Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Jag skulle sätta en slant på att det är något speciellt med just de säljare du råkade prata med. ;-)

Men när vi nu pratar statistik på det här området, vilken källa använde du när du försökte kolla hur det egentligen låg till? Har kikat lite på Bil Sweden men tycker deras material har blivit mer svårtillgängligt sedan de stuvade om i sin rapportering härförleden. Dock kanske jag missat något här. Den sida jag själv länkade till är ju användbar men det måste rimligen finnas primärmaterial någon annanstans som den sidan i sin tur använder.
Användarvisningsbild
av joel80
Inget speciellt av vad jag kan bedöma, haft kontakt med båda två jag pratade med sen före 2013... dom har länge varit väldigt skeptiska till elbilar och lite okunniga om sina hybrider. Det är lite bättre nu senaste året då Volvo verkar satsat lite på utbildning inom området.
Men siffrorna verkar dom kanske inte ha full koll på, om det inte är nått speciellt med just Gävles köpare...

Jag kollade http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Fick ta och ladda hem först listan över volvos alla sålda bilar och sen välja supermiljöbilar från Volvo. Låg på bara 3% av totalen.. Vet inte om det är komplett och att alla hybrider dom har går in under Supermiljöbilar, men jag tror det?

Bilswedens statistik har dock falerat tidigare.. Bl.a rapporerar dom Hyundais Ioniqs rena elbilar som hybrider. :/
av andersuw
Tack. Då vet jag åtminstone var jag skall leta nästa gång. Det stämmer för övrigt att alla Volvos laddhybrider kvalar in som supermiljöbilar. Kollade bara XC90 T8 men om den ligger under gränsen torde väl alla de andra göra det också.

När det gäller var laddbara bilar är mest poppis verkar Stockholm inte helt oväntat ligga bra till. Men Gävle verkar ju lite mindre sannolikt även om jag känner till att det finns åtminstone en elentusiast där. ;-)
Användarvisningsbild
av Derank
ovanligt att regeringen backar....sådärja , då kan alla dieseltorskar andas ut igen då. Då kanske denna tråd går i graven strax

60k i bonus för vätgasdrivna bilar, vilka muppar hur många finns det att beställa idag och hur många vätgasstationer finns det i Sverige.......
Användarvisningsbild
av joel80
Hur har du lyckas tolka det så? Och hur har reportern tolkat det här...

Det är främst elbilar som kommerta del av bonusen.. Så det är ju inte primärt riktat till värgasbilar, sen åker bensin och dieselbilar på en rejäl skattehöjning första tre åren vilket bör få många att tänka en gång extra innan dom köper nått törstigt.

Att man försöker förändra köpmönstret hos nya bilköpare är väl det bästa?

Samtidigt har man i samma förslag ett krav på hur mkt biodrivmedel det ska vara inblandat I bensin och diesel. För diesel så är det 19% lite drygt 2019 och 21% från 2021.

Här är det direkt från källan om man vill skippa reportrars tolkning.
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... nslebytet/

Jag vet heller inte riktigt var reportern får uppgiften att vätgasbilar ska få 60k i bonus. Det står inget sånt i regeringens release. Tolkar jag fel eller reportern?
Jag läser mig till att gasbilarna ska få 10k i premie, inga 60k....
Den femåriga befrielsen från fordonskatt för miljöbilar tas bort och supermiljöbilspremien ersätts av en bonus för bilar med mycket låga utsläpp. För bilar med noll-utsläpp är den högsta bonusen 60 000 kronor. Bonusen trappas av linjärt upp till en utsläppsnivå på 60 gram där bonusen uppgår till 10 000 kronor. Vidare är kravet att bonus får medges med ett belopp som högst motsvarar 25 procent av bilens nypris. Gasbilar erhåller en bonus på 10 000 kronor. I dag får dessa bilar inte ta del av supermiljöbilspremien.
Reportern skriver också att nuvarande hybrider får 40 000kr.. det får dom inte. 20k sen 2016 är det som gäller!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:Hur har du lyckas läsa så fel?

Det är främst elbilar som kommerta del av bonusen.. Så det är ju inte primärt riktat till värgasbilar, sen åker bensin och dieselbilar på en rejäl skattehöjning första tre åren vilket bör få många att tänka en gång extra innan dom köper nått törstigt.

Att man försöker förändra köpmönstret hos nya bilköpare är väl det bästa?

Samtidigt har man i samma förslag ett krav på hur mkt biodrivmedel det ska vara inblandat I bensin och diesel. För diesel så är det 19% lite drygt 2019 och 21% från 2021.

Här är det direkt från källan om man vill skippa reportrars tolkning.
http://www.regeringen.se/artiklar/2017/ ... nslebytet/

Jag vet heller inte riktigt var reportern får uppgiften att vätgasbilar ska få 60k i bonus. Det står inget sånt i regeringens release. Tolkar jag fel eller reportern?
Jag läser mig till att gasbilarna ska få 10k i premie, inga 60k....
Den femåriga befrielsen från fordonskatt för miljöbilar tas bort och supermiljöbilspremien ersätts av en bonus för bilar med mycket låga utsläpp. För bilar med noll-utsläpp är den högsta bonusen 60 000 kronor. Bonusen trappas av linjärt upp till en utsläppsnivå på 60 gram där bonusen uppgår till 10 000 kronor. Vidare är kravet att bonus får medges med ett belopp som högst motsvarar 25 procent av bilens nypris. Gasbilar erhåller en bonus på 10 000 kronor. I dag får dessa bilar inte ta del av supermiljöbilspremien.
Vätgasbilen har ju nollutsläpp och borde alltså få 60.000kr direkt. En biogasbil får 10.000.

Kul formel, Koldioxidbeloppet är då summan av 82 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 95 gram och upp till och med 140 gram, och 107 kronor per gram koldioxid som fordonet släpper ut per kilometer utöver 140 gram.
aEn XC60 T6 My-13 som är en 245 grammare skulle landa på 14.925 i årsskatt om jag räknr rätt. Det är väl därför sådana bilar aldrig mer kommer byggas.
av andersuw
joel80 skrev:Det är främst elbilar som kommerta del av bonusen.. Så det är ju inte primärt riktat till värgasbilar
Elbilar innefattar ju både batteribilar och bränslecellsbilar så det är förstås i lika hög grad riktat till båda.
joel80 skrev:Att man försöker förändra köpmönstret hos nya bilköpare är väl det bästa?
Att ändra köpmönstret är förstås bra ... om man ändrar till något som är bättre. Det är i mitt tycke rätt trist att regeringen fortfarande inte förmår tänka "well to wheel" över hela linjen utan som här stirrar sig blind på sista delen av kedjan. Man tycker ju att de kunde ha tagit lärdom av hur det gick med etanolsatsningen för runt ett decennium sedan. :roll:
Användarvisningsbild
av joel80
Jag blev lite förvirrad över att dom specifikt nämner "gasbilar" i skrivelsen från regeringen. Men du har nog rätt att vätgasbilar kommer räknas som nollutsläppsbilar och då få full bonus.

Så länge diesel och bensintillverkningen kvarstår och får säljas så är det här bästa sättet att gå för att få en bra well to wheel.
Om man sen framöver också börjar styra biltillverkningen så att den kan påverka kostnader vore optimalt. Men det löser sig kanske självt inom närmsta årtiondet då andelen fossilfri el ständigt och rätt fort nu ökar i världen.
En elbil där batterierna tillverkats med jämförbart svensk elproduktion har du kört ikapp utsläppen på under 200 mil. (Ca 250kg co2 per 30kwh batteri)
joel80 skrev:........
En elbil där batterierna tillverkats med jämförbart svensk elproduktion har du kört ikapp utsläppen på under 200 mil. (Ca 250kg co2 per 30kwh batteri)
Men NU tillverkas dom inte här och inte heller med jämförbar svensk elproduktion.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 164
Automatlådan fast i "P"

På med tändning, av med fläkten, l[…]

TjugoFJan Bakbok fixar biffen? Skickat fr&arin[…]

Vilken bränslebox passar?

Chippet står det Timos 2/7/9 series trim chi[…]