llesrof skrev:
Prestigemässigt ligger väl Volvo något snäpp över de bilar jag räknat upp utom Audi och BMW, men dessa är junknappast aktuella. Det stör mig lite att jag tänker i termer av prestige och därför skulle välja en Volvo före exempelvis en Kia. Självklart tycker de flesta på ett volvoforum att Volvo är bäst på allt, men vill gärna tänka utanför denna box. Samtidigt så uplever jag många andra bilar så ointressanta och trista att klockorna stannar.
En annan sak som är art fundera på är val av bränsle. En Volvo med D5-motor kostar i runda slängar 30000 - 40000 mer än en med rak sexa. Man får rätt mycket soppa för de pengarna då det är mellanskillnaden man måste räkna på. Fast det ÄR rätt surt att behöva tanka ofta. Jag kör ändå runt 2500 mil om året.
Det är bra (och roligt) att tänka utanför boxen. Jag vet inte hur ditt tidigare bilägande sett ut men när jag sålde S60in hade jag bara haft volvobilar och kände att det vore kul att prova nått annat, köpte då en bmw 330d och även om Volvo som märke alltid kommer ligga närmast hjärtat så var bmwn den bästa bilen jag haft (aldrig ägt en bil så länge som den heller). Jag är jävligt nöjd med V70in och trivs bra i den. Men den är inte på långa vägar lika rolig att köra på bmwn, även om det nu är en orättvis jämförelse. Sen är det faktiskt en annan kvalitetskänsla också.
Har nog missat, om du sagt det, vilken prisklass du ligger i men jag har fått känslan att det är mest nyare bilar, max 2år, då det är så stora skillnader på samma bil i bensin/diesel. De jag kollar på 06-08 tycker jag inte skiljer så mycket.
Om du väljer bränsle för att spara pengar så är det ju bara göra en uträkning när du vet vilken bilmodell du vill ha.
Jag går ju som sagt i bytartankar nu och är sugen på en E91 och brytgränsen för mig(med mina val) går vid 960mil och det dubblar jag nästan.