Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Du skall väl inte jämföra Kia med en Skoda!. det är orättvist mot Skodan.
Användarvisningsbild
av Perc
SvenB skrev:Du skall väl inte jämföra Kia med en Skoda!. det är orättvist mot Skodan.
Haha. Nu vet jag att jag är på ett Volvoforum men man ska inte tvivla det minsta på att Kia och Hyundai är fullkomligt seriösa med vad dom gör och kommer att fortsätta jobba hårt för att bli störst och bäst på allting. Ta en titt på dagens modeller och jämför sen med en två generationer gammal modell. Kika sedan in på vad man säljer i USA, landet där folk generellt sett är mindre skeptiska till nya bilmärken. Landet där även Toyota gjorde kometkarriär med Lexus...

Men det är klart, vissa tror ju att det fortfarande är 1978 också och att Skoda välter i undanmanöverprov. Andra människor rycker till lite, hostar och säger "tja, dom är väl bra, för jag hörde visst att dom använder volkswagendelar numera?" :lol:
Användarvisningsbild
av SvenB
Du missuppfattade nog mig. Det var inte Skoda jag tyckte var en mindre bra bil, utan Kia. Jag har nämligen i "barnaskaran" en familj som åker Skoda Octavia, en som åker Seat Ibiza och en som åker Kia Ceed. Den bil som håller sämst kvalitet av dessa tre, är Kia. Men det är märkligt att alla tre döttrarna har vuxit upp med Volvo, men ingen har någon. Hm :roll:
av llesrof
Som skodaförsäljaren sa: " man behöver inte längre tala om att Skoda faktiskt är bra bilar". När det gäller Kia så tror jag att de kommer att göra förträffliga bilar inom några år. De senaste modellerna får bra kritik och verkar dessutom ha ett avsevärt mycket bättre rostskydd än andra asiater, främst japanska bilar. Tyvärr verkar de rosta på lustiga ställen istället. Kia har spottat upp sig något enormt på bara några år och nuvarande generationens Ceed är ojämförligt mycket bättre än förra generationen. De håller på att lära sig av sina misstag.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det måste de göra om de skall kunna konkurrera. Min fd svärson som på grund av ny familj (stor hund) bytte sin Volvo C30 My-10 mot en Kia Ceed MY-12, är ganska besviken på Kia:n. Apropå Skoda har jag faktiskt ägt en utav den "vältande" modellen. Det var en Skoda 120 GLS av 84 års modell som jag köpte 1989 för 10 000:- då familjen stod utan bil på grund av händelse i mitt taxiåkeri. Där kan man tala om förändring i Skodaledet mellan den och dotterns Octavia av 2010 års modell. Jämför den "resan" mot motsvarande "resa" i Volvoland.
Användarvisningsbild
av lennarte
En kompis till min svärfar köpte en ny Skoda av 1977 års modell. I inbyte lämnade han sin lätt rostskadade Volvo PV -66. Ägaren till bilhallen renoverade upp PV-n. Det tog ungefär 5 år innan han var färdig, då var Skodan också helt färdig. Han försökte då köpa tillbaka PV-n, men fick inte. Skodan gick 2 år till men PV- rullar än.

Mvh
Lennart
av dieseltuc
En utmärkt bil med 7 års nybilsgaranti 15000 mil eller 3 år om du kört mer.

Rost ??

Nu snackar vi inte 70 tals bilar, inga som helst problem på en så ny bil.

Har numera en 2014 XC60 summum D5 auto och hade tidigare en 2010 Sorento. Volvon är bättre på allt men Sorenton är en trevlig bil. Det handlar en hel del om vad du är beredd att lägga. Du får en utmärkt 4WD familjebil.
av dieseltuc
MartinS skrev:Jag vet inte hur det är med just Sorento men jag har ett par bekanta som köpte en ny ceed för några år sedan. När den var tre år gammal gav dom upp efter oändliga rostlagningar, trasig bromsar (bromsbortfall), paj AC och framförallt otroligt rutten komfort/ljudnivå. De köpte en S40 Classic och den var som en lyxbil i jämförelse tyckte dom själva, som över lag är ganska ointresserade av bilar.

Om nu AC lägger av så fixas den på NYBILSGARANTIN. Låter mest som en saga det du skriver.
av dieseltuc
SvenB skrev:
llesrof skrev: och..? :roll: Vad får jag då? Det är just det jag vill veta.
En enklare bil. Jag hade en bekant som hade en Volvo C30 något år gammal. På grund av ändrade familjeförhållande var han tvungen att skaffa större bil. Han sålde sin C 30 och köpte en ny Kia Ceed för de pengar han fick för Volvon. Det ågrar han i dag. Han fick "vad han betalade för". En enkel bil med enkel utrustning, inte ens dieselvärmare, som han vant sig med. Han ångrar att han inte köpte en begagnad Volvo V50 i stället.

Du kan inte jämföra lågbudget Ceed med en Sorento vi pratar en bil som kostar typ dubbelt så mycket.
Är inte så där särskilt månfa Volvobilar som är dyrare.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]