Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
Och var ligger OKQ8's raffinaderi???

OKQ8 har inget eget raff. De köper från preemraff i Göteborg vilket distribueras i södra Sverige. Alltså samma spec. som preems egna. I norr tar OKQ8 från finska neste oil.

Ang rem så tycker jag att det är en tillfällig lösning för ett steg i rätt riktning. Arla har satt något krav eller så på att mjölkbilarna för insamling ska köra på rme om fordonet är godkänt för det. Och det har mig veterligen inte orsakat några problem ännu. Vi får se hur det går i vinter...
av jjt
De flesta bolagen hämtar sin diesel från varandras depåer. När jag körde tankbil åt Preem så hämtade jag Dieseln i bland på Preems depå i bland på Statoils depå, Shells depå, Så kallad varuutbyte. Bolagen har inte egna depåer i varje stad det skulle bli alldeles för dyrt med egna depåer i varje stad eller om man skulle bara hämta från sina egna depåer skulle transportkostnaderna bli för dyra. Dieseln skiljer inte nämnvärt mellan olika bolagen här i Sverige.
Det som skiljer kan vara nån additiv som man i bland fick tillsätta när man lastade upp tankbilen.
av ingesjo
Vilken Diesel har då bäst energi innehåll av Sommar och Vinter dieseln ?
Jag har hört att något eller några av de Tyska bolagen har något högre energi innehåll i sin diesel.. alltså rykten bara
Har själv kört rätt mycket där nere och har märkt en viss lägre förbrukning.
Dock kan det troligen bero på att där blir det långa sträckor med motorvägs trafik.
Benelux länderna + Frankrike uppfattar jag som att det är precis samma kvalitet som i Sverige.
Användarvisningsbild
av milktrucker
S.k Europadiesel har högre densitet och därmed högre viskositet, och ett högre energiinnehåll. På 90-talet beslutade riksdagen att Sverige skulle premiera en vänligare brännolja närmast svavelfri.
Den S.k mk1 dieseln är ej heller cancerframkallande. Studier gjorda för något/några år sedan kom fram till att antalet fall av cancer skulle öka med något hundratal bara i stockholm. Därför beskattas Europadieseln enligt mk2 eller mk3.
Mk1 består av en lättare gasolja precis som Europadieseln, men den är gissningsvis utspädd med kerosen, s.k fotogen eftersom Preem öht inte producerar flygbränsle. Det förklarar goda vinteregenskaper och lägre energiinnehåll.
På raffinaderierna behandlas oljan i flera steg för att bli mk1, en process som förbrukar mycket energi och därför också ger bränslet ett högre pris.
Användarvisningsbild
av crumpets
8% diff mellan preem och OKQ8 känns skrattretande högt, jag är tveksam till deras metod. Utan nåt slags mätprotokoll där man ser hur de kört, hur mycket soppa som gått åt, om de renspolat tankar mellan körningarna, i vilken ordning(!!!) osv. Om de kört på sunkig jet-diesel i hundra år och sedan börjar åka findiesel kommer ju varje test bara bli bättre och bättre ju mer rening som hinner hända. De skriver också att skillnaderna är mycket små. 8% är inte en mycket liten skillnad, det är en astronomisk skillnad... 8% skulle ett stort åkeri, för att inte tala om en stads kollektivtrafiknät, spara miljontals kronor på och hade aldrig kört på annan soppa än den. Alla andra bränslen hade fått upphöra att existera på marknaden som annat än taskiga lågbudgetprodukter som aldrig användes professionellt.
Användarvisningsbild
av joel80
En diff på 8% kan man ju få bara beroende på vilket håll det blåser åt! Om man sen lägger till att ACn drar mindre om det är molning, däcken går tyngre om det är blött eller bara en skillnad av accelerationshastighet med nån sekund...
Känns inte som ett väldigt vetenskapligt test.. skulle dom upprepa samma test igen skulle dom troligen få helt andra siffror.

Jag ska testa själv med preem-diesel ett par tankar. Återkommer med mina resultat.. ;)
Användarvisningsbild
av milktrucker
är det bara jag som drar öronen åt mig?

en bensindriven 5-cyl V70 med automatlåda går typ 30% snålare än en dieseldriven 6-cyl bil med automatlåda.
Jag hade förväntat mig motsatta resultatet, dvs att dieselbilen skulle vara snålare. Trodde att skilnaden skulle vara ca 1 dl mellan bilarna.
Det är knappas troligt att dieselbilen drar över litern på landsväg.
av ingesjo
Tyckte mig läsa att man gjort testen på rullande landsväg, det tar bort en felkällor.
Hmmm ser faktiskt ut som mina resultat ,,,, i alla fall lite liknande dessa :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]