Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Det är lustigt (eller lite underligt, snarare) att diskussion om AWD så ofta styr över till att man ska köra "fortare". Personligen har jag en 4X4 eftersom jag är bekväm. Jag vill minimera risken att fastna när jag åker till fritidshuset på vintern, inget annat egentligen, om man bortser från nåt enstaka infall av Off-Road-karaktär. Just för mina behov är det inte sant, att man klarar sig i 99% av fallen med drivning på en axel - been there, done that och det funkar inte. Har provat ett antal FWD/RWD av olika typ; det slutar med att man får kånka tunga saker längre än man tycker är roligt.

Sen finns ju en del resonemang om bränsleåtgång och liknande när det gäller 2WD/4WD. Sett i det större perspektivet är nog svenskarnas bilval inte den största miljöfrågan. Mer mekanik som snurrar = mer bränsleåtgång, absolut, men det är nog mer styrningen av gasfoten som påverkar på det individuella planet...
av sparwen
Rid54 du har helt rätt. Själv håller jag hastighetsbegränsningarna till största delen oavsett jag har awd eller inge och jag känner ju att det är halt trots awd också.
av Exyzäta
Jag får känslan av att många av dom som vurmar för tvåhjulsdrivet gärna vill tala om hur duktiga bilförare de är och hur dåliga vi är som gärna föredrar fyrhjulsdrivet? Jag väljer fyrhjulsdrivet för att det är bekvämt och för att iallafall jag sällan hamnar i de bekymmer som man kan hamna i med tvåhjulsdrivet. Så fick jag det sagt. Vad andra väljer och på vilka premisser de har valt struntar jag fullständigt i.
Användarvisningsbild
av joel80
Då måste jag vara bäst av alla då jag kan välja FWD, AWD eller RWD på min bil med ett par knapptryckningar! ;)
Eller blir det så att jag blev sämst p.g.a det??? Doh?!

(Egentligen kan man inte helt välja FWD eftersom bilen då automatiskt hjälper till med bakhjulen när den känner att det behövs...) Men i "normal" körning har man FWD om man väljer att köra i det läget... :p
Användarvisningsbild
av StefanN
Varför vill man välja? Sällan man hör nån säga "vilken tur att jag bara hade FWD för med AWD hade det aldrig gått att köra där". Lite som att köpa en ny spis och inte välja induktion för är man bra på att laga mat kan man göra det på en gammal gjutjärnspis minsann.
Användarvisningsbild
av wissel
Har nu varit utan 4wd då min vinkelväxel behagade rensa sina tänder,
nåväl min erfarenheter som kan vara inbillade är att jag fick en ostadigare gång
på bilen, blev mera spårkänslig o så vidare- nu är vinklv. reparerad o förstärkt
och jag tycker mig märka att nu går det rakt fram när det skall gå rakt fram osv.
För mig blev det en hiskelig skillnad i hur bilen betedde sig.
Jag menar nog att väghållningen är rejält mycket bättre med 4wd. och detta vid min normala körning.
Användarvisningsbild
av joel80
StefanN skrev:Varför vill man välja? Sällan man hör nån säga "vilken tur att jag bara hade FWD för med AWD hade det aldrig gått att köra där". Lite som att köpa en ny spis och inte välja induktion för är man bra på att laga mat kan man göra det på en gammal gjutjärnspis minsann.
Är väl inte så svårt att förstå? Förbrukningen... Plus att det är betydligt bekvämare att åka växellöst.
Användarvisningsbild
av Derank
sparwen skrev:En liten undran, vad är syftet med tråden?
Jadu, det undrar jag fortfarande.
Användarvisningsbild
av milktrucker
OnSpot ska det vara 8) löser alla problem utan behov av AWD
av osla
milktrucker skrev:OnSpot ska det vara 8) löser alla problem utan behov av AWD

onspot och slirej , då har man så man klarar sig långt :lol:
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24