Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
För min egen del köpte jag nu, äntligen, en bil med AWD, när jag köpte ny bil senast. Anledningen är helt enkelt att jag alldeles för många gånger antingen har fastnat, men mer vanligt fått vänta på traktorer eller hjullastare för att komma från platsen. Att det är mer vanligt är förstås för att jag inte är dummare som bilförare än att jag begriper att det inte är lönt att hänga på husvagnen när det är nätt och jämt att bilen själv tar sig fram.
På vintern är det sällan jag har problem, för då brukar jag inte ha någon husvagn med mig. Släp ibland.

För mig är det alltså mycket vanligare att fastna på barmark än på snö. Det är sällan så mycket snö här att man inte kommer fram med vettiga vinterdäck och tvåhjulsdrift.
Senast jag var ute och campade drog jag två husvagnar på plats, där deras ägare, med tvåhjulsdrift, fick ge upp. Jag hade inga problem alls att flytta deras vagnar.
Den enda gången jag behöver göra något är om det blir för mycket diagonalspinn. Då stryper antispinn motoreffekten innan den blir hög nog att dra runt hjulen på andra sidan ordentligt. Då får jag kryssa i rutan ESC OFF, så brukar det gå sen. Senast detta hände var när jag försökte parkera vid en badstrand, på en plats som var ledig bara för att den var så ojämn att ingen med vanlig bil ville försöka parkera där.

Däremot är det trams att diffspärr skulle vara bättre än fyrhjulsdrift. Det ger inte alls lika bra effekt med två ihoplåsta hjul jämfört med fyra som driver. Jag har själv råkat ut för ett fordon som inte flyttade sig ur fläcken, då det hade töat under bakhjulen när jag parkerade det, och sen frusit igen. När jag skulle backa ut nästa gång slirade det bara bak. I med diffspärren, men det enda som hände var att det kanade i sidled. Ur med diffspärren och in med fyrhjulsdriften istället. Det var plötsligt som att köra på barmark.
av volvoc70cab
Pratade med en bilbärgare. Hans erfarenhet var att bilar med AWD stod längre ner i diket än bilar med enbart framhjulsdrift.
Användarvisningsbild
av Derank
Och här i stan är det 80% volvo som bärgas enligt en bärgare på byn. Skit bilar el dåliga förare?
av sparwen
Derank skrev:Och här i stan är det 80% volvo som bärgas enligt en bärgare på byn. Skit bilar el dåliga förare?
Och 90% av bilarna på byn är Volvo.
Användarvisningsbild
av joel80
Precis.. Kan ju bero på antalet Volvos också.. Fast 80% låter kanske lite högt..
Användarvisningsbild
av Derank
Det var mer menat som: tro inte på allt du hör, men vad vet jag AWD förare kanske ligger längre ut i diket.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Låter troligt, eftersom folk verkar tro att dom inte kan få sladd bara för att dom har AWD, och därmed ökar hastigheten, och ju högre hastighet, desto längre ut i diket hamnar man^^.

Vad man har för bilmärke, antal drivande hjul, motor, osv har mindre betydelse. Kör man med förstånd och anpassar sig efter väglaget hamnar man sällan i diket. Kör man som en blådåre bara "för att man har AWD", eller "för att man har dyra däck" eller liknande, så hamnar man i diket. Inte märkvärdigare än så.
av BennyL
Diskussionen är väl som med allt gällande riskkompensering. Vi har ju massa system, utöver AWD som kan hjälpa oss och som hjälper oss mer eller mindre hela dagarna och vilka av dessa gör att vi ökar risken?

Bilbälte?
Airbags?
Dubbdäck?
ABS?
ESP?
AWD?
Autobroms?
Adaptiv farthållare?
Lane Keeping Aid?

Frågan gäller ju dels oss nördar här inne som ofta har koll på vad vi har i vår bil, men även för de som inte har en susning.

Bilbälte och Airbags, inget som gör att jag kompenserar, jag är även noga med att bältet skall sitta på och vara väl spänt och att inte ha en tjock jacka på när jag kör så - Nej

Dubbdäck då? Här är det nog lite mer kluvet. Jag har varierat genom åren på olika bilar och kan väl säga att jag kör mer försiktigt med dubbfritt när väglaget är lömskt men i övrigt lika så - Nja

ABS? Nä, inte alls, det är få gånger som jag upplevt att den går in och inget som jag känner att jag kompenserat för så - Nej

ESP? Lite samma där, har bara upplevt någon enstaka blinkning som inte varit provocerad av mig själv men jag tror ändå att systemet som så, åtminstone i början var något som en del trodde gjorde att man inte kunde få sladd, men nu när "alla bilar" har det så tror jag att man inte längre tänker på det så - Nja

AWD? Kanske, framför allt upplever jag att jag blir lurad av att det inte verkar halt, man gasar iväg från någonstans och det bara driver på, men så skall man bromsa och det enda som händer är att det knattrar från ABS:en så av den anledningen så tror jag att man blir lite lurad. Samma sak med att det går att köra på genom moddsträngar utan att det vinglar gör att man kanske kör lite fortare än utan, för att det går så länge vi skall driva oss framåt, men vid behov av att bromsa eller styra så är läget normaliserat igen och då kan den något högre farten göra att marginalerna minskar eller blir till ett tillbud så - Ja

Autobroms? Bra grej, men inget jag vill uppleva! Har testat det på ett förarevent och den bromsar så sent att jag sedan länge trampar bucklor i golvet så den som säger att det går att riskkompensera med autobroms gör det bara en gång och den gången kommer det att blir bruna konsekvenser så - Nej

Adaptiv farthållare? Jag skulle säga att riskerna minskar med denna, jag håller längre avstånd nu och framför allt så minskar hastigheten omgående innan jag själv upptäcker att avståndet krymper och ännu kan jag inte fullt ut känna att jag litar på systemet utan är alltid med och ibland bromsar för att jag ser att det bromsas några bilar längre fram, något som systemet ännu inte klarar av att se eftersom den läser bilen framför så - Nej

LKA? Än så länge en rätt kass funktion på mina V60, läser för ofta fel på andra ränder i vägen så det är inget system som jag litar på alls, men det finns säkert de som tycker att det är utmärkt att kunna släppa blicken från vägen och fibbla med annat, i teorin skulle det fungera, får testa hur det är i nya 90-serien där det ju skall vara bättre så - Nej

Detta är mina upplevelser av hjälpsystem/skyddsystem men jag kan ju bara stå för hur jag känner, inte hur DU känner 8)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
BennyL skrev: Bilbälte och Airbags, inget som gör att jag kompenserar, jag är även noga med att bältet skall sitta på och vara väl spänt och att inte ha en tjock jacka på när jag kör så - Nej
Då är vi olika, jag har kört gamla veteranare som saknar bälte, och utan bilbälte känns det väldigt osäkert så jag körde nog lite långsammare där i vissa lägen och kompenserade på så vis.

Även på motorcykeln är man ju utan bälte o airbag, det känns inte helt bra på en mörk väg med massor av vilt tex.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Airbag är inget jag kompenserar för, det är ändå ett system som bara går in när det redan gått åt h-e. Det ska inte föreställa att förhindra olyckor eller öka trafiksäkerheten innan det gått åt h-e, till skillnad mot t ex ABS, autobroms, antisladd, ching chong och allt vad det nu heter.

System som rent av tar över kontrollen kommer det ta måååånga år innan jag komer lita på för en sekund. Jag litar inte ens på vanlig jäkla farthållare :D

Bälte känner jag mig naken utan och gör mig lite nervös, så utan bälte kör man nog lite mer försiktigt ändå... Iaf vi som är upplärda efter det att bälteslagen trädde i kraft och är inmalda med att sätta på oss bältet. Men det är ju lite samma sak där som med airbaggen, bälte är inte tänkt att förhindra olyckor, utan för att minska skador när det redan gått åt h-e.
Bälte hjälper iofs även passagerare att inte drämma huvudet i instrumentbrädan om man plötsligt måste pallnita och dom inte är med på det.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 29

Om man räknar med att få högre av[…]

Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]