- mån 04 sep 2017, 18:17
#1195702
Den fossilfria andelen el i världen ökar allt annat än snabbt och än värre ser det ut om man inte tittar enbart på andelen utan på hur stor den fossila elproduktionen är i absoluta tal. För att citera Camel i ett tidigare svar till dig i den här tråden:
"Det är skillnad på den totala energianvändningen och när man betraktar elenergiproduktionen. Dina siffror är i de flesta fall den totala energiproduktionen. Men elbilar laddas med elenergi. Av världens totala elproduktion har 2/3 sitt ursprung i fossilt bränsle med utsläpp av drygt 500 g CO2 per kWh i snitt. Man måste inse att 2/3 av världens totala elproduktion på ca 25.000 TWh har fossilt ursprung. Och världens elförbrukning bara ökar och ökar, totalt sett, även om det är ojämnt fördelat. Då hjälper det inte med några procent förnyelsebart hit eller dit. Som bekant kan man inte leva på procent. Förbättringar i tillräckligt stor absolut form måste komma till stånd annars hjälper det inte. Och snabbt måste det gå, annars försämras ju läget för klimatet i takt med t.ex. elbilarnas införande."
Men även om det nu vore så att den icke förnyelsebara elproduktionen minskade märkbart skulle det inte hjälpa upp miljökalkylen för elbilen. Det är först den dag vi har överskott på förnyelsebar el, inte bara i Sverige utan också i de länder i vår omvärld som vi bedriver elhandel med, som elbilen har några klara fördelar ur klimatsynpunkt. Och dit är det långt kvar, väldigt långt. Samma sak gäller för batteriproduktion i Sverige med hjälp av el från det svenska elnätet. Den el en sådan produktion skulle göra av med innebär bara att mer icke förnyelsebar el produceras i vår omvärld samtidigt som det försvårar den avveckling av kärnkraften som vi påbörjat.
joel80 skrev:Så länge diesel och bensintillverkningen kvarstår och får säljas så är det här bästa sättet att gå för att få en bra well to wheel.Där är jag som du vet av annan mening. En olycklig omständighet med bilar är att de är så synliga. Möjligen är det därför så många stirrar sig blinda på vad som kommer eller inte kommer ur deras avgasrör snarare än på hur den energi de ofrånkomligen gör av med produceras. Förnyelsebar kemisk energi är så vitt jag kan se en bättre väg att gå än batteribilar. Där finns många olika varianter att tillgå, bland annat fossilfri diesel, fossilfri bensin och fossilfri vätgas.
Om man sen framöver också börjar styra biltillverkningen så att den kan påverka kostnader vore optimalt. Men det löser sig kanske självt inom närmsta årtiondet då andelen fossilfri el ständigt och rätt fort nu ökar i världen. En elbil där batterierna tillverkats med jämförbart svensk elproduktion har du kört ikapp utsläppen på under 200 mil. (Ca 250kg co2 per 30kwh batteri)
Den fossilfria andelen el i världen ökar allt annat än snabbt och än värre ser det ut om man inte tittar enbart på andelen utan på hur stor den fossila elproduktionen är i absoluta tal. För att citera Camel i ett tidigare svar till dig i den här tråden:
"Det är skillnad på den totala energianvändningen och när man betraktar elenergiproduktionen. Dina siffror är i de flesta fall den totala energiproduktionen. Men elbilar laddas med elenergi. Av världens totala elproduktion har 2/3 sitt ursprung i fossilt bränsle med utsläpp av drygt 500 g CO2 per kWh i snitt. Man måste inse att 2/3 av världens totala elproduktion på ca 25.000 TWh har fossilt ursprung. Och världens elförbrukning bara ökar och ökar, totalt sett, även om det är ojämnt fördelat. Då hjälper det inte med några procent förnyelsebart hit eller dit. Som bekant kan man inte leva på procent. Förbättringar i tillräckligt stor absolut form måste komma till stånd annars hjälper det inte. Och snabbt måste det gå, annars försämras ju läget för klimatet i takt med t.ex. elbilarnas införande."
Men även om det nu vore så att den icke förnyelsebara elproduktionen minskade märkbart skulle det inte hjälpa upp miljökalkylen för elbilen. Det är först den dag vi har överskott på förnyelsebar el, inte bara i Sverige utan också i de länder i vår omvärld som vi bedriver elhandel med, som elbilen har några klara fördelar ur klimatsynpunkt. Och dit är det långt kvar, väldigt långt. Samma sak gäller för batteriproduktion i Sverige med hjälp av el från det svenska elnätet. Den el en sådan produktion skulle göra av med innebär bara att mer icke förnyelsebar el produceras i vår omvärld samtidigt som det försvårar den avveckling av kärnkraften som vi påbörjat.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut