Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av osla
Spoiler »
aldrig varit problem med kia dieslarna jag vet av. gått i 40-45 graders kyla varje vinter (jokkmokk) sen vet jag inte om volvo heller är så jävla fina inredningsmässigt, knakar och gnekar ganska mycket där också. farsans xc70 02 har då sämre komfort och känsla än min w124 från 91
Användarvisningsbild
av Perc
Kia och Hyundai lär det inte vara nåt fel på numera. De flesta jag känner är väldigt nöjda. En sak jag reagerade på när jag åkte en cee'd för några år sen var att instrumentbelysningen bestod av vita bottnar med orange bakgrundsbelysning nattetid. Alldeles för starkt ljus som inte gick att skruva ner. Idiotisk design. Men det lär dom ha fått feedback på, för i faceliften är det svartbottnade instrument med orange siffror istället. :) Jag skulle själv mycket väl kunna tänka mig en Hyundai i40, förutom att motor- och växellådsalternativen verkar väl trista. Automaten sabbar prestanda och bränsleekonomi och bensinarna har fel antal turboaggregat för min smak.

Angående Outlander och C-Crosser (och Peugeot 4007) så tillverkas dom i samma fabrik. De första årgångarna av Outlander hade en gammal dieselruska från VAG (2.0TDI 140hk PD) medan fransmännen körde med sin 2.2 HDI på 163hk eller vad den nu har. Jag skulle välja den franska motorn. Outlandern fick väl den efter några år också.

Men det märks att det är en japansk bil i grunden, inredningen håller inte europeisk standard utan som vanligt hittar man knappar och reglage som sett likadana ut i 35 år.

Skoda lär vara bullriga - iallafall min är det. Annars har jag väldigt lite att klaga på - man måste ju komma ihåg att det är en väldigt mycket billigare bil än V70N som jag hade förut. Då man tänker på det kan man acceptera att inredningen är lite trist och att stolarna inte håller volvoklass. Nya Octavian lär däremot vara ett rejält kliv uppåt på alla vis utan att för den skull bli så värst mycket dyrare.
av llesrof
Valet mellan en välutrustad Kia och en tom Volvo är inte aktuellt eftersom jag inte köper en tom Volvo. Så den diskussionen är egentligen ointressant. Blir det en Volvo så måste det vara en summum. Vi skall nog också skilja på vad som är en lyxbil och vad som är en välutrustad bil. En Kia med samma lyxutrustning som en lyxig BMW blir ingen lyxbil för det. Det sitter i imagevärdet.
av S.t.r.a.n.D
llesrof skrev: Prestigemässigt ligger väl Volvo något snäpp över de bilar jag räknat upp utom Audi och BMW, men dessa är junknappast aktuella. Det stör mig lite att jag tänker i termer av prestige och därför skulle välja en Volvo före exempelvis en Kia. Självklart tycker de flesta på ett volvoforum att Volvo är bäst på allt, men vill gärna tänka utanför denna box. Samtidigt så uplever jag många andra bilar så ointressanta och trista att klockorna stannar.

En annan sak som är art fundera på är val av bränsle. En Volvo med D5-motor kostar i runda slängar 30000 - 40000 mer än en med rak sexa. Man får rätt mycket soppa för de pengarna då det är mellanskillnaden man måste räkna på. Fast det ÄR rätt surt att behöva tanka ofta. Jag kör ändå runt 2500 mil om året.
Det är bra (och roligt) att tänka utanför boxen. Jag vet inte hur ditt tidigare bilägande sett ut men när jag sålde S60in hade jag bara haft volvobilar och kände att det vore kul att prova nått annat, köpte då en bmw 330d och även om Volvo som märke alltid kommer ligga närmast hjärtat så var bmwn den bästa bilen jag haft (aldrig ägt en bil så länge som den heller). Jag är jävligt nöjd med V70in och trivs bra i den. Men den är inte på långa vägar lika rolig att köra på bmwn, även om det nu är en orättvis jämförelse. Sen är det faktiskt en annan kvalitetskänsla också.

Har nog missat, om du sagt det, vilken prisklass du ligger i men jag har fått känslan att det är mest nyare bilar, max 2år, då det är så stora skillnader på samma bil i bensin/diesel. De jag kollar på 06-08 tycker jag inte skiljer så mycket.
Om du väljer bränsle för att spara pengar så är det ju bara göra en uträkning när du vet vilken bilmodell du vill ha.
Jag går ju som sagt i bytartankar nu och är sugen på en E91 och brytgränsen för mig(med mina val) går vid 960mil och det dubblar jag nästan.
av llesrof
Jag har ett kalkylblad i min iPad där jag jämför bränslekostnaden på olika bilar mot min nvarande. Det är bara till att peta in en kärra och dess förbrukning, skatt och bränsletyp där :D Med en BMW X1 sparar jag drygt en tusenlapp i månaden och med en Kia Sorento sparar jag knappt 600:- Med en XC70 D5 -10 blir besparingen cirka 550:- Men så kostar det ju en massa pengar att byta bil också.

Grejen är lite den att min bil börjar närma sig en gräns där jag antingen byter då den fortfarande inte har rullat så långt och kan vara lätt att sälja, eller så får jag behålla den. Den börjar närma sig 16500 mil
av S.t.r.a.n.D
Lysande! Kanske man skulle haft, jag sitter o räknar manuellt varje gång. :)

Att det kostar att byta brukar jag inte räkna med. Oftast byter man ju till nått dyrare och varför byter man...för att det är roligt (eller måste ha större). Hade man inte brytt sig hade man kunnat köra med nån 20k bil i all evighet. ;)

Ibland kan det vara lättare att sälja en bil som gått 18500 (kamremmen bytt) istället för 17500 (ej bytt). För det är ju aldrig roligt att börja ägandet med en sån kostnad.
av llesrof
S.t.r.a.n.D skrev:
Att det kostar att byta brukar jag inte räkna med. Oftast byter man ju till nått dyrare och varför byter man...för att det är roligt (eller måste ha större). Hade man inte brytt sig hade man kunnat köra med nån 20k bil i all evighet. ;)
Precis så tänker jag också. Jag gillar bilar och vill alltid ha en bil som jag gillar och som jag blir glad av att sätta mig i. Fast det är rätt skönt att inte ha billån/bilsparande varje månad.
Användarvisningsbild
av Vojje
llesrof skrev:En Kia med samma lyxutrustning som en lyxig BMW blir ingen lyxbil för det. Det sitter i imagevärdet.
Just nu är det Toyota som har det värdefullaste varumärket bland biltillverkarna. BMW har fått pisk på fingrarna. Sug på den :mrgreen:
Förstärkt kamrem

Antar att det är en sån här Gates […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&a[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Det nummer som du fått av honom är till[…]

Låscylinder

Kan det vara så att förra ägaren h[…]