- mån 07 nov 2016, 15:59
Det är lustigt (eller lite underligt, snarare) att diskussion om AWD så ofta styr över till att man ska köra "fortare". Personligen har jag en 4X4 eftersom jag är bekväm. Jag vill minimera risken att fastna när jag åker till fritidshuset på vintern, inget annat egentligen, om man bortser från nåt enstaka infall av Off-Road-karaktär. Just för mina behov är det inte sant, att man klarar sig i 99% av fallen med drivning på en axel - been there, done that och det funkar inte. Har provat ett antal FWD/RWD av olika typ; det slutar med att man får kånka tunga saker längre än man tycker är roligt.
Sen finns ju en del resonemang om bränsleåtgång och liknande när det gäller 2WD/4WD. Sett i det större perspektivet är nog svenskarnas bilval inte den största miljöfrågan. Mer mekanik som snurrar = mer bränsleåtgång, absolut, men det är nog mer styrningen av gasfoten som påverkar på det individuella planet...
Sen finns ju en del resonemang om bränsleåtgång och liknande när det gäller 2WD/4WD. Sett i det större perspektivet är nog svenskarnas bilval inte den största miljöfrågan. Mer mekanik som snurrar = mer bränsleåtgång, absolut, men det är nog mer styrningen av gasfoten som påverkar på det individuella planet...