Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sharkman
Igen S60 ägare som kör på etanol eller blandar? Eller är det ingen som läser i denna tråden?
av anp
Sharkman skrev:Igen S60 ägare som kör på etanol eller blandar? Eller är det ingen som läser i denna tråden?
Jag tror många är skrämda av allt negativt som skrivits om etanol i bensinmotorer.
Och många är också märkligt nog, fortfarande fullständigt omedvetna om att etanol är ett gångbart bränsle i bensinmotorer.
Användarvisningsbild
av Sharkman
Ja, jag antar att folk endast tar emot negativa saker de läser. Allt jag läst så har jag ännu inte hittat någon som bevisat att det inte skulle fungera. Bara problem som uppstått i bilar som gått långt. Bränsle pumpar och bränslefilter. Jag kör på blandat tills jag hittat rätt firma att konvertera min S60. BSR eller Autotech verkar vara de vettiga alternativen. Min sommarbil med en 3,4 liters V6:a i ska jag börja köra på mer etanol efter jag monterat bränsletrycks regulator och mätare.
av Mattias_667
Jag kör min V40T -98 (EJ ombyggd, orginal. Endast sportluftfilter) på nästan bara Etano (E85). Den går riktigt illa innan motorn har kommit upp i ca 45 -60 grader. Efter att motorn kommit upp i ca 70 grader så går den som på bensin. riktigt bra ! och drar ca 1.05 vid lung körning på långkörning och ca 1.2 hård körning samma sträcka.
av Rådlös
Mattias_667:
Troligen kommer den att gå ännu bättre med originalluftfiltret? Det vill säga om du har luftförvärmning till det?
Så här är det: Etanol behöver något tiotal mer värmegrader än bensin för att förgasas till störst effektivitet.
Nu skriver du att du har ett sportluftfilter. Som jag tolkar det, utan att ha sett din installation, så blir det ju en kort väg för luften att komma in i motorn, och utan någon form av förvärmning. Det kanske är gångbart på bensin, men etanol vill som sagt, ha lite mer värme.
Det finns dom som experimenterar med att förvärma bränslet etc. etc. Men det är nog rätt mycket överkurs och "hi-tech".
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]