Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
kave skrev:
CarMan skrev:en annan sak, angående det vi diskuterat tidigare med problem på bilarna. jag snubbla över lite försäljnings siffror, höde dom muntligt, så jag vet inte ur dom stämmer.

BMW säljer ca: 4-5000 bilar / år
Volvo säljer ca: 50-60 000 bilar / år. om det nu är fel på en promille av bilarna & en tiondel av dom hänger på bilforum, o sen är hälften av dom såna som snackar skit om sin egen bil . då komer vi fram till följande:
Gå in på bilsweden.se så får du exakta siffror.
Om vi tar perioden Januari - september i år mot föregående år:
V70II 16225 bilar 2008, 1988 bilar 2007 +716%
XC70II 2791 bilar 2008, 699 bilar 2007 +299%
V50 8799 bilar 2008, 8132 bilar 2007 +8,2%
5- serien 2485 bilar 2008, 3131 2007 -20,63%

Räknar man samman V70N och V70II försäljningen så minskar den totalt cirka 20% från förra årets rekordnotering.
Samtliga BMW's modeller rasar i listan förutom 1-serien, liksom för Volvo förutom V50.
hur mycke försäljningen minskat har ju inget med totalt antal sålda bilar/ år i snitt att göra
Användarvisningsbild
av CarMan
[quote="Arese
Berätta gärna mer om hur de nya maskinerna upplevs i förhållande till gamla D5 185 hk och 2,4D 163 hk:

- Gångkultur, ljud, vibrationer
- Effektband
- Kraftupplevelse
- Förbrukning
- Liret med växellådan

Ser fram emot svar!

Mvh
Arese[/quote]

Hej CarMan

Är fortfarande spänd på din input angående ovan.

Mvh
Arese[/quote]

De nya, menar du den varient som kom 2006 ???
Jag äger ingen sådan bil själv, så det är svårt at ge exakta inputt (men det har tydligen andra ganska lätt att bedäma fast dom inte äger en sådan?)

Som jag upplever 163 & 185:an så är dom svåra att skilja åt när man har tom bil.
det är förhålande vis mjuk & tyst gång, på lite högre varv så ökar dieselknacket (antar att man inte kan ha samma förinsprutning där) men det är ju bara under kraftig acceleration.
dessa motorer är dockade mot den nya lite starkare 6 växlade automat lådan, den växlar helt OK.

motorerna har högt vrid, redan från extremt lågt varv, vilket göra at man har skönt bottendrag, efektkurvan är mjuk o behaglig, nästan ingen ketchup effekt alls.

motorerna är rena o kladar inte, samt att dom är förhålandevis lättskruvade. kamremsbyte är otorlgt billigt o görs vid 16000 mil, eller om det vara 18 000 mil.
av Arese
CarMan skrev:[
De nya, menar du den varient som kom 2006 ???
Jag äger ingen sådan bil själv, så det är svårt at ge exakta inputt (men det har tydligen andra ganska lätt att bedäma fast dom inte äger en sådan?)

Som jag upplever 163 & 185:an så är dom svåra att skilja åt när man har tom bil.
det är förhålande vis mjuk & tyst gång, på lite högre varv så ökar dieselknacket (antar att man inte kan ha samma förinsprutning där) men det är ju bara under kraftig acceleration.
dessa motorer är dockade mot den nya lite starkare 6 växlade automat lådan, den växlar helt OK.

motorerna har högt vrid, redan från extremt lågt varv, vilket göra at man har skönt bottendrag, efektkurvan är mjuk o behaglig, nästan ingen ketchup effekt alls.

motorerna är rena o kladar inte, samt att dom är förhålandevis lättskruvade. kamremsbyte är otorlgt billigt o görs vid 16000 mil, eller om det vara 18 000 mil.
Hej

Nej, jag menade de nya maskinerna på 175 resp 205 hk. Den nuvarande 185 resp 163 hk-maskinen har jag kört en del och den aser jag vara frånkörd av såval fyr- som sexcylindriga konkurrentmaskiner. Därför efterlyste jag kunskap de nya maskinerna eftersom vi överväger att byta in C30:n mot en XC60 med den nya motorn.

Ingen annan som har lite insight angående de nya motorerna gällande:

- Gångkultur, ljud, vibrationer
- Effektband
- Kraftupplevelse
- Förbrukning
- Liret med växellådan

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja dom är ju inte ute än, så det är svårt att få nån erfarnhet av dom
Användarvisningsbild
av CarMan
men dom nya är väll inte nya maskiner det är väll bara lite mer kräm i dom, så trivs du inte med 185:hk som finns i dag så trivs du säkert inte med de nya hellar.

själv älskar jag 185hk motorn, o önskar att jag hade den i min båt...
av Arese
CarMan skrev:Ja dom är ju inte ute än, så det är svårt att få nån erfarnhet av dom
Det finns det garanterat folk som har, tyvärr har de väl vett att hålla tyst :D
av Arese
CarMan skrev:men dom nya är väll inte nya maskiner det är väll bara lite mer kräm i dom, så trivs du inte med 185:hk som finns i dag så trivs du säkert inte med de nya hellar.

"Vill ha den i min båt" Hahahahaha, ja faktiskt låter den som en gammal fiskekutter.... :D

Jag hade hoppats på en ordentlig genomarbetning som även adresserar den nuvarande maskinens svaga punkter utöver förbrukning såsom hög ljudnivå, vibrationer samt ett gärna ett bredare register.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av CarMan
Arese skrev:
CarMan skrev:men dom nya är väll inte nya maskiner det är väll bara lite mer kräm i dom, så trivs du inte med 185:hk som finns i dag så trivs du säkert inte med de nya hellar.

"Vill ha den i min båt" Hahahahaha, ja faktiskt låter den som en gammal fiskekutter.... :D

Jag hade hoppats på en ordentlig genomarbetning som även adresserar den nuvarande maskinens svaga punkter utöver förbrukning såsom hög ljudnivå, vibrationer samt ett gärna ett bredare register.

Mvh
Arese
Bredare register? du har fult vridmoment redan från ca 1500 rpm. sen lgger det stadigt där hela tiden utan att dippa eller öka?
av Arese
CarMan skrev:
Arese skrev:

Mvh
Arese
Bredare register? du har fult vridmoment redan från ca 1500 rpm. sen lgger det stadigt där hela tiden utan att dippa eller öka?
Åk runt ett gathörn på trean eller fyran eller dra norr om 3500 varv så fattar du vad jag menar.

Mvh
Arese
av AndS
Måste få kommentera, man anpassar väl växel efter bil/motor runt t.ex. gathörn inte finns det väl något egenvärde i att plåga en bil runt med för hög växel för att kunna påvisa en rå motorgång. I mitt fall så valde jag nu diesel för att få bra drag från 1500 och uppåt 4000 samt bättre bottendrag med kärra efter, och med annan körteknik mot mina tidigare bensinturbo så fungerar det bra för mig nu men det tog ca 1000mil hade acceptera en annan körstil.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 31
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]