Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1466092
SubMarine skrev:4-6 kWh måste vara en felskrivning?
En bil kör i snitt 1200 mil per år.
En elbil drar i snitt 2 kWh/ mil.
Totalt 2400 kWh/år/bil.
2400 kWh * 5 miljoner bilar = 12 TWh

https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivn ... elbilarna/
#1466096
SubMarine skrev: mån 27 sep 2021, 13:06
Verdi skrev: mån 27 sep 2021, 10:11 Fast nu rör ni er från ämnet. Elbilar kräver inte så mycket som folk tror. 4-6 kWh per år. Kolla bara på vad nyligen nedlagda Kvarnsvedens och Ortvikens pappersbruk förbrukade. Tillsammans ca 3,6 TWh om jag inte minns fel. Räcker till nästan en miljon elbilar alltså. Hur många elbilar har vi idag? En bråkdels miljon.
4-6 kWh måste vara en felskrivning?
Yes. 4-6 MWh menade jag. Tror jag. Dock kvarstår förhållandet till pappersbruken. Knappt en miljon elbilar kan drivas på den besparingen.
#1466097
Lövet skrev: mån 27 sep 2021, 13:09
SubMarine skrev:4-6 kWh måste vara en felskrivning?
En bil kör i snitt 1200 mil per år.
En elbil drar i snitt 2 kWh/ mil.
Totalt 2400 kWh/år/bil.
2400 kWh * 5 miljoner bilar = 12 TWh

https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivn ... elbilarna/
Ja beror lite på. Jag räknade med högre förbrukningen och fler mil per år för att vara på den säkra sidan. :)
#1466103
Lövet skrev: mån 27 sep 2021, 13:09
SubMarine skrev:4-6 kWh måste vara en felskrivning?
En bil kör i snitt 1200 mil per år.
En elbil drar i snitt 2 kWh/ mil.
Totalt 2400 kWh/år/bil.
2400 kWh * 5 miljoner bilar = 12 TWh

https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivn ... elbilarna/
Om man ska fokusera på fordon:

Elbilar 12 TWh
Lätta lastbilar 3,5 KWh
Tunga lastbilar 5 TWh
Bussar 1,5 Twh
Entreprenadfordon ?
Lantbruksfordon ?

Om man försöker skumma nätet och läsa här och där...
#1466140
SubMarine skrev:
Verdi skrev: mån 27 sep 2021, 10:11 Fast nu rör ni er från ämnet. Elbilar kräver inte så mycket som folk tror. 4-6 kWh per år. Kolla bara på vad nyligen nedlagda Kvarnsvedens och Ortvikens pappersbruk förbrukade. Tillsammans ca 3,6 TWh om jag inte minns fel. Räcker till nästan en miljon elbilar alltså. Hur många elbilar har vi idag? En bråkdels miljon.
4-6 kWh måste vara en felskrivning?
4000 - 6000 kWh ger ungefär 2000 - 3000 mil per år, ett bra riktmärke är att en elbil drar ca 2 kWh/mil.
Vissa drar lite mer och vissa lite mindre, men ett bra snitt och så blir det enkelt att räkna.
#1466176
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev: mån 27 sep 2021, 13:09
SubMarine skrev:4-6 kWh måste vara en felskrivning?
En bil kör i snitt 1200 mil per år.
En elbil drar i snitt 2 kWh/ mil.
Totalt 2400 kWh/år/bil.
2400 kWh * 5 miljoner bilar = 12 TWh

https://www.vattenfall.se/fokus/eldrivn ... elbilarna/
Om man ska fokusera på fordon:

Elbilar 12 TWh
Lätta lastbilar 3,5 KWh
Tunga lastbilar 5 TWh
Bussar 1,5 Twh
Entreprenadfordon ?
Lantbruksfordon ?

Om man försöker skumma nätet och läsa här och där...
Båtar ;p Våran nyöppnade granne i fabriken tillverkar elbåtar modell dyrare (x-shore). Inget som lär hamna hos gemene man i första taget, men det kommer nog ner till enklare båtar också.
#1466200
Det är ju helt befängt att tro att man kan byta ut varje jordbruks/skogsmaskin till eldriven.

Hur ska småbönder/glesbyggdsbor kunna gå från 10.000kr traktor att ploga snö/ mindre jord/skogsbruk till en spiller ny eltraktor? Ens i kollektiv. Det heter "glesbygd " för att dom är få och bor långt isär, liksom.

Nej, dom maskinerna blir nog kvar länge länge med förbränningsmotor. Det är ju också en försvinnande liten del bränsle där av vad bilflottan eldar upp idag, så nyttan med dom är ju försumbar.

Elbilar är nog gemene mans ägo utan konstigheter inom 20år.
Bilar äldre än 20år står för försvinnande få mil av totalen redan idag.
Medan traktorer från 60 och 70talet ännu tuffar på med lite snöröjning och åkerskötsel.


Men helt klart är att det finns ingen större ide att bygga överföringskapacitet norrifrån.
Dom behöver elen själva däruppe till gruvor och industrier ganska snart. Troligen innan en överföringslänk är klar.
#1466202

MickeM skrev:Det är ju helt befängt att tro att man kan byta ut varje jordbruks/skogsmaskin till eldriven.

Hur ska småbönder/glesbyggdsbor kunna gå från 10.000kr traktor att ploga snö/ mindre jord/skogsbruk till en spiller ny eltraktor? Ens i kollektiv. Det heter "glesbygd " för att dom är få och bor långt isär, liksom.

Nej, dom maskinerna blir nog kvar länge länge med förbränningsmotor. Det är ju också en försvinnande liten del bränsle där av vad bilflottan eldar upp idag, så nyttan med dom är ju försumbar.

Elbilar är nog gemene mans ägo utan konstigheter inom 20år.
Bilar äldre än 20år står för försvinnande få mil av totalen redan idag.
Medan traktorer från 60 och 70talet ännu tuffar på med lite snöröjning och åkerskötsel.


Men helt klart är att det finns ingen större ide att bygga överföringskapacitet norrifrån.
Dom behöver elen själva däruppe till gruvor och industrier ganska snart. Troligen innan en överföringslänk är klar.
Är väl ingen som säger att en bonde med en gammal traktor behöver köpa en ny? Bara att de som väl har råd och köper nya traktorer kan välja en eldriven.
Samma sak med bilar. Det ska inte prackas på de som kör begagnade bilar men för de som har råd att köpa nya bör det styras mot eldrivet.
Så småningom blir också det mesta begagnat eldrivet det också.
#1466203
På årsbasis producerar jag mer el än jag kör upp. ca 50% mer trots att jag kör 3000 mil per år.
Producerar och säljer också den elen under dagtid då efterfrågan är som högst för att sen ladda nattetid då det är mycket lägre behov och pris.

Med mer solel kan vi spara med vatten i dammarna. Hade vi haft en betydande mängd solel hade vattenbristen i de stora vqttendragen och dammarna kunnat motverkats lite. Det går rätt bra i Sverige att "spara" el till vintern tack vare vattenkraften. Så klart inte för all kommande användning, men betydligt mer än idag i allafall.
  • 1
  • 224
  • 225
  • 226
  • 227
  • 228
  • 395
Elschema P210 Duett -60 6V

Hej Lennart. Stort tack! Skall titta på rest[…]

Bult till kompressor

Hej. Det borde vara en 982812 (Flange screw A.C, M[…]

Köpråd xc60

Joseff2, Härligt att du är nöjd med[…]

Vilken lampa ska jag köpa?

V70 D4 181 2014 En lampa har gått sönd[…]