Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1466218
Det finns statliga utredningar som utrett hur jordbruket skall bli fossilfritt. "vi skall gå före övriga världen" = läs "vi har råd att köpa dyra maskiner".

Fossilfri är ju inte samma som elektrifierad men LRF är positiva. Frågan är om de frågat sina medlemmar....
"Sex förslag för ett fossiloberoende jordbruk - Jordbruksaktuellt" https://www.ja.se/artikel/2228955/sex-f ... dbruk.html
#1466236

poseidon skrev:Det finns statliga utredningar som utrett hur jordbruket skall bli fossilfritt. "vi skall gå före övriga världen" = läs "vi har råd att köpa dyra maskiner".

Fossilfri är ju inte samma som elektrifierad men LRF är positiva. Frågan är om de frågat sina medlemmar....
"Sex förslag för ett fossiloberoende jordbruk - Jordbruksaktuellt" https://www.ja.se/artikel/2228955/sex-f ... dbruk.html
Många bönder är mån om miljön.
Men hur du får det till att alla ska behöva köpa nytt förstår jag inte. Det handlar om att byta ut det nya som säljs, och sen ev kunna erbjuda fossilfria drivmeder till äldre maskiner. HVO etc...
#1466279
Ja, någon form av drivmedel till det gamla låter sunt. För just traktorer och andra maskiner har längre drifttid än de flesta bilar.
Fullständigt ohållbart att byta ut alla dom.

Men ibland går det för fort med besluten.
Storbritanniens (förutsägbara) problem är ett aktuellt exempel när man har för bråttom.
Därför har man lite ont i magen som glesbyggdsbo...
#1466349
Det är nog kört för många jordbruk. Jag har två traktorer och de kommer man inte kunna köra med när det far upp över 30 kr/liter till 2030 som man skriver

https://www.dagensps.se/motor/efter-pri ... ssx-6W59kA

HVO har visst inte en chans att röcka till

Det finns inte underlag för att köpa eltraktor för miljoner heller så det blir nog att kasta in handduken.
Användarvisningsbild
av joel80
#1466353
Kanske kommer nån smidig konvertering för jordbruksmaskiner också.
Då blir inte investeringen för att gå över så stor så lite fler har möjlighet.

Ford har börjat erbjuda ersättningsmotor med batteri, och lika så Chevrolet.
Läser även om ett företag som heter
Electric GT, vars "eV8" ger 400 hk. Ett batteripack på mellan upp till 95 kWh sitter i själva motorblocket.

https://www.nyteknik.se/elbilar/ford-sl ... ar-7019855
#1466365
Problemet med traktorer är att de går på max effekt timme efter timme. Iaf om du drar en tung harv eller dyl. Det gör inte en personbil eller lastbil. Så en traktor skulle behöva sjukt stora batterier. Det funkar inte. Marktrycket skulle dessutom bli för stort.
#1466368
Man får anta att det forskas mycket kring fordonsbatterier.. Chalmers t ex, är bara ett av världens alla framstående högskolor/universitet som bedriver forskning kring batterier..
Så vem vet när, snarare än om, det kommer ske stora kliv framåt.. Och förhoppningsvis inte bara lägre pris och vikt då..
#1466369
Okalettos skrev: ons 29 sep 2021, 08:28 Man får anta att det forskas mycket kring fordonsbatterier.. Chalmers t ex, är bara ett av världens alla framstående högskolor/universitet som bedriver forskning kring batterier..
Så vem vet när, snarare än om, det kommer ske stora kliv framåt.. Och förhoppningsvis inte bara lägre pris och vikt då..
Annars är kanske vätgas bra för just applikationer där batterier inte lämpar sig. Flygplan, traktorer...
#1466388
Verdi skrev: ons 29 sep 2021, 07:38 Problemet med traktorer är att de går på max effekt timme efter timme. Iaf om du drar en tung harv eller dyl. Det gör inte en personbil eller lastbil. Så en traktor skulle behöva sjukt stora batterier. Det funkar inte. Marktrycket skulle dessutom bli för stort.
Jag vet inte hur långt man kommit med den nya skogsmaskinen som "uppfinnaren" Lars Bruun vill skall börja användas i skogsbuket för att få ner markskadorna bl.a. Den får betydligt lägre marktryck. Den skall gå på el. Så det verkar finns lösningar för skogsbranschen i alla fall, om detta blir verklighet är väl en annan fråga. Lars Bruun bor bara 1 km från där jag bor. Faderna till skogsmaskinen "Brunett" om nån minns.
https://www.skogen.se/nyheter/exklusivt ... toria-igen

Finns även en radiointervju med honom i P4 Värmland nedan, reportaget heter "Reportage: Skotarens fader uppfinner igen" (ca 7 min). Kul krutgubbe, 87 år idag, som uppfinner än.
https://sverigesradio.se/artikel/report ... inner-igen

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Bruun

/Bo
#1466412
bem skrev: ons 29 sep 2021, 10:44
Verdi skrev: ons 29 sep 2021, 07:38 Problemet med traktorer är att de går på max effekt timme efter timme. Iaf om du drar en tung harv eller dyl. Det gör inte en personbil eller lastbil. Så en traktor skulle behöva sjukt stora batterier. Det funkar inte. Marktrycket skulle dessutom bli för stort.
Jag vet inte hur långt man kommit med den nya skogsmaskinen som "uppfinnaren" Lars Bruun vill skall börja användas i skogsbuket för att få ner markskadorna bl.a. Den får betydligt lägre marktryck. Den skall gå på el. Så det verkar finns lösningar för skogsbranschen i alla fall, om detta blir verklighet är väl en annan fråga. Lars Bruun bor bara 1 km från där jag bor. Faderna till skogsmaskinen "Brunett" om nån minns.
https://www.skogen.se/nyheter/exklusivt ... toria-igen

Finns även en radiointervju med honom i P4 Värmland nedan, reportaget heter "Reportage: Skotarens fader uppfinner igen" (ca 7 min). Kul krutgubbe, 87 år idag, som uppfinner än.
https://sverigesradio.se/artikel/report ... inner-igen

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Bruun

/Bo
Skogsbruk är ju rätt olika mot jordbruk. Man skördar och kör ut vart 80:e år..... well man gallrar väl lite också.

Så jordpackning är inget större problem, men visst gör man markskador.

I jordbruket är det harv, sådd, sprutning, gödning, skörd, plöjing varje år så det blir många körningar på samma mark.

När man plöjer och harvar går det dessutom väldigt trögt och drar massor med energi
  • 1
  • 225
  • 226
  • 227
  • 228
  • 229
  • 395

Ett tips är att köpa nya spridare Frankr[…]

Thanx! Är väldigt sugen [emoji1]

V50 T5, Motor dör

Jag har köpt kontaktsprej idag så ska s[…]

Ja, precis vad du kan läsa av med verktyget