Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Jag kör normalt sett utan allt det uppräknade utom AWD och bältet. Bältet är en vana, jag måste aktivt tänka bort det om jag startar bilen och ska flytta den 10 m på gårdsplan. Men det är en bra vana. Man kan testa i en släde på Gillinge halkbana hur det känns med tvärstopp från typ 7 km/h. Det är obehagligt.

Om jag kör en bil med alla dessa extra system kör jag inte annorlunda. Att tänja på marginalerna bara för att det finns en airbag t.ex är ju snudd på korkat. ESP brukade förr betyda "Extrasensorisk perception", dvs det "sjätte sinnet". Jag hade en bil med sådant och mitt intryck var att systemet bekräftade det jag redan känt och reagerat på, nämligen att det gled lite. Inte mycket nytta med det, tyckte jag.
Användarvisningsbild
av StefanN
Satt bara och garvade idag i halkan, först åkte jag runt i frugans GTI FWD och antispinn lös ju nästan konstant och det gick rakt fram överallt. Sen nästa gång tog jag min egen och vilken skillnad. :lol:
Bägge har dubbfria däck.
av osla
StefanN skrev:Satt bara och garvade idag i halkan, först åkte jag runt i frugans GTI FWD och antispinn lös ju nästan konstant och det gick rakt fram överallt. Sen nästa gång tog jag min egen och vilken skillnad. :lol:
Bägge har dubbfria däck.
om du släppt på gasen så det slutat spinna så hade tantens bil också styrt :wink: det handlar bara om känsla för bilen och väglaget så går det nästan lika bra med 2wd
av sparwen
Efter nio vintrar här i norr med fwd har jag återigen awd. Min personliga åsikt om att det både är roligare och så värt kan ingen ändra på i alla fall.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kan välja AWD på min men klarade det fint med enbart bakhjulsdrift idag och igår.. Trots rejäl halka. Hakka 8 gör susen... Självklart kan man gasa med och komma iväg snabbare om inte kör med enbart eldriften, men kändes rätt onödigt när man ändå tar sig fram utan problem.

Stängde av DTSC ett litet tag för att kunna "slänga lite med baken".... så fick jag mitt roliga ändå.. utan AWD. ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
rid54 skrev: Att tänja på marginalerna bara för att det finns en airbag t.ex är ju snudd på korkat.
Visst, men jag blir så fundersam när folk säger "Jag utnyttjar aldrig tex bra dubbdäck, ABS, DSTC osv för att köra fortare" men det innebär ju att man inte skulle köra långsammare med risiga däck, ingen ABS osv.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
osla skrev:om du släppt på gasen så det slutat spinna så hade tantens bil också styrt :wink: det handlar bara om känsla för bilen och väglaget så går det nästan lika bra med 2wd
Fast med många hästar på framhjulen är det nästan hopplöst!

Jag körde bland annat en V40 T5 P* (253hk/400nm) förra vintern med 18" Hakka R2 (friktion). Visst gick det att köra, men det gäller ju att passa gasen helatiden och är det ett ställe där det är is/polerat så går det knappt att komma framåt alls. Men det beror ju helt klart på var man kör.

Har bytt ut den mot en V60 Polestar nu (awd och 350hk) och det är jäkligt skönt att kunna gasa när som helst, utan att framdäcken går upp i rök. :wink:
Användarvisningsbild
av Någonting
Problemet med fyrhjulsdrift i halka är ju att man tycker att man har utmärkt grepp. Men sanningen är ju att i sidled och bakåt (broms) så har man exakt lika dåligt grepp som en tvåhjulsdriven bil. Bara för att en fyrhjulsdriven bil kan köra snabbare, så bör man inte göra det eftersom den bara är snabbare i en riktning (och det är den som betyder allra minst i en nödsituation).

En tvåhjulsdriven bil med bra däck tar sig fram lika bra i 99% av fallen. Såvida du inte ska upp för en is-backe så klarar man sig oftast med två hjul.
av sparwen
Det är få med awd som påstår att de inte skulle klara sig utan. Jag klarade mig själv utan i nio år. Men jag vill ändå ha det.

Vi nöjer oss sällan med det vi klarar oss med.
Användarvisningsbild
av Någonting
Det är inte meningen att jag ska låta bitter :)

Det jag menar är bara att fyrhjulsdrift kan mörka hur dåligt grepp man faktiskt har. Om en tvåhjulsdriven bil spinner så betyder det ju egentligen att en fyrhjulsdriven bil ska ta det lugnt då båda har lika dåligt grepp om de ska svänga eller bromsa.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 29
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden