Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
joel80 skrev:Dina uppgifter går emot mycket av vad jag läst. Och all förbränning blir effektivast om det är i en motor med optimerat motorvarv e.t.c. Det sker inte i en bil.

Månadens statistik är här nu.. Ökning på nästan 100% från förra årets Augusti på laddbara bilar. Totalt 6% av sålda bilar under augusti..
Spännande att se om det håller i sig.
http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... -nya-bilar
100% säger ju ingenting. Kan vara från 2 till 4. Det står ju klart och tydligt att totalt för årets 8mån är uppgången 42% från mycket låga nivåer. . Fortfarande är el och laddhybrider endast några procent på det totala
Användarvisningsbild
av MartinS
Derank skrev:jag tror inte man bryr sig om skatten kostar 4-8k på en bil till 6-700k, det är ju bara en parentes. Jag gick själv från 5års skattebefiad till en årsskatt på 3000, det är 15k på 5år om man vill det så...en piss i nilen i det stora hela
Nu är det ju inte 4-8kkr vi pratar om utan norr om 10kkr om året, för en bil som idag kanske kostar 2000kr/år. Jag tror absolut det kan påverka valet av motor. Även om du köper bil för 6-700kkr vill du helst inte betala mer än nödvändigt och allra helst inte skatt ;)

Jag tror också det påverkar tjänstebilsmarknaden, bolagen kommer bli hårdare än vad man är idag för att ha låga co2 utsläpp på bilarna man erbjuder sina anställda.

Däremot är det lite konstigt att man vill ha bort dieseln i städerna samtidigt som man genom ett nytt skatteförslag promotar dieselbilar framför bensinbilar genom co2 beskattning.

Den som lever får se...
Användarvisningsbild
av Fisch
Läsvärt för alla världsmästare här i tråden: http://www.svk.se/siteassets/om-oss/rap ... apport.pdf

Fundera sedan på hur miljövänliga batteribilarna är. Tex så importerade vi maximalt ur SvePol länken 2017-01-05, som någon påstår ovan så eldar Polen till mycket stor del fossilt. Eller om Karlshamn kickar igång, vilket det kommer göra allt mer frekvent om belastningen på nätet blir större.
Användarvisningsbild
av joel80
Derank skrev:
joel80 skrev:Dina uppgifter går emot mycket av vad jag läst. Och all förbränning blir effektivast om det är i en motor med optimerat motorvarv e.t.c. Det sker inte i en bil.

Månadens statistik är här nu.. Ökning på nästan 100% från förra årets Augusti på laddbara bilar. Totalt 6% av sålda bilar under augusti..
Spännande att se om det håller i sig.
100% säger ju ingenting. Kan vara från 2 till 4. Det står ju klart och tydligt att totalt för årets 8mån är uppgången 42% från mycket låga nivåer. . Fortfarande är el och laddhybrider endast några procent på det totala
Jag skrev ju betydligt mycket mer än att det ökat med nära 100% från förra året.. och länkade till källan där du kan läsa mer och se alla siffror många år tillbaka. T.ex att det är uppe i 6% av totala försäljningen. Det börjar bli mer än "några procent".

Har vi en 50% ökning till nästa år är vi uppe på 9%... Året efter det 13,5% och nästa drygt 20%.
Med samma "lilla" ökning är el och plug in hybrider helt dominerande 2023.
Enbart elbilar ligger lite efter och uppgår till 1,3% i augusti. (396st om siffrorna är rätt).
Men, elbilarna ökar betydligt snabbare, de har gått upp med drygt 170% jömfört med förra augusti! Ser man till hela året ligger elbilarnas ökning på 73% och hybridernas på 33%. Så rena elbilar är de som ökar mest.

Kollar man ökningen senaste 6-7 åren har det sett ganska likadant ut.. nått år lite mer och nått år lite mindre. Men om det fortsätter så här, och det ser inte ut att avta snabbt närmsta tiden, så kommer det som sagt gå väldigt fort med skiftet.

Alla siffror tagna från bilswedens statistik här:

Dieselbilar kommer inte behöva förbjudas, dom kommer sluta säljas ändå.
Användarvisningsbild
av joel80
Fisch skrev:Läsvärt för alla världsmästare här i tråden: http://www.svk.se/siteassets/om-oss/rap ... apport.pdf

Fundera sedan på hur miljövänliga batteribilarna är. Tex så importerade vi maximalt ur SvePol länken 2017-01-05, som någon påstår ovan så eldar Polen till mycket stor del fossilt. Eller om Karlshamn kickar igång, vilket det kommer göra allt mer frekvent om belastningen på nätet blir större.
Läste, och inser att det handlar om enstaka timmar under våra kalla veckor, och då ändå inte speciellt stor andel.

En elbil laddas under lång tid, ofta under lågförbrukning.
Om det under en timme är sämre elmix påverkar det bara dom kwh som laddas under just den timmen. Resterande kanske 5-8h har vi inte de topparna och eldar inte i Karlshamn.
Den högsta svenska elförbrukning under vintern 2016/2017 inträffade samma timme som den nordiska elförbrukningen var som störst, den 5 januari 2017 kl. 17–18. Den timmen var den svenska elförbrukningen 25 855 MWh/h (26 883 MWh/h vintern 2015/2016), varav 684 MWh/h tillgodosågs med hjälp av import. Inhemsk elproduktion, import, export och elförbrukning under timmen med högst elför-brukning redovisas i tabell 526.
Av totala förbrukningen på 25 855 var importen från Polen bara 247MWh, lite mer från Litauen (som kanske inte har så ren el dom heller?) 648MWh.

Det här är alltså enstaka timmar.. t.ex som i exemplet när alla kommer hem från jobbet vids 17-tiden och börjar laga mat.
Med lite enkel styrning kan man få de flesta att ladda bilen senare, och med smarta laddare kan man helt ta bort importen och klara sig på batterikraft under den timmen. Med bara runt 250 000 elbilar inkopplade som går med på att avvara en tiondel av batterikraften för reglering (där man får betalt för elen såklart) så klarar vi en sån topp utan import. Då räknar jag på knappt 3000w (13A enfas) från varje bil. Det här är ingen fiktion utan idag fullt fungerande system som testas storskaligt.
Elbilar kan i sånna här tillfällen alltså stoppa smutsig importel. Och det behövs bara ca 5% av bilmarknaden (Vi har väl runt 5 miljoner bilar i Sverige?) inkopplade som ovan för att klara ett sånt exempel som var i din länk Fisch.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Med lite enkel styrning kan man få de flesta att ladda bilen senare, och med smarta laddare kan man helt ta bort importen och klara sig på batterikraft under den timmen.
Vi snackar inte timmar. Fattar fortfarande inte hur det ska funka när man avvecklar kärnkraftverken som ger över 60 TWh (eller man behöver ju inte avveckla dem för de måste ju ändå stängas på grund av att det snart är för gamla, och nya ser jag inga byggas.)

Speciellt vintertid när det behövs mycket el och vind och sol-el ger extremt litet bidrag.

Ska vi ladda bilen på sommaren och så ska batterierna räcka hela vintern igenom ?

Jag måste ha missat något monumentalt ......
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev:Med lite enkel styrning kan man få de flesta att ladda bilen senare, och med smarta laddare kan man helt ta bort importen och klara sig på batterikraft under den timmen.
Vi snackar inte timmar.
Jo det gjorde vi. Jag reagerade alltså på det dokument Fisch länkade till.
Hela det dokumentet refererade till "timmar med hög elförbukning". Och det är så förbrukningen ser ut. Det är enskilda timmar under de kalla perioderna som förbrukningen är väldigt hög och effektreserven används.
Även på sommaren har vi enskilda timmar där förbrukningen är klart högre, men då är grundförbrukningen lägre och det går som jag förstår det ofta att relgera med t.ex vattenkraft.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fortfarande fattar jag inte hur det är tänkt att funka på vintern, utan sol, knappt någon vind, och kärnkraftverken avvecklad ?

Vintern är ju både timmar, dagar, veckor och månader lång.

Vi riskerar ju att hamna i det läget som dokumentet beskriver, som i dagsläget bara är timmar som du säger, fast nu blir det i månader istället.

Någon måste väl ha en grymt bra plan .....
av andersuw
joel80 skrev:Det här är alltså enstaka timmar.. t.ex som i exemplet när alla kommer hem från jobbet vids 17-tiden och börjar laga mat.
Med lite enkel styrning kan man få de flesta att ladda bilen senare, och med smarta laddare kan man helt ta bort importen och klara sig på batterikraft under den timmen.
Som jag påpekat några dussin gånger vid det här laget spelar det inte minsta roll för batteribilars miljökalkyl om Sverige importerar eller exporterar el eller när på dygnet laddningen sker. Alldeles oavsett hur det ser ut i sådana hänseenden innebär varje ny batteribil som sätts på laddning att de fossila kraftverken måste öka sin produktion i motsvarande grad, om inte här i Sverige så i något av våra grannländer dit vi annars kunnat exportera den el den nya batteribilen konsumerar.

Därmed inte sagt att vi inte bör bekymra oss om vår egen elförsörjning av andra skäl. Den rapport Fisch länkade till stämmer därvid till eftertanke. Det räcker kanske med citera sista stycket:

"En av de viktigaste slutsatserna i analysen är att det kan bli svårt att hinna ersätta kärnkraften med annan planerbar elproduktion utifrån de marknadsvillkor som kraftproducenterna möter. Elpriserna ser ut att kunna förbli låga fram till dess att kärnkraften läggs ned, vilket innebär att annan kraftproduktion kommer ha svårt att hinna ersätta kärnkraften i tid. Analysen visar att nedläggning av kärnkraften leder till ett stort antal timmar med mycket höga elpriser, samt ett flertal timmar med svårigheter att överhuvudtaget få effektbalansen att gå ihop. Analysen illustre-rar behovet av tillkommande flexibel elproduktion eller elanvändning."
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har påpekat att du har fel där ett dussin gånger också. Och vi har skickat länkar fram och tillbaka kring det.
Att du påpekar det en gång till gör inte din version mer sann. (Eller min heller för den delen.)

Jag ser också att det finns stora utmaningar med hur man ska ersätta kärnkraften, men vet också att det finns flera olika planer och scenarion för det.
Det är inte troligt att dom bara stänger ner och säger "ops, nu fanns det ingen ström kvar.. vi måste elda kol!".

Jag kommer skaffa solceller, med samma räkneprincip som du för kommer jag då att minska kolkraften/fossila användandet i Europa med den mängd kWh jag producerar. Även om det inte blir mycket från nov-feb kommer jag alltså då minska fossila användandet med mer än vad jag kommer göra av med i min kommande elbil. (Satsar på ca 6kw-anläggning till att börja med..)

VolvoB20
Blåser det inte på vintern? Energimyndigheten är av en annan uppfattning. Det blåser mer på vintern än under sommaren.
http://www.dn.se/nyheter/politik/bjorkl ... om-vinden/

Vindkraften i Sverige är som mest effektiv under vinterhalvåret och under denna tiden så får Sverige ut två tredjedelar utav all energi som kommer från vindkraftverk.
http://www.windergi.se/vindkraft-i-sverige.html
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 164

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]