Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ok.. blöjorna var kanske ett dåligt exempel, men det är inte ovanligt att det tummas på kvalité när allt både kommunerna och de privatägda bolagen kollar på är kostnaderna.
torbjorn_75 skrev:
VolvoÄgarn skrev:Vad spelar det för roll om det har minskat med 5 mord från ett år till ett annat när den övriga grova brottsligheten skjuter i höjden? Berätta det för mig är du snäll.
Anledningen till att antalet mord har halverats är väl just för att den grova brottsligheten har gått ner eller?
Tror inte brottslingarna har blivit snällare mot varandra och skjuter varandra i benet istället för i huvudet.
Haha, så du menar att morden kommer fortsätta minska i Sverige?
Micce1980 skrev:
Mwi skrev:
Micce1980 skrev:Önskar man gotta ner sig mellan japans och Sveriges skillnad i kriminalitet kan man börja här: http://petterssons.bloggsida.se/politik ... la-sverige
Okej vad vill den där pettersson visa, att Svenskar är mer kriminella än Japaner? Eller att Japanska politiker inte slåss med järnrör?
Jag vet inte. Det enda jag vet är att för att få ner brotten så behövs en grundläggande respekt och förståelse för sina medmänniskor. Man tar inte andras saker och slår ingen i annat syfte än vid ett eventuellt självförsvar. Det behövs implementeras redan från barnsben. Men det finns allt för många som hade behövt terapi eller liknande innan de skaffade barn och det finns lärare och andra ledare som behöver bli mer pedagogiska samt ha tid över för vissa barn och ungdomar. Själv tror jag inte på att låsa in folk och låta de "sitta av tiden" för att de begått brott utan de ska låsas in för att utbildas och lära sig hur de själva fungerar, varför de har begått brottet och hur de ska göra för att inte falla tillbaka, detta görs bäst med psykologer tror jag. Det görs säkert i viss mån men det borde vara deras heltidssysselsättning bakom gallret.
Håller med om att det krävs en grundläggande respekt för andras egendom.. det gäller också det övre skiktet i samhället där det idag ses som helt okej att roffa åt sig på andras bekostnad.. tänker på allt från bankerna och deras kundhantering till äldrevård som väger blöjor för att tjäna pengar.[/quote]

Nja, det krävs väl en respekt för andra människor i första hand, (inklusive deras ägodelar). Det finns en konstig fokusering på materiella ting när det gäller straffrätt, som att egendomsbrott skulle vara värre än brott mot person. Jag kan inte acceptera detta i ett normalt samhälle. Man kan försäkra sig mot egendomsförlust, men om någon sabbar ens kropp så är det ju inte självklart att ekonomisk ersättning är heltäckande på något vis. Misshandel borde bedömas mycket allvarligare än det normalt görs idag.
VolvoÄgarn skrev:Haha, så du menar att morden kommer fortsätta minska i Sverige?
Nej, det menar jag inte. DN skrev att det grövsta våldet har gått ner i 20 år,
att mordfrekvensen hör till de lägsta i Europa osv.

Det stod inget i DN om hur det ska bli i framtiden.
SvenB skrev:Resonerar man så och skiter i under vilka förhållanden "varan" producerar och av vem (barnarbete), så får vi ha det som vi har det och skall inte klaga. :roll:
Nja, det var inte riktigt det jag skrev men det kanske missuppfittades.
Jag menar att man ska skita fullständigt i vilket *land* varan är producerad,
inte under vilka förhållanden.

Jag klagar inte.
Ny skatt från och med idag eller?

Sambons C30 D3 -12 1881kr -> 2302kr +421kr
Min V60 D4 -13 miljöbil 1182kr -> 1520kr +338kr
Min gamla nu sålda V70R -98 2118kr -> 2413kr +295kr
Svärfars V50 D2 -12 Classic 1088kr -> 1259kr +171kr
Arbetskamrat XC70 D5 -10 4304kr -> 5013kr +709kr
Sambos brors A6 3.0TDIQ 2006 6185kr -> 7088kr +903kr
Då klarar man sig lindrigt undan den dagen man skall betala fordonsskatt. Men det är nästan två år dit. Men om MP får som de vill så kanske det justeras en gång till innan dess :D
Min S80 V8 ökade ifrån 3700kr - 4166kr ökning på 466kr

Min förra XC70 ökade ifrån 6325 - 7245 ökning på 920kr

Rätt glad jag köpte S80in ändå ;)
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 27

Tack för detta. Kollar i morron. :-)

Vänster helljus lyser inte (c30)