 2021, 23:53 Kanske kommer nån smidig konvertering för jordbruksmaskiner också.
Då blir inte investeringen för att gå över så stor så lite fler har möjlighet.

Ford har börjat erbjuda ersättningsmotor med batteri, och lika så Chevrolet.
Läser även om ett företag som heter
Electric GT, vars "eV8" ger 400 hk. Ett batteripack på mellan upp till 95 kWh sitter i själva motorblocket.

https://www.nyteknik.se/elbilar/ford-sl ... ar-7019855
Vore ju fint, men en traktor är i pricip en motor och växellåda, fram sitter hjulen fast i motorn och bak sitter hjulen fast i lådan, och hytten sitter fast uppepå. (Visst det finns balkar som avlastar blocket på nyare men men)

Det är ju inte som en bil där man enklet kan byta motor i karossen... att byta drivlinan på entraktor är att byta traktor :-o :-D
av MickeM
VolvoB20 skrev: ons 29 sep 2021, 15:55
joel80 skrev: tis 28 sep 2021, 23:53 Kanske kommer nån smidig konvertering för jordbruksmaskiner också.
Då blir inte investeringen för att gå över så stor så lite fler har möjlighet.

Ford har börjat erbjuda ersättningsmotor med batteri, och lika så Chevrolet.
Läser även om ett företag som heter
Electric GT, vars "eV8" ger 400 hk. Ett batteripack på mellan upp till 95 kWh sitter i själva motorblocket.

https://www.nyteknik.se/elbilar/ford-sl ... ar-7019855
Vore ju fint, men en traktor är i pricip en motor och växellåda, fram sitter hjulen fast i motorn och bak sitter hjulen fast i lådan, och hytten sitter fast uppepå. (Visst det finns balkar som avlastar blocket på nyare men men)

Det är ju inte som en bil där man enklet kan byta motor i karossen... att byta drivlinan på entraktor är att byta traktor :-o :-D
Korrekt, och inte minst kostnaden.
Storbönder i Skåne eller stora skogsbolag är en sak. Men torparna, eller bara dom som har en traktor för snöröjning....
Nä, där måste det bli alternativa drivmedel.
Att det inte går att framställa till hela flottan NU, är ju inte så jätterelavant. Traktorerna/maskinern i fråga är ju en "fis i rymden" av dagens dieselkonsumtion.
Men ska lastbilar, mm, köra på samma kan det bli knas.
Kanske ska skaffa en gammal bensin/fotogengrålle. Man lyckas ju med 10% etanol nu. När majoriteten av personbilarna går med el måste 10% av dagens bensin mer än väl täcka behovet....
I såna här diskussioner blir det lätt att man lyfter man de mest olämpliga exemplen för övergång till eldrift. Det finns fortfarande massor av applikationer som är lämpliga att börja med. Att börja med det minst lämpliga känns....dumt.

Mercedes har precis släppt eActros exempelivis med 40 mils räckvidd. "VA, det räcker väl inte för en långtradare i fjärrtrafik??!!" Nej det gör det absolut inte. Men alla lastbilar går inte i fjärrtrafik, det minns mängder med bilar som går på distribution i ett mindre område. Förstås börjar man då med dessa och inte tvärtom ;)
Vinden vänder snabbt... bokstavligen talat. Inatt har jag sett till att bilen får ladda. Bild
Screenshot_20211002-233035_Tibber.jpg
Screenshot_20211002-233035_Tibber.jpg (22.48 KiB) Visad 345 gånger
Lövet skrev:I såna här diskussioner blir det lätt att man lyfter man de mest olämpliga exemplen för övergång till eldrift. Det finns fortfarande massor av applikationer som är lämpliga att börja med. Att börja med det minst lämpliga känns....dumt.

Mercedes har precis släppt eActros exempelivis med 40 mils räckvidd. "VA, det räcker väl inte för en långtradare i fjärrtrafik??!!" Nej det gör det absolut inte. Men alla lastbilar går inte i fjärrtrafik, det minns mängder med bilar som går på distribution i ett mindre område. Förstås börjar man då med dessa och inte tvärtom ;)
Vi har några opel vivaro-e L3 på jobbet, de går 346km fulladdade på eco, 314 tror jag på normal.
Fullt tillräckligt för alla…normala. Naturligtvis fick han som kör 800 mil i månaden och som en jävla vilde också en, och det är ett konstant gnäll om långsam snabbladdning och hur dyrt det är.
”Måste ladda 2ggr varje dag” jo visst… snitt på 38 mil om dagen om man bara räknar arbetsdagar, den rullar lite helg också.
joel80 skrev: lör 02 okt 2021, 23:40 Vinden vänder snabbt... bokstavligen talat. Inatt har jag sett till att bilen får ladda. Bild
Det är exakt detta som är problemet.

När det blåser så är vindkraft extremt billigt.
Detta gör att övriga producenter inte får ekonomi i sina produktionsanläggningar.

Tyvärr är det samma anläggningar du tror skall rädda oss när det inte blåser.

Å nej, det duger inte å ha ett batteri i garaget. Stora elkonsumenter så som pappersbruk, stålverk osv behöver kontinuerligt med el, billig el om det skall gå att konkurrera.

Vi hade billig, koldioxidneutral, el förr. Tyvärr inte längre.
joel80 skrev: lör 02 okt 2021, 23:40 Vinden vänder snabbt... bokstavligen talat. Inatt har jag sett till att bilen får ladda. Bild
Jag försöker se saker ur ett större perspektiv. Det där är ju ett bevis på hur sjukt dåligt dagens system för elproduktion och försörjning har blivit. Är det något annat i dagens samhälle som fungerar lika dåligt. Hoppar mellan 1 och 165 öre per Kwh på non vecka.

Hur skulle reaktionen varit om tex bensinen kostat 1 kr/liter ena dagen och 165 kr/liter nästa.

Eller hur skulle det vara om 1 liter lättmjölk kostar 1 kr ena veckan och 165 kr nästa vecka när du går och handlar.

Och detta är väl bara början på hur dåligt det kan bli ser det ut som.

Energiförsörjning ser jag som en viktig infrastruktur och den bör ha någon typ av stabilitet då så mycket i samhället är beroende av det.

VolvoB20 skrev:
Jag försöker se saker ur ett större perspektiv. Det där är ju ett bevis på hur sjukt dåligt dagens system för elproduktion och försörjning har blivit. Är det något annat i dagens samhälle som fungerar lika dåligt. Hoppar mellan 1 och 165 öre per Kwh på non vecka.

Hur skulle reaktionen varit om tex bensinen kostat 1 kr/liter ena dagen och 165 kr/liter nästa.

Eller hur skulle det vara om 1 liter lättmjölk kostar 1 kr ena veckan och 165 kr nästa vecka när du går och handlar.

Och detta är väl bara början på hur dåligt det kan bli ser det ut som.

Energiförsörjning ser jag som en viktig infrastruktur och den bör ha någon typ av stabilitet då så mycket i samhället är beroende av det.
Jag håller med, men i det här fallet blir det svårt. Det är inte svensk elproduktion som haft brister och inte kunnat möta vår egen efterfrågan. Det är centraleuropa som i sin energiförsörjning "litat" på gastillgång från Ryssland.

De (och även vi i viss mån, för under vintern kan brist ju också uppstå inom landet) borde satsa stort på vätgas för lagring och energiproduktion när det blåser mindre. Bli mindre beroende av öst.
Uppenbarligen finns det vindkraft att "ta tillvara på".
Det är ju också en bra indikation på hur svårt och dyrt det faktiskt är att lagra el.

Jag hade gärna tagit ut en mille från pengarna jag har på banken och köpt el för rubbet i går och sedan sålt dem igen för 165 miljoner efter någon vecka när det blåsiga lågtrycket passerat om det funkat att lagra vettigt. Vilka andrs brancher kan man göra sådana klipp i?
  • 1
  • 226
  • 227
  • 228
  • 229
  • 230
  • 445
Smäller höger fram

Är fjäderbenslagringen monterad rät[…]

Fixa en stegmuff från 3" katten bara? […]

startsperre

Du måste se på initial state eller del[…]