- ons 21 sep 2016, 23:22
#1111218
För min egen del köpte jag nu, äntligen, en bil med AWD, när jag köpte ny bil senast. Anledningen är helt enkelt att jag alldeles för många gånger antingen har fastnat, men mer vanligt fått vänta på traktorer eller hjullastare för att komma från platsen. Att det är mer vanligt är förstås för att jag inte är dummare som bilförare än att jag begriper att det inte är lönt att hänga på husvagnen när det är nätt och jämt att bilen själv tar sig fram.
På vintern är det sällan jag har problem, för då brukar jag inte ha någon husvagn med mig. Släp ibland.
För mig är det alltså mycket vanligare att fastna på barmark än på snö. Det är sällan så mycket snö här att man inte kommer fram med vettiga vinterdäck och tvåhjulsdrift.
Senast jag var ute och campade drog jag två husvagnar på plats, där deras ägare, med tvåhjulsdrift, fick ge upp. Jag hade inga problem alls att flytta deras vagnar.
Den enda gången jag behöver göra något är om det blir för mycket diagonalspinn. Då stryper antispinn motoreffekten innan den blir hög nog att dra runt hjulen på andra sidan ordentligt. Då får jag kryssa i rutan ESC OFF, så brukar det gå sen. Senast detta hände var när jag försökte parkera vid en badstrand, på en plats som var ledig bara för att den var så ojämn att ingen med vanlig bil ville försöka parkera där.
Däremot är det trams att diffspärr skulle vara bättre än fyrhjulsdrift. Det ger inte alls lika bra effekt med två ihoplåsta hjul jämfört med fyra som driver. Jag har själv råkat ut för ett fordon som inte flyttade sig ur fläcken, då det hade töat under bakhjulen när jag parkerade det, och sen frusit igen. När jag skulle backa ut nästa gång slirade det bara bak. I med diffspärren, men det enda som hände var att det kanade i sidled. Ur med diffspärren och in med fyrhjulsdriften istället. Det var plötsligt som att köra på barmark.
På vintern är det sällan jag har problem, för då brukar jag inte ha någon husvagn med mig. Släp ibland.
För mig är det alltså mycket vanligare att fastna på barmark än på snö. Det är sällan så mycket snö här att man inte kommer fram med vettiga vinterdäck och tvåhjulsdrift.
Senast jag var ute och campade drog jag två husvagnar på plats, där deras ägare, med tvåhjulsdrift, fick ge upp. Jag hade inga problem alls att flytta deras vagnar.
Den enda gången jag behöver göra något är om det blir för mycket diagonalspinn. Då stryper antispinn motoreffekten innan den blir hög nog att dra runt hjulen på andra sidan ordentligt. Då får jag kryssa i rutan ESC OFF, så brukar det gå sen. Senast detta hände var när jag försökte parkera vid en badstrand, på en plats som var ledig bara för att den var så ojämn att ingen med vanlig bil ville försöka parkera där.
Däremot är det trams att diffspärr skulle vara bättre än fyrhjulsdrift. Det ger inte alls lika bra effekt med två ihoplåsta hjul jämfört med fyra som driver. Jag har själv råkat ut för ett fordon som inte flyttade sig ur fläcken, då det hade töat under bakhjulen när jag parkerade det, och sen frusit igen. När jag skulle backa ut nästa gång slirade det bara bak. I med diffspärren, men det enda som hände var att det kanade i sidled. Ur med diffspärren och in med fyrhjulsdriften istället. Det var plötsligt som att köra på barmark.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.