Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Har fattat det som en liten lykta som sitter som ett dimljus, ungefär och som tänds när man vrider på ratten. Möjligen en bra grej vid manövrer i rejält mörker, men helt onödigt i dagsljus (vilket inte tycks hejda funktionen...). Fanns på vissa exklusiva bilar (typ Citroën DS) på 70-talet, fast då med strålkastare som följde rattutslaget. Eftersom moderna ljusanläggningar inte har någon som helst ergonomisk anpassning (blinkers sitter mitt i bakljus/bromsljus etc) så uppfattas dessa vid en hastig anblick som "blinkers", vilket orsakar förvirring i cirkulationsplatser. Som om det skulle behövas mer förvirring i cirkulationsplatser.... :shock:
Användarvisningsbild
av SvenB
Tack, men jag har lite svårt att förstå hur detta kan uppfattas som blinkers. Båda huvudstrålkastarna lyser väl?
av rid54
Dessa ljus sitter oftast under, i spoilern och är inte sammanbyggda med strålkastarna.
Användarvisningsbild
av SvenB
Okej. men de är väl två?
Användarvisningsbild
av sthlm
SvenB skrev:Tack, men jag har lite svårt att förstå hur detta kan uppfattas som blinkers. Båda huvudstrålkastarna lyser väl?
Problemt som jag ser det är att bilar idag har många ljuskällor och som kan uppfattas som diffusa.
Kanske skulle skrivit att jag inte var emot kurvljus, utan designen av hela främre ljusbilden på vissa moderna bilar,
Användarvisningsbild
av SvenB
Korkat.
av rid54
Alltså, själva funktionen skulle jag kunna tänka mig att ha tillgänglig vid behov, det kunde vara rätt OK, men inte som automatfunktion som går igång när man kör i rondeller (cirkulationsplatser, bevars...). Det som är fånigt, enligt min mening, är ju att det ska automatiseras och då blir det bara konstigt. Att kunna slå på lite sidoljus vid manövrer i okänd omgivning i beckmörker är inte fel, men det borde vara en förarmanöver som krävs. Biltillverkare verkar jobba på att inkompetensförklara köpare/förare känns det som ibland...
Användarvisningsbild
av sthlm
rid54 skrev:Alltså, själva funktionen skulle jag kunna tänka mig att ha tillgänglig vid behov, det kunde vara rätt OK, men inte som automatfunktion som går igång när man kör i rondeller (cirkulationsplatser, bevars...). Det som är fånigt, enligt min mening, är ju att det ska automatiseras och då blir det bara konstigt. Att kunna slå på lite sidoljus vid manövrer i okänd omgivning i beckmörker är inte fel, men det borde vara en förarmanöver som krävs. Biltillverkare verkar jobba på att inkompetensförklara köpare/förare känns det som ibland...
Men idag kör vi ju inte bil utan vi åker bilen med surfplatta och mobil som focus.
Som några jävla zombies som inte har något ansvar.
Det är alltid någon annans fel!?
Vem fan är denna "Någon Annan"? Letar som fan på Hitta.se och Eniro.se men den jäveln finns inte.

Detta avspeglas i hela samhället idag. Det är altid "Någon Annan" som har krockat eran bil..... för 8e gången.
Varför har jag aldrig krockat? Är det fel på mig?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok