Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Rätt besviken på att Volvo nu fimpat tända baklysen på nya V70 när man kör i auto-läge. :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
Provkörde en Classic härom veckan och reagerade på det. Dåligt, riktigt dåligt!
Är du säker på att du körde i Autoläge? (Det är du nog säkert). För det har ju varit så en tid att kör man på läge 0, har du inga baklysen. Men i Autoläge har du/har du haft baklyse. Eller kan jag ha fel så att det är tvärt om?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ja så är det på min, i läge 0 lyser enbart drl och ingenting annat, och i autoläge drl+ pljus runt om
Användarvisningsbild
av joel80
Jag körde i Autoläge, och gick bak och kollade.. påpekade det för säljaren och sa att det var ju dåligt, han började föreläsa om nya DRL-lagen och annat trams han inte hade koll på.
:(

Får man någon indikation som förare att bakljusen/ljusen tänts? Jag körde bara i dagsljus... men man vill ju isåfall veta om det har tänts automatiskt i t.ex dimma, regn eller snöfall, eller om man måste sätta igång dem själv.

Var alltså en MY16.. V70 T4 Classic momentum.
Användarvisningsbild
av SvenB
Hur det är på andra modeller vet jag inte, men på min bil finns en lysdiod som lyser när "övrig" belysning är tänd. Kan det vara så illa att Volvo fått "smäll på fingrarna" angående DRL lagens egentliga lydelse? Vad jag vet så är det bara Volvo som tolkat lagen så att baklysena lyst. Rätt eller fel har jag ingen synpunkt på. Jag har inte sett några övriga bilmärken med DRL och baklysen.
Användarvisningsbild
av joel80
Volvo är väl dom enda som egentligen "tänkt" svensk (alltså lysen på) eftersom dom är den enda bilen som utvecklas i det här landet.. Skulle vara surt om dom skulle fått smäll på fingrarna för det när det är EU och DRL-lagens utformning som förtjänar smäll!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
joel80 skrev:Volvo är väl dom enda som egentligen "tänkt" svensk (alltså lysen på) eftersom dom är den enda bilen som utvecklas i det här landet.. Skulle vara surt om dom skulle fått smäll på fingrarna för det när det är EU och DRL-lagens utformning som förtjänar smäll!

Speciellt med tanke på vad volvo är känt för - Säkerhet.
av llesrof
Äh... bara att inse att Volvo är som vilken biltillverkare som helst nu. De skiter i säkerheten om de inte kan göra ett stort spektakel av den. Kommer ni ihåg när S/V40 introducerades 1996? Då gjorde de en poäng av att modellen hade sidomarkeringsljus både fram och bak, något som bilpressen förutsåg skulle komma på fler modeller framåt. Fick vi se det? Näe. Det var väl inte spektakulärt nog.
Användarvisningsbild
av svergie2
SvenB skrev:Hur det är på andra modeller vet jag inte, men på min bil finns en lysdiod som lyser när "övrig" belysning är tänd. Kan det vara så illa att Volvo fått "smäll på fingrarna" angående DRL lagens egentliga lydelse? Vad jag vet så är det bara Volvo som tolkat lagen så att baklysena lyst. Rätt eller fel har jag ingen synpunkt på. Jag har inte sett några övriga bilmärken med DRL och baklysen.
Har sett BMW med tända bakljus, dock ej nya, utan dom lite äldre som hade drl :/
av Jojje62
llesrof skrev:Äh... bara att inse att Volvo är som vilken biltillverkare som helst nu. De skiter i säkerheten om de inte kan göra ett stort spektakel av den. Kommer ni ihåg när S/V40 introducerades 1996? Då gjorde de en poäng av att modellen hade sidomarkeringsljus både fram och bak, något som bilpressen förutsåg skulle komma på fler modeller framåt. Fick vi se det? Näe. Det var väl inte spektakulärt nog.
Är det inte så? På min V70n är det så, och säker på fler modeller. Bara att det sitter i dom vanliga fram och bakljusen.
av Lövet
Vänta här nu, bakljus har varit tänt på alla bilar jag haft DRL funktion på Opel Insignia, BMW 5-serie, VW Touran är de tre senaste.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 57

Skulle hjälpa syrran igår att byta brom[…]

V60 sliter däck bak

https://vparts.se/se/powerflex-polyuretan-bararmsb[…]

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?