Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har samma uppfattning som du att det är fullt legalt, men har "fått på pälsen" för den uppfattningen. Det är nog en "yrkesskada" från min taxitid. Det fanns inte på världskartan att en stressad taxikund skulle acceptera att man låg i en kilometerlång kö, om den andra filen rullade. Men visst, om alla makade in sig i kön, skulle den rulla fortare. Men nu är det ju inte så. Av den anledningen är det stor vinst att "smita" förbi.
av CHSC
Tycker det är helt rätt att utnyttja båda filerna fram till hindret och sedan använda blixtlåsprincipen.
av *pettson*
CHSC skrev:Tycker det är helt rätt att utnyttja båda filerna fram till hindret och sedan använda blixtlåsprincipen.
Tanken med att först säga till med skylt och efter en sträcka gå ihop till den tänkta filen är INTE att alla ska gå för fullt fram till hindret och sen trycka sej in i fria filen. Tanken är att du ska påbörja din filändring när varningen ges, för att vara borta ur fältet när hindret nås.
Gjorde alla så i blixtlåsprincipen skulle ett antal bilar ur det blockerade fältet kunna byta körfält samtidigt genom att gå in mellan varannan bil. Men någon neandertalprincip gör att folk stämplar på så långt det går i det blockerade fältet, sen tvingar man sej in i det fria fältet exakt framme vid hindret. Då ändrar endast en bil i taget fil och allt går saktare.
Personligen bestämde jag mej för längesen. Eftersom folk inte är intresserade av samarbete då dom stämplar ända längst fram och samtliga inte kan ha *glömt* eller är förståndshandikappade. Tja då kan jag skita i att släppa in folk istället. Varför ska jag vara trevlig och förutseende när folk ändå ägnar sej åt att skita i vilket?
Användarvisningsbild
av xerent
Läst igenom hela tråden. I mejlväxlingen med Länsstyrelsen i Skåne nämns det att det endast finns ett fordon i Skåne som sökt och fått tillstånd för kameraövervakning, och att det var ett fordon från räddningstjänsten. Betyder det att samtliga polisbilar i Skåne län kör omkring med olagliga kameror?

För övrigt kanske man ska dubbelkolla att Trafikverket verkligen har sökt tillstånd för samtliga trängselskattskameror... och, i så fall, på vilka grunder har tillstånd utfärdats?
Användarvisningsbild
av joel80
Det utryckningsfordon det handlade om var brandbilar som ville ha just övervakningskameror för att filma eventuellt stenkastade ungdomar då de står parkerade vid en utryckning. Alltså det handlade om övervakningskameror med mening att personövervaka allmän plats, och fast uppsatta kameror som var igång oavsett om någon satt i bilen eller "handhade dem". Där var det rätt att pröva ärendet som övervakningskameror. (Om domen var rätt har jag inte information att uttala mig om.)

När det gäller sånna dashcams vi har är det inte tänkt i övervakningssyfte och det är inte fast monterade kameror samt de är inte igång när man inte har bilen igång. Kameraövervakningslagen är det egentligen inget fel på.. det är Datainspektionens tolkning av övervakningskamera som jag anser är helt felaktig och tokig.
av jwiss
Jag ser uppenbar tolkning av två fall:

1: Man monterar kameran i bilhållaren när man sätter sig i den för avfärd och tar bort den när man avslutar färden.
Absolut inga krav på tillstånd.

2: Man har kameran permanent monterad och den startar av sig själv vid ljud/rörelse.
Uppenbart tillståndskrav.

Vilket kan tänkas ge att om kameran alltid sitter i bilen men bara aktiveras när man kör kanske kan tolkas som tillståndspliktigt men för att fällas måste det ju ändå visas att man ej monterar ner den/bryter strömmen till den när man ej kör bilen. I vilket fall kommer det väll bara bli vite så man plockar bort kameran den halvtimmen dom kollar så är det klart...
av jwiss
Min ebay-säljare accepterar nu att det är fel på kameran, jag behöver bara skicka tillbaks den så skickar dom en ny.
Bara det att det kostar 385 spänn att skicka paket till kina, kan köpa en G1W-C med gratis frakt för 361 SEK...
Jag erbjöd dom att skicka mig en kamera eller få en dålig ebay-rating, får se vad dom väljer...
av jwiss
jwiss skrev:Min ebay-säljare accepterar nu att det är fel på kameran, jag behöver bara skicka tillbaks den så skickar dom en ny.
Bara det att det kostar 385 spänn att skicka paket till kina, kan köpa en G1W-C med gratis frakt för 361 SEK...
Jag erbjöd dom att skicka mig en kamera eller få en dålig ebay-rating, får se vad dom väljer...
Dom babblade tillbaks om regler osv, så dom fick en negativ feedback. Nu vill dom förskottsbetala returen av den bara jag ändrar min rating...
Jag har redan accepterat förlusten jag gjorde, vi får se hur det blir nu :D
Användarvisningsbild
av Perra83
6 månader har kameran suttit i rutan. Nu minns ja knappt hur jag ansluter till den med mobilen. Fick fram att ja behövde ett lösen, vad är förinställt?
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 66

Det där är nog hartsbaserat RMA-fluss so[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]