Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Perra83 skrev:Ny skatt från och med idag eller?

Sambons C30 D3 -12 1881kr -> 2302kr +421kr
Min V60 D4 -13 miljöbil 1182kr -> 1520kr +338kr
Min gamla nu sålda V70R -98 2118kr -> 2413kr +295kr
Svärfars V50 D2 -12 Classic 1088kr -> 1259kr +171kr
Arbetskamrat XC70 D5 -10 4304kr -> 5013kr +709kr
Sambos brors A6 3.0TDIQ 2006 6185kr -> 7088kr +903kr

Tidigare fick man sänkt skatt när de gjorde om räkneformeln men nu fick man höjd skatt. Skattehöjning med 15%.

Det är bara att bend over och ta emot från staten. Oavsett om man kör bensin/diesel eller "miljöbil" så blir man bestraffad.
Senast redigerad av 1 Sharkbait, redigerad totalt 0 gånger.
vetten skrev:Hoppas att dom inte tänker ta ut det retroaktivt har betalat skatten på V40-in för bara en månad sen.
Ledsen, men jag blir inte förvånad om du kommer att få göra det. Vid något annat tillfälle då fordonsskatten höjdes kom en tilläggsdebitering på de månader som föll på det nya beskattningsåret. Hoppas att det inte blir så denna gång. :!: :D
Alltid något att glädja oss åt menar du. Att vi skulle spara pengar är inte något vi skall inbilla oss. :D
Alla vill väl att allt ska vara billigt, men Alliansen har ju genom jobbskatteavdragen sänkt inkomstskatten rätt rejält och med lägre pris på bränsle, energi och räntor så får vi en bättre ekonomi under 2015.

Om man sedan tittar på hur andra länder som Danmark och Norge lägger på enorma skatter på nya bilar, så är vi faktiskt ganska priviligerade i Sverige. Bilarna blir ju dessutom snålare. Har själv beställt en ny Volvo V40 som kommer halvera min bränslekostnad mot den jag har idag... :lol:
katteniris skrev:Alla vill väl att allt ska vara billigt, men Alliansen har ju genom jobbskatteavdragen sänkt inkomstskatten rätt rejält....
Men nu har ju alliansen abdikerat fullständigt och genom decemberöverrenskommelsen får ju vår vänsteregering 3,5 år på sig att återställa alla inkomstskatter till var de var innan.
Decemberöverrenskomelsen har inget att göra med inkomstskatten, den rödgröna regeringen har varit tydlig med att inte höja inkomstskatten, däremot kanske andra skatter kan komma att höjas.

Min reflektion var bara den att Sverige är ett förhållandevist billigt land att äga och köra bil i om man jämför med andra länder. Vi har t.ex. skattefrihet för veteranbilar över 30 år gamla, vilket nog är rätt unikt.
Vi slipper än så länge avgift för dubbdäck och har inga vägtullar (förutom Sthlm och Gbg), medan andra länder har fler avgifter för bilisterna.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 27
960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)