Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mugge
Tack för erbjudandet, men nej tack.

Varför?

Jag anser mej visserligen sitta inne med tillräcklig kunskap och kompetens för att genomföra ett vetenskapligt godtagbart test. Jag har dock för närvarande varken de praktiska eller ekonomiska förutsättningarna för detta. Två "gratis" kapslar har i ett sådant sammanhang ytterst ringa betydelse.

Jag håller med om att internet inte sitter inne med några fullständiga sanningar, men huvudpartem av vad jag hittat om MPG pekar i samma riktning - dvs att produkten är i det närmaste verkningslös avseende bränsleförbrukning och föroreningsutsläpp. Däremot verkar det troligt att MPG möjliggör för äldre, blyberoende motorer att köras på blyfritt bränsle.

För övrigt undrar jag fortfarande hur du kan få det till att MPG skulle höja oktantalet från 95 till 100.
av bdp003
mugge skrev:Tack för erbjudandet, men nej tack.

Varför?

Jag anser mej visserligen sitta inne med tillräcklig kunskap och kompetens för att genomföra ett vetenskapligt godtagbart test. Jag har dock för närvarande varken de praktiska eller ekonomiska förutsättningarna för detta...

För övrigt undrar jag fortfarande hur du kan få det till att MPG skulle höja oktantalet från 95 till 100.
Hoppas du får resurnerna att testa mugge.
Vi är nog mpnga nu som vill se botten/toppen på den här tråden = Sanningen om mpg! :-)

När det gäller oktantal kan jag bara hänvisa till dom tester i USA och Ukraina som gjorts. Jerry Lang talar tydligt om en oktanhöjande effekt, och rekommenderar E95 där E98 varit bäst (eller nödvändigt före mpg kapseln).
98-95 skulle väl betyda minst höjning med ca 3 enheter.
Annars skulle det ju inte räcka som kompensation för den lägre oktanhalten.

Dessutom så visar den ukrainska militärtesten
Citat: ...oktanhalten ökar 4.7 units

Det skulle betyda ca. 99,8 Oktan (med E95 + kapsel)

Oktanvärdet har ju med knackningsbenägenheten att göra.
Om någon får knackningar på E95 utan mpg kapslarna,
vore det ju enkelt att testa och se om knackningarna försvinner.

Jag har alltid kört min 740:a på E95 så den duger inte som testmaterial.
Däremot går den ju bättre, och drar mindre.

Liknande rapporter från 'vetten':
"jag tyckte mej märka idag när bilen gick på tomgång var att den går lugnare ..."

"...legat på 0,96/mil om jag kör på 95 oktan och 0,9 på V-Power som ju ligger runt 100 oktan om jag fattat rätt, den här veckan så ligger jag på 0,87/mil ...med samma körsätt"

"... inte har några somhelst svårigheter med att ligga i 50 på 5-an som den aldrig har gillat tidigare utan gärna hackat lite eller inte gått riktigt rent där"

När det gäller punkten E.
a reduction of 75-90% of NOx, CO and unburned hydrocarbon

så borde man få fram det i bilprovningens protokoll.
Hoppas vetten snart skall årstesta och vill jämföra med förra årets protokoll.

Mvh
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har sagt det förut och säger det igen, oktanhöjningar är fullständigt meningslösa om man inte har en adaptiv motor. Antingen behöver man högre tändkurva eller högre laddtryck för att få någon som helst verkan.
Att höja oktantal i bränsle om man har lågt oktantal från början är dessutom lättare än att öka oktantalet i"bra" bensin, så för att få fem enheter höjning så kör man förmodligen på rena sörjan...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Måste bara bara få lägga in en liten brasklapp!! E95?? Har ni 95-%ig sprit i era pumpar i finland eller är det vanlig blyfri 95 oktan (BF95) med 5% etanol du avser?

//David
av bdp003
Nybbe_gefle skrev:Måste bara bara få lägga in en liten brasklapp!! E95?? Har ni 95-%ig sprit i era pumpar i finland eller är det vanlig blyfri 95 oktan (BF95) med 5% etanol du avser?

//David
Vanlig mack-BF95 skall det vara!

Tack Nybbe!

Mvh /Bengt
av bdp003
Funk skrev:Jag har sagt det förut och säger det igen, oktanhöjningar är fullständigt meningslösa om man inte har en adaptiv motor. Antingen behöver man högre tändkurva eller högre laddtryck för att få någon som helst verkan.
Att höja oktantal i bränsle om man har lågt oktantal från början är dessutom lättare än att öka oktantalet i"bra" bensin, så för att få fem enheter höjning så kör man förmodligen på rena sörjan...

/Thomas
Ok Thomas. du vet säkert vad du talar om :-)
Tack för infon.

Med min kunskap kontaterar jag bara att om man kör på dyrare BF98,
så sparar man ju pengar på den billigare BF95 + kapslar,
och får samma resultat som BF98.

Inga krav på adaptiva förändringar.
Nästan Status quo ang. oktan BF95:an höjs troligen till mellan BF98-100.

Målet skulle alltså vara att MPGKapslarna sänker bränslekostnaden ytterliggare, förutom dom utlovade 7-14% längre körsträcka,
och utan några som helst krav på motorjusteringar.

Mvh
Användarvisningsbild
av mugge
bdp003 skrev:Dessutom så visar den ukrainska militärtesten
Citat: ...oktanhalten ökar 4.7 units

Det skulle betyda ca. 99,8 Oktan (med E95 + kapsel)
Detta visar snarare att du inte läst rapporten ordentligt eller på sin höjd slarvigt. Tittar du lite mer noga upptäcker du att höjningen 4,7 enheter mättes för en referensblandning från ca 80 oktan (omräknat i det oktanmått du använder ovan). För 95 oktanig bensin från pump mätte man upp en ökning på 1,2 enheter.

Ett annat exempel som inte heller direkt stärker din trovärdighet:
bdp003 skrev:Med min kunskap kontaterar jag bara att om man kör på dyrare BF98,
så sparar man ju pengar på den billigare BF95 + kapslar,
och får samma resultat som BF98.

60 liter 95 oktan = 653:40 (Sundsvall idag)
+ kapsel = 670:40-675:40 (och du får drygt 96 oktan)
60 liter 98 oktan = 671:40
av bdp003
>Detta visar snarare att du inte läst rapporten ordentligt eller på sin höjd slarvigt. Tittar du lite mer noga upptäcker du att höjningen 4,7 enheter mättes för en referensblandning från ca 80 oktan (omräknat i det oktanmått du använder ovan). För 95 oktanig bensin från pump mätte man upp en ökning på 1,2 enheter.

mugge jag erkänner direkt! :-)
Jag har inte läst hela rapporten.

Däremot har jag hört Jerry Lang säga klart att BF95 räcker,
och ger samme resultat som BF98.
Så här står i så fall Ukraina testens påstående om bara (?) 1,2 enheter,
mot Jerry Langs att minst BF98 eller mer uppåt 100 oktan uppnås.
Det var detta jag baserade min beräkning på.

Vetten körde ju på Shells VPower racingsoppa, som väl ligger runt 100 oktan.
det skulle vara intressant att höra hans kommentar och jämförelse mellan VPower och BF95+kaps.
Acceleration, topphastighet (hoppas han har bana eller flygfält att testa på) :-)

Du är verkligen nogrann mugge, och har min fulla respekt
och din kristiska men sakliga inställning uppskattar jag :-)

Upp med alla fakta på bordet.
Jag vill också gå till botten/toppen med denna tråden. :-)

Fortfarande gäller att du får MINST garanterade 7-14% besparing,
i fler körda km
+ bättre motorsmörjning
11-16 fler hk
75% mindre utsläpp
för BF95 + 1 kapsel

som du inte får med enbart BF98:an.

Vad är inte bara det värt i kronor mugge!
oavsett oktanvärdena!

Mvh
av Abisko
För det första så förstår jag er när det gäller dessa mirakel piller. metoden med nätverksmarknadsföring är jag inte heller nöjd med.

Men faktum är att MPG kapseln fungerar. Jag kunde inte tro det när jag gjorde eget test själv. Men döm av min förvåning att det faktiskt fungerade.

Det var en bekant till mig som lät mig prova två piller och jag fick instruktioner om doseringen ocj jag mer eller mindre rynkade på näsan åt det men jag lät mig testas iaf så jag i bästa fall kunde säga till honom att du är lurad... det fungerar inte.

Men jag har nu kört lite drygt 150 mil och jag kör volvo V70 års 00:a gått 12369 mil. på färd datorn drar min bil normalt 0,8-1,0 blandad körning. och jag har inte brytt mig det minsta i att vara god på gasen. jag ville ju mer eller mindre sabotera testet för att bevisa fiaskot. men jag nollställde vid min början av testet och nu efter 150 mil och rätt doserat har jag en förbrukning på 0,68 blandad körning. jag höll på att ramla baklänges.

Dessutom har jag känt att bilen accelererat bättre och kraftfullare än tidigare så det var väl det jag markant märkte skillnaden på.

Ända tills igår då jag hade bilen på besiktning.

Jag hade 85 % lägre avgasutsläpp och bilbesiktningsmannen frågade om jag lagt metanol i tanken... jag svarade bara att jag provat produkten MPG kapseln.

Jag kan nu ärligt säga att jag kommer att använda denna produkt i fortättningen, men nätverket struntar jag i. då köper jag hellre av min gode vän så slipper jag hålla på och tjafsa.

Så mitt råd är skippa skeptismen även om jag förstår om den finns.

Får du frågan om att testa så gör det. det är det enda sättet ni själva får se att det fungerar.

Tack för mig.
Användarvisningsbild
av mugge
bdp003 skrev:mugge jag erkänner direkt! :-)
Jag har inte läst hela rapporten.

Däremot har jag hört Jerry Lang säga klart att BF95 räcker,
och ger samme resultat som BF98.
Så här står i så fall Ukraina testens påstående om bara (?) 1,2 enheter,
mot Jerry Langs att minst BF98 eller mer uppåt 100 oktan uppnås.
Det var detta jag baserade min beräkning på.

Vetten körde ju på Shells VPower racingsoppa, som väl ligger runt 100 oktan.
det skulle vara intressant att höra hans kommentar och jämförelse mellan VPower och BF95+kaps.
Acceleration, topphastighet (hoppas han har bana eller flygfält att testa på) :-)

Du är verkligen nogrann mugge, och har min fulla respekt
och din kristiska men sakliga inställning uppskattar jag :-)

Upp med alla fakta på bordet.
Jag vill också gå till botten/toppen med denna tråden. :-)

Fortfarande gäller att du får MINST garanterade 7-14% besparing,
i fler körda km
+ bättre motorsmörjning
11-16 fler hk
75% mindre utsläpp
för BF95 + 1 kapsel

som du inte får med enbart BF98:an.

Vad är inte bara det värt i kronor mugge!
oavsett oktanvärdena!

Mvh
Du är inte sen med svar och tycks ha svar på allt Bengt. Du har dock ännu inte tillfört någon vetenskapligt godtagbar substans till diskussionen. Jag skulle vilja se resultat från oberoende studier.

Du nämner Jerry Lang och jag har läst hans rapport och en del annat som skrivits av och om honom. Rapporten pekar onekligen på en betydande bränslebesparing, men den innehåller också en rad element som motiverar ett starkt ifrågasättande av dess trovärdighet. Lang kan dessutom inte betraktas som oberoende då han också uppges sälja mpg-kapslarna. Jag håller det inte för omöjligt att även Lang bygger sitt påstående om oktanökningen på den Ukrainska rapporten.

I övrigt hänvisar du till en rad enskilda vittnesuppgifter. Bland enskilda vittnesuppgifter (de som du redovisat och andra jag hittat) finns det två typer: De som redovisar en positiv effekt (minskad förbrukning, bättre motorgång etc) vilken av dej och andra distributörer eller nyttjare helt tillskrivs mpg-kapslarna. Och dem som inte observerat någon effekt vilket av mpg-distributörerna konsekvent förklaras med felaktig användning av kapslarna.

Min slutsats är därmed att jag inte vet om mpg-kapslarna är verksamma eller ej. Jag står dock fast vid att det mesta talar emot någon betydande effekt.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 36

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]