Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Att det varit typ bäst i Vasastaden beror på, om jag kommer ihåg rätt, att den byggdes med ett helt annat bil-index per lägenhet av många andra stadsdelar. Jag har kört mycket i Stockholm och (under senaste 10 åren. så inte lika länge) och min uppfattning är att man bryr sig mindre på just Östermalm. Sen har du rätt att folk stannar galet i Centrum också, men då brukar folk sitta kvar i bilen och vänta på eller släppa av passagerare.. alltså inte samma risk för böter.
Det är mina personliga erfarenheter i allafall..
Användarvisningsbild
av Allinug
Om man ska ha min- och maxböter, så kommer straffet att bli mest kännbart för de låginkomsttagare som får betala minimibeloppet, men som inte har tillräckligt med lön för att egentligen nå upp till minimibeloppet. Och det kommer att bli minst kännbart för riktiga höginkomsttagare som får betala ett maxbelopp som ligger långt under deras betalningsförmåga.

Om det kommer att röra sig om ännu större belopp än ett maxbelopp som riktiga höginkomsttagare måste betala, tror jag att det precis som i andra länder kommer att resultera i att höginkomsttagare ändå kommer att slippa att betala de summorna. Man betalar bara polisen eller någon annan en summa pengar så försvinner strafföreläggandet spårlöst.

Jag har själv sett flera gånger hur olika personer sluppit parkeringsbot genom att diskutera saken med p-vakter. Det brukar sluta med en handskakning och bägge parter är nöjda.

Här kan man räkna ut hur mycket man har råd att spendera på trafikförseelser i Finland:
http://www.liikkuvapoliisi.fi/poliisi/l ... endocument
Användarvisningsbild
av Tomas88
Går det att lösa i Finland borde det gå lösa i Sverige. Håller med Nexus och Joel80.
Skall man ha ett straff ska det ju svida för en som tjänar mycket också även om det bara är "småbrott".
Användarvisningsbild
av joel80
Allinug skrev:Här är en svensk som varit på Åland och blivit fast för att kört 67 km/h på en 30-väg med övergångsställen och skolor i närheten: 200 000 kr i böter, han hade hellre åkt på jordenruntresa. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11216741.ab Det hade kostat honom 4000 kr att göra samma sak i Sverige.
Tycker att Åland har ganska höga böter i förhållande till inkomst. 50 dagsböter skulle bli bra mycket mer än 4000kr för en "medlesvensson".

Skulle man sätta nivån på motsvarande vad vi har idag för medelinkomsttagaren hamnar det på lägre antal dagsböter.
Enligt riktlinjer från riksåklagaren ska dagsboten bli 1/1000 av det belopp man får fram när man räknat ihop den misstänktes årsinkomst och dennes egna uppgifter om sina ekonomiska förhållanden reducerat med
1. 20 % (mht inkomstskattelagen)
2. ½ prisbasbelopp/barn i hushållet
3. ett prisbasbelopp om den misstänktes sambo/äkta make inte har inkomst som är högre än ett prisbasbelopp

Om man struntar i att ta hänsyn till ekonomiska förhållanden betyder det att en person med 300 000kr i årsinkomst skulle ha en dagsbot på 300kr. Det ovanstående skulle alltså ge en bot på 15000kr om det var en "medelinkomsttagare". Kanske 15 dagsböter för ett sånt brott vore mer rimligt om vi skulle ha något liknande system i Sverige. Fast i och för sig är 67km/h på 30-sträcka väldigt högt och kanske t.o.m kan räknas som vårdslös körning vilket kan ha höjt summan på Åland, om det alltså räknades som mer än en fortkörning i rätten. Det berättar inte artikeln.

Tycker för övrigt inte alls synd om någon som kör 67km/h nära skolor och barn och som samtidigt har ekonomi nog att få upp dagsboten till 4000kr/st.
Användarvisningsbild
av SvenB
Joel, har du kläm på vad lägsta dagsboten är i Sverige? För enligt det då skrev så verkar det nästan som om en ensamstående med två barn skulle ha dagsbötesbelopp på några tior. Men det är kanske det ni som önskar detta, skulle se som rättvist. 15 dagsböter på 20 kronor.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Sant.. så det är nog svårt att jämföra med den där. Hade kanske blivit rätt dyrt för en mångmiljonär även i Sverige i och med risk för dagsböter här också. Kollade upp lagen och som det är nu är lägsta antal dagsböter som kan delas ut 30.
Ska man ha ett system med dagsböter för fortkörning måste det nog sänkas för att man ska kunna använda det. Annars blir det en rätt saftig höjning av alla fortkörningsböter även för de som inte tjänar så bra. :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Stämmer nog. Men skulle detta införas så kan nog inte vi vanliga dödliga förvänta oss några lägre bötesbelopp mot nu. Det blir nog bara höjningar och mest för de som kommit upp i inkomst.
SEpaket skrev:Dessa enormt grova brottslingar som kör 120 på 90-sträcka skall vi klämma åt. Stjäl, slåss och skjut hur mycket du vill, men kör du för fort, då djävlar!
Skjutningar är farligt, men det är ingen som dör av ett slagsmål och
verkligen inte av stöld bilinbrott osv. Det är däremot många som dör i trafiken...
Så ja grova hastighetsöverträdelser får nog lov att anses vara prioriterad brottslighet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Här kommer något mycket intressant. Had[…]

Carplay trådlöst?

Jag kan ju tillägga att jag testade i en XC60[…]

Letar oljetryckmätare

Grejerna (made in China) beställda via Amazon[…]

Hade varit schims hade tryck varit i stort sett l[…]