Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Sharkbait skrev: Tidigare fick man sänkt skatt när de gjorde om räkneformeln men nu fick man höjd skatt. Skattehöjning med 15%.

Det är bara att bend over och ta emot från staten. Oavsett om man kör bensin/diesel eller "miljöbil" så blir man bestraffad.
Ja exakt!! Minns när ja hade S60 D5:an då fick ja sänkt skatt. Men nu :x hatar politik just nu. Tänker inte alls på alla otacksamma dyngormar som kommer hit....!!!
Tycker staten borde redovisa vad dom gör av de där 1,5 miljarderna för inte lär dom pengarna gå till nyasfalterade vägar.
Hmm, på min etanolkärra står det samma, 760sek, nu är den iofs skatteberiad ett par år till om det kan ha någon betydelse för en ev prishöjn ing.

Edit: nu var det ändrat till 866SEK, nåja en hunfring om året kan staten gott få av mig, bara den går till något v ettigt så.
katteniris skrev:Decemberöverrenskomelsen har inget att göra med inkomstskatten, den rödgröna regeringen har varit tydlig med att inte höja inkomstskatten
Men hallå. Man har ju varit extremt tydlig med att inkomstskatten ska upp.... Man var ju till och med så tydlig att man lade in det i budgeten, nämligen en inkomstskattehöjning med 2,4 miljarder från 1 januari 2015.Tydligare än så kan man inte vara. Sen röstades det ju ner av alliansen+Sd och löven ville utlysa nyval eftersom han inte fick höja skatten.

Nu behöver han ju inte utlysa nyval eftersom alliansen har lovat att inte rösta mot skattehöjningar i.o.m decemberöverrenskommelsen. Redan i vårbudgeten är de ju tillbaka enligt S+MP
av *pettson*
Tja skattehöjningen kommer ju väl till pass. För.min del ca 600spänn+ på xc90n och C1an lär isåfall med vara höjd ifrån lägsta klass.
Ladorna var ju tomma trots att man inte spenderat pengarna någonstans. Allt gick ju runt utan att man gick back på skattesänkningarna ? Och nu lär dom behövas när vi tar vårt högre ansvar för världens flyktingar. Vi ser ju vad vi har för rykte i världen? Det står ju en buss nu med hungerstrejkande asylsökanden. Man hungerstrejkar ju för att man inte får bo var och hur man vill i det nya landet man kommit till.
Det kostar enorma summor med onödigt strul och tjafs i längden.
Notera.. jag är INTE emot att hjälpa flyktingar.
Den enda gången jag får bitter smak i munnen är just när det blir såhär.
Du flyr ett helvete.. hittar en fristad där du kan vistas och ev leva resten av ditt liv. Det kostar dej ingenting att så småningom sätta bo och börja jobba o studera. Tacken för det är att tycka att du ska bestämma.hur det ska gå till? Du som anländande ska sätta villkoren hos din värd?
Nej.. pengar lär det behövas mycket av. Det här är den nya given. Det är vad väldigt många förväntar sej och kommer att kräva i framtiden. Vi har ett rykte om oss att man får vad man vill.
obekvämt ämne eller inte.
Jag förväntar mej mer höjningar oavsett partifärg och jag förväntar mej inte ett dugg mer utfört då stat och deras mygel är lite likt ett svart hål. Menar får man in miljarder och spelar bort miljarder utan tårar och med spelad förvåning som t.ex Eon. Ja då kan vi skatta ihjäl oss utan att få nåt för pengarna. Varenda statlig regeringsräka ser ett antal tusenlappar extra i lön oavsett om du eldat upp en miljard eller håvat in en. Någon prövning finns inte.
Som sagt.. extra pengar kommer krävas. Går det då inte att skatta på nåt nytt så kan man som finansminister borg.. hitta på en avgift som var dedikerad. Sen gick den inte att dedikera så den bara råkade bli kvar att fylla allmänna kistan med.
VolvoB20 skrev:Nu behöver han ju inte utlysa nyval eftersom alliansen har lovat att inte rösta mot skattehöjningar i.o.m decemberöverrenskommelsen. Redan i vårbudgeten är de ju tillbaka enligt S+MP
Skattehöjningar ja men inte inkomstskattehöjningar. Det har s+mp lovat.
Dere svensker har ingen grunn til å klage når det kommer til bil og avgifter. Her i Norge koster nye biler en formue, veiene er dårlige, og det er automatiske bomstasjoner overalt. Deleprisene våre er også skandaløse. Kjøpte akkurat midtre eksospotte til en gammel saab 900. Mekonomen Norge skulle ha 1625 kroner og Mekonomen Sverige ville ha 397 SEK for identisk del.

http://www.mekonomen.no/bil/reservedele ... 01-08445no
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar ... 01-08445sv

Forresten spennende å følge den politiske utviklingen i Sverige nå om dagen. Lenge siden vi har sett sånt politisk sirkus her i Norden :) Skjønner godt at det koster mer og mer penger å holde Sverige på hjul.
torbjorn_75 skrev:
VolvoB20 skrev:Nu behöver han ju inte utlysa nyval eftersom alliansen har lovat att inte rösta mot skattehöjningar i.o.m decemberöverrenskommelsen. Redan i vårbudgeten är de ju tillbaka enligt S+MP
Skattehöjningar ja men inte inkomstskattehöjningar. Det har s+mp lovat.
Men hallå igen, man lovade ju höja inkomstskatten... Man var ju till och med så tydlig att man lade in det i budgeten, nämligen en inkomstskattehöjning med 2,4 miljarder från 1 januari 2015.Tydligare än så kan man inte vara. Sen röstades det ju ner av alliansen+Sd och löven ville utlysa nyval eftersom han inte fick höja skatten.

Dessutom......

Enligt decemberuppgörelsen ska riksdagens största partikonstellation få fri lejd för sitt budgetförslag. Det betyder att varje regeringsbudget måste backas upp av V för att trumfa enade alliansförslag i riksdagen.

Är det någon som tror V kommer stödja budgeten om inte inkomstskatten höjs igen...
vetten skrev:Hoppas att dom inte tänker ta ut det retroaktivt har betalat skatten på V40-in för bara en månad sen.
Här har du svaret på Transportstyrelsens hemsida.

En del fordonsägare behöver göra en tilläggsbetalning
En del fordonsägare har redan betalat fordonsskatt för en period som sträcker sig in på året.
Om skillnaden mellan den skatt som ägaren har betalat in och den nya skatten är högre än 200 kronor (för perioden fram till sin ordinarie betalningsmånad), kommer vi att skicka ut en extra avi.

Från och med den 5 januari 2015 kan man själv kontrollera om man har en tilläggsbetalning att betala via e-tjänsten Sök uppgifter om ditt/dina fordon
.
  • 1
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 27
Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]