Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Kalltkaffe
Rådlös skrev:Du har någon sorts fel ingångsläge i din uppfattning om hur det skall utföras eller se ut. Du gör naturligtvis som du själv vill, men jag ger dig ett råd: Sök aldrig något jobb där det ingår elektriska montage, oavsett om det gäller nätansluten eller svagare spänningar som bilar eller elektronik.
Men kan du ta och förklara istället? Du missar tydligen mina frågetecken. Du borde ju inte söka något jobb där man hanterar supportfrågor där
folk behöver hjälp.

Varför kan jag inte ta av isoleringen EFTER jag klämt, för att sätta på ett snyggare skydd/isolering efteråt? Eftersom en tillplattad isolering tycker inte jag är snyggt, förklara gärna vad det är för fel med det?.
av Amarace
Men jag skrev ju tidigare att isoleringne är en del av kabelskon, tar du bort den är det en halv kabelsko. Isoleringne stabiliserar bland annat, krympslang stabiliserar inte, det är bara ett skydd. En riktig kabelskotång pressar ju både över den elektriska delen, samt på slutet över själva plasten.

Sen måste du ha rätt så dålig krympslang, vettig krympslang krymper 50%, jag har aldrig haft problem att det inte fungerar, finns ju även i dimensioner som täcker det mesta.
av Kalltkaffe
Amarace skrev:Men jag skrev ju tidigare att isoleringne är en del av kabelskon, tar du bort den är det en halv kabelsko. Isoleringne stabiliserar bland annat, krympslang stabiliserar inte, det är bara ett skydd. En riktig kabelskotång pressar ju både över den elektriska delen, samt på slutet över själva plasten.

Sen måste du ha rätt så dålig krympslang, vettig krympslang krymper 50%, jag har aldrig haft problem att det inte fungerar, finns ju även i dimensioner som täcker det mesta.
Jag har tyckt att krympslang gett bra stabilitet ändå, men okej, har aldrig sagt att jag är någon expert, har som sagt inte tagit mig tid åt att lära mig, utan använt mig utav dåliga saker, men fick nu lust att lära mig mer så.
av Rådlös
Om du står inför ett antal frågetecken, varför kan du då inte följa dom råd som ges?
Den materielen, kabelskor och verktyg samt flerårig kunskap och erfarenhet finns inte till av en slump. Det är noga utprovat för att vara säkert och fungera om man följer anvisningarna och väljer rätt material och metod.
Det finns många och långa läroböcker i ämnet och dom är mycket genomtänkta för att ge det bästa resultatet.

Om det nu är så att du jobbar inom något datasupportföretag, så det ju läge att du kollar upp mässor och seminarier nu när hösten kommer. Försäljare och demonstratörer för dom firmor som levererar sådan här material berättar gärna om sina produkter. Alltifrån grossister till fabrikörer.
Jag googlade för skoj skull på Elfackmässa 2013. Det blev över 1200 svar.
Användarvisningsbild
av Perc
Bara för att du tycker det är snyggare att skala bort isoleringen och sätta krympslang så betyder det inte att det är rätt sätt. :)

Men visst, kopplar man för sitt eget höga nöjes skull så förstår jag mycket väl att man vill att det ska se snyggt ut också.
av Kalltkaffe
Jo jag visste om att inte gjorde på rätt sätt, speciellt med vanlig tång, men nu har jag övergett den metoden. :) Införskaffat riktig tång och dragit lite kablar till strömbrytare.

Bild

Bild
av swemax
Det går ju alltid att sätta krympslang utanpå plasten om man vill snygga upp lite
av Kalltkaffe
En fråga, varför är dom gula kabelskorna i olika storlekar för?

T.e.x ringkabelskorna så passar en 4.5mm2 kabel perfekt och man får ta i hårt.

Men en sånhär kabelsko - http://speedyautoparts.dk/billeder/prod ... 10-stk.jpg - så är dom för små för att få in ytterhöljet på kabeln och nästan för stor för kardelerna då man knappt får ta i något alls med tånget. Får ta den för dom blåa istället för att det ska bli bra.

Dom ligger även i samma låda som jag köpte, trodde alla var likadana men..
av Amarace
Dåligare och bättre kvalitet, och olika kablars kvalitet spelar in på det. I ditt exempel tror jag mest på kabeln, för en blå kabelsko ska aldrig passa på en 4,5mm2 kabel (var du nu har hittat den, är ju inte ens en standard dimension på kabel).
av Kalltkaffe
Amarace skrev:Dåligare och bättre kvalitet, och olika kablars kvalitet spelar in på det. I ditt exempel tror jag mest på kabeln, för en blå kabelsko ska aldrig passa på en 4,5mm2 kabel (var du nu har hittat den, är ju inte ens en standard dimension på kabel).
4.5mm2 kabeln hitta jag på biltema, den största dom hade, förutom upp emot 16mm2 typ.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... win-84540/

Skrev nog lite tokigt, menade att jag får lägga den gula kabelskon i den blå sektionen i tången och klämma med. För med dom större gula får man klämma allt vad man kan, medans den mindre, (den högra på bilden) behöver man knappt klämma hårt alls i den gula sektionen, utan måste lägga den i den blå sektionen för att få klämma lika hårt som med dom övriga gula. hoppas ni fattar. :p

Bild

Syns även utanpå att dom är olika, Och de båda kommer ur samma sortiment låda.

Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]