Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Perc skrev:
2444ever skrev:Lite lustigt är det tycker jag, i min ungdom tyckte jag 140 var den fulaste modellen, och 164 den snyggaste (förutom P1800 ES då), och ändå är det väldigt lite som skiljer dem åt.
Antar att det är lite psykologi där. Du visste att 164:an var en lyxvagn med sexcylindrig motor och så vidare, medan 140 var nåt som folks farsor körde med. Sånt får den att se snygg ut i betraktarens ögon.
...
Nej faktiskt inte, har aldrig haft så bra koll på vilka som är lyxmodeller, eller vilken motor som finns under huven. Första gången jag såg en sån (och la märke till den fulländade designen) så visste jag inte att det var någon slags lyxmodell.

Annars håller jag med om ditt resonemang, har senaste åren sett en del fula bilar och tänkt "vad är det för sk*t" sen har jag sett BMW-märket och genast tyckt den blivit snyggare - gäller mest deras senare kombimodeller. Sedan är det svårt att säga vad jag tyckt om 164:an om den varit lika vanlig på vägarna som 140 i min ungdom, den hade kanske sjunkit på min lista, men nu var det ju inte så så den ligger kvar i topp :)
av SEpaket
2444ever skrev:
Perc skrev:
2444ever skrev:Lite lustigt är det tycker jag, i min ungdom tyckte jag 140 var den fulaste modellen, och 164 den snyggaste (förutom P1800 ES då), och ändå är det väldigt lite som skiljer dem åt.
Antar att det är lite psykologi där. Du visste att 164:an var en lyxvagn med sexcylindrig motor och så vidare, medan 140 var nåt som folks farsor körde med. Sånt får den att se snygg ut i betraktarens ögon.
...
Nej faktiskt inte, har aldrig haft så bra koll på vilka som är lyxmodeller, eller vilken motor som finns under huven. Första gången jag såg en sån (och la märke till den fulländade designen) så visste jag inte att det var någon slags lyxmodell.

Annars håller jag med om ditt resonemang, har senaste åren sett en del fula bilar och tänkt "vad är det för sk*t" sen har jag sett BMW-märket och genast tyckt den blivit snyggare - gäller mest deras senare kombimodeller. Sedan är det svårt att säga vad jag tyckt om 164:an om den varit lika vanlig på vägarna som 140 i min ungdom, den hade kanske sjunkit på min lista, men nu var det ju inte så så den ligger kvar i topp :)
Kan det ha haft med färgen att göra? 164 lackerades ofta i trevliga lacker, till exempel ljusblå, mörkröd och guld. 140-serien däremot i lite tröttare färger och framför allt den hemska "televerksorangea".
av 2444ever
Nope, det var designen.
Fler förslag på vad som kan ha vilselett mig i min bedömning av 164:an?
av rid54
Du är inte vilseledd :) 164 är nog bland de snyggaste och jag tycker de tidigare med "svängen" i främre stötfångaren var snyggast; påminer lite om en del fina engelska bilar. Sedan tycket jag också om P1900, men den ser man ju knappast ute idag.
av PTV
Volvo S80.Gud vad mycket plats och vilka linjer det är på den bilen om man jämför med tidigare fyrkantiga Volvo klossar som t ex 740, 940, 850 mfl.När jag kör den bilen så går tankarna genast till den rymliga Ford Scorpio när man har samma känsla i S80 i form av utrymme.Förmodligen första Volvo bilen som närmat sig det berömda jänkegunget.Sånt gillar jag.

Bild
440 GLT
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]