Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
SEpaket skrev:Turbo är oerhört överskattat.
[/quote]

Det kan du ju bara inte mena? Det finns ju inget som är så billigt, enkelt och effektivt för att få mer effekt i en motor. Utan turbo skulle det inte sitta små 1.6:or i dagens nya stora V70's. Överladdning is da shit, oavsett om det sitter på en liten eller stor motor.

/Martin
av PTV
De två bästa bilarna jag ägt /äger :

Nr1. Volvo S70 T5.Den bara rullar och rullar utan att klaga.

Nr2. Volvo 850.Tänk om dagens Volvo hade samma kvalitet.

De två sämsta bilarna jag ägt :

Ford Scorpio Automat.Vilka djävla vrak till bilar.Världens sämsta automatlådor.Ford ville till sist inte ens ha med sina egna bilar att göra utan skickade kunder till automatlåderenoverare istället.Tredje och sista gången jag hade Scorpion inne för lådbyte så sa mekanikern, sälj skiten nu för dessa bilar är inte gjord för att fungera.

Saab 900.Ett hydrauliskt kopplingssystem som kunde få den mest härdade att brista ut i gråt när det var utslitet.En kamkedja som kuggade över för minsta lilla om sträckaren var det minsta ojusterad.De första versionerna med handbromsen fram på dessa framhjulsdrivna bilar var en komedi utan like på att tugga i sig framhjulslager, drivknutar, styrändar mm.En parodi i bilväg med andra ord.
av SEpaket
MartinS skrev:
SEpaket skrev:Turbo är oerhört överskattat.
Det kan du ju bara inte mena? Det finns ju inget som är så billigt, enkelt och effektivt för att få mer effekt i en motor. Utan turbo skulle det inte sitta små 1.6:or i dagens nya stora V70's. Överladdning is da shit, oavsett om det sitter på en liten eller stor motor.

/Martin[/quote]
Jo, det tycker jag. Missförstå mig rätt, i nya V70 D2 är turbo en nödvändighet, självklart. Men man måste inte ha T5 i en 850 för att den skall gå att köra, vilket skribenten verkade påpeka. Jag har kört en stor mängd turbobilar också, men har aldrig saknat den effekten till vardags ändå. Moderna och motorstarka bilar är dessutom katastrofer med manuell växellåda, man får ju sitta och rycka hela tiden, så jag förstår att T5 numera enbart säljs med automat. Men som sagt var, jag har aldrig saknat 200+ hästkrafter i mina bilar. Okej, 940n skulle kanske må bra av lite kvickare motor, men...
Användarvisningsbild
av Perc
PTV skrev:Världens sämsta automatlådor.
Och i USA sitter samma låda i tunga fyrhjulsdrivna pickuper med fyralitersversion av samma sexa... :lol:

Jag hade själv en Sierra som jag var oerhört nöjd med men den hade inget att göra med USA-Ford över huvud taget. Antagligen bäst så.
SEpaket skrev:Uppenbart har vi olika referensramar. Jag tycker den är fruktansvärt mycket piggare än 940n. Och andra äldre Volvomodeller. Turbo är oerhört överskattat, det står i bästa fall 120 km/h på skylten och jag har aldrig saknat några hästkrafter trots att jag nästan enbart kör landsväg/motorväg med tillhörande omkörningar.
Tydligen har vi olika referensramar. Jag har haft en 850 GLT och en V70 med tioventilaren så jag känner till motorerna mycket väl. Efter dom två hade jag en V70N 2.5T och man kan säga att min egna referensram förändrades något första gången jag körde den. ;)

Det är inte hästkrafterna som spelar störst roll, utan skillnaden ligger i dragvilligheten som kommer strax över tomgång och fortsätter uppemot 5000rpm. Man behöver inte köra över 120 för att uppskatta sånt utan det räcker med att t.ex. öka farten från 50 till 80. Du märker skillnaden första gången du kliver på gasen. Det är något som en sugmotor med motsvarande slagvolym aldrig kan matcha.

Må hända att sugmotorerna bättre kommer till sin rätt med manuell låda, det vet jag tyvärr inget om. Jag är automattorsk och då är det som klippt och skuret med en dragvillig turbomotor. ;)
av SEpaket
Perc skrev:
Och i USA sitter samma låda i tunga fyrhjulsdrivna pickuper med fyralitersversion av samma sexa... :lol:

Jag hade själv en Sierra som jag var oerhört nöjd med men den hade inget att göra med USA-Ford över huvud taget. Antagligen bäst så.
SEpaket skrev:Uppenbart har vi olika referensramar. Jag tycker den är fruktansvärt mycket piggare än 940n. Och andra äldre Volvomodeller. Turbo är oerhört överskattat, det står i bästa fall 120 km/h på skylten och jag har aldrig saknat några hästkrafter trots att jag nästan enbart kör landsväg/motorväg med tillhörande omkörningar.
Tydligen har vi olika referensramar. Jag har haft en 850 GLT och en V70 med tioventilaren så jag känner till motorerna mycket väl. Efter dom två hade jag en V70N 2.5T och man kan säga att min egna referensram förändrades något första gången jag körde den. ;)

Det är inte hästkrafterna som spelar störst roll, utan skillnaden ligger i dragvilligheten som kommer strax över tomgång och fortsätter uppemot 5000rpm. Man behöver inte köra över 120 för att uppskatta sånt utan det räcker med att t.ex. öka farten från 50 till 80. Du märker skillnaden första gången du kliver på gasen. Det är något som en sugmotor med motsvarande slagvolym aldrig kan matcha.

Må hända att sugmotorerna bättre kommer till sin rätt med manuell låda, det vet jag tyvärr inget om. Jag är automattorsk och då är det som klippt och skuret med en dragvillig turbomotor. ;)
Jag har gått över till automat numera, men 850n är manuell. Jag har kört bland annat V50 T5 och visst är den enormt mycket kvickare, men det kanske är jag som är tråkig och helt enkelt tycker 850n och dess små hästar springer tillräckligt fort för mina behov. Det som eventuellt kan vara att föredra är att en kvickare motor som är stark på låga varv kan göra en omkörning utan att man måste växla ned.
av Amarace
Och så övergick tråden till att diskuteras om turbo eller inte :(

Jag håller nog Amazon som bästa Volvon, även om jag tycker 140 och 240 också är utmärkta bilar, och 164 såklart :)
Användarvisningsbild
av Perc
taxi skrev:Ingen som saknar 340 och 440..? :D
Det var en period för ett tiotal år sen då det dök upp en massa 400-seriebilar i familjen och släkten så jag har kört och åkt dem en hel del. Vi hade en 460 1.6.

Tycker faktiskt 400-serien är ganska trevlig att köra då man väl fått den på sig (den är trång som fan inuti) men bästa volvon? Njaa. För mycket rost och krångel. Och så är den alldeles för trång, som jag redan sa. Hela förarmiljön är i skala 8:10, typ. Grova kängor i större storlek får inte plats vettigt nere vid pedalstället, osv.

Dess franska gener gör dock att den har, i mitt tycke, bättre fjädringskomfort än samtida 850. Och faceliften är faktiskt ganska snygg.
av PTV
Perc skrev:

Så visst, jag tror säkert att uttrycket, "Ingen Ford på våran gård" har en betrodd bakgrundshistoria. :D

Jo tack, jag vet.Sökte efter information om dessa automatlådor på bla Ford Bronco forum där man tydligen hade samma problem i USA med sprängda tätningslager och lådor som slutat växla till fjärde växeln av dessa versioner till växellådor.Hörde att Mondeo led av liknande fel på sina automatlådor.Tänk att man upprepade gånger kan göra bort sig så totalt och ändå inte ta till sig av felen de första gångerna det spårade ur.
Användarvisningsbild
av vetten
Sluta tjafsa om automatlådor och håll er till trådämnet.
:-(O)
Vill ni diskutera växellådor så skapa en egen tråd.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]