Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Hjälper inte mycket i snöväder där man rätt ofta inte behöver torkarna.. I allafall om det är några grader under nollan.. Och jag använder inte torkarna så mkt heller eftersom jag har behandlat framrutan.. Vattnet blåser av om man kör 60+.

Hoppas sensorerna på nya Volvos är så känsliga att det tänds i de flesta regnväder i allafall.. :(
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag kan meddela att jag återigen har frågat, i samband med service den 22:a, om det finns möjlighet att komplettera DRL med bakljus på V50. Jag fick nekande svar med tillägget att de, för min räkning, frågat på Volvo. De fick svaret att de inte tar fram mjukvaran så länge DRL-lagen ser ut som den gör. :idea:
av llesrof
svergie2 skrev:
SvenB skrev:
svergie2 skrev: Bra system, fattas bara att den slår på ljuset om torkarbladen går :)
Är du säker på att så inte sker? På Volvo är det så i alla fall. Jag tror att det tänds efter 5 slag, eller något sådant.
Ingen koll på Skodas DRL i dom dyrare modellerna, och han nämner inget om det, så jag antar att dom ej gör det :/

Volvos har jag koll på, dock hade jag för mig att det var 3 slag Bild
Det har jag aldrig tänkt på. Halvljuset är redan tänt när det är så mulet att det börjar regna. Fast ibland kan det ju komma plötsliga skurar. Får kolla detta. Det är ju inte direkt brist på plötsliga skurar denna sommaren :mrgreen:
Användarvisningsbild
av svergie2
llesrof skrev:
svergie2 skrev:
SvenB skrev: Är du säker på att så inte sker? På Volvo är det så i alla fall. Jag tror att det tänds efter 5 slag, eller något sådant.
Ingen koll på Skodas DRL i dom dyrare modellerna, och han nämner inget om det, så jag antar att dom ej gör det :/

Volvos har jag koll på, dock hade jag för mig att det var 3 slag Bild
Det har jag aldrig tänkt på. Halvljuset är redan tänt när det är så mulet att det börjar regna. Fast ibland kan det ju komma plötsliga skurar. Får kolla detta. Det är ju inte direkt brist på plötsliga skurar denna sommaren :mrgreen:
Nej precis :) Låg torkaren gå några slag (5-ish) och se om ddet tänds :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
SvenB skrev:Jag kan meddela att jag återigen har frågat, i samband med service den 22:a, om det finns möjlighet att komplettera DRL med bakljus på V50. Jag fick nekande svar med tillägget att de, för min räkning, frågat på Volvo. De fick svaret att de inte tar fram mjukvaran så länge DRL-lagen ser ut som den gör. :idea:
Så jävla löjligt... Det skulle ta dom 10min att ändra ett par parametrar och compila koden. Oavsett hur mycket programmeraren tjänar i timmen så är 10min jobb inte dyrt för volvo...
Sen är det ju bara att göra ett massutskick med nya programvaran(eller om alla volvo-verkstäder går in på någon gemensam databas, vilket isf är ännu enklare för volvoPV).

Jag förstår mig inte på hur företag tänker när det gäller sånna här bäbisenkla saker... 10min jobb för att ev. förhindra att bli påkörd bakifrån, och dom väljer att "riskera liv" bara för att lagen ser ut som den gör.
Användarvisningsbild
av joel80
Tycker också det är sjukt stelbent.. Önskar att Volvo stod ut lite och vågade vara lite proaktiva och föregå den eventuella lagändring som behövs. Låt det i allafall vara ett väl hos de som kör bilarna. Jag kommer inte använda DRL så länge inte bakljusen lyser.. Trist kanske och onödigt men jag vägrar köra nedsläkt. :( Det blir halvljus på hela tiden istället.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
svergie2 skrev:
semmelman skrev:Min Touran på jobbet har DLR och den har inte tänt bakljus på dagen, men tänder det när det blir mörkt.
Dock inte vid regn, dimma etc
Och det är där som många bilister inte fattar att man ska tända bakljusen manuellt så att dom syns.
Användarvisningsbild
av svergie2
Magnus-B skrev:
svergie2 skrev:
semmelman skrev:Min Touran på jobbet har DLR och den har inte tänt bakljus på dagen, men tänder det när det blir mörkt.
Och det är där som många bilister inte fattar att man ska tända bakljusen manuellt så att dom syns.
Precis
Användarvisningsbild
av SvenB
Magnus-B skrev: Och det är där som många bilister inte fattar att man ska tända bakljusen manuellt så att dom syns.
Det är mycket som många bilister inte fattar att man skall göra. Hålla rimlig hastighet, använda blinkers, visa hänsyn och så även ha rätt belysning. Listan kan göras ganska lång. :wink:
av semmelman
Magnus-B skrev:
svergie2 skrev:
Dom tänds väl om det blir tillräckligt mörkt, är det bara pyttelite dimma eller lite molnigt så inte halvljuset tänds så är det väl enl tillverkarna och EU whoever tillräckligt ljust för att se en bil framför sig, är man nästintill blind så kanske man inte ska köra bil. Jag håller iofs med att man ser en bil bättre med bakljuset tänt men å andra sidan ser man inte en bil i dagsljus utan bakljusen tända så kanske det börjar bli snudd på att man inte ska köra bil.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 57

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]