Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Bosse9988 skrev:Kört 800 mil nu och vägmätaren står på 13 800 mil. Det enda som gått sönder är elhissen höger bak. Eller rättare sagt har den inte lagt av så att elmotorn är död utan rutan har antagligen lossnat från skenan inne i dörren. Det ska enligt uppgift bero på att det behöver smörjas upp där inne och rutan spännas fast i skenan. En bit silvertejp håller rutan stängd tills jag orkar ta tag i det.

Bilen är helt underbar att köra kan jag tillägga! :)
Det är så det börjar...
av rd350
Som bilmek tycker jag det bästa med amerikanska bilar är ägarna! De har oftast full föståelse att allt kan gå sönder på deras bil! Har från och till skruvat en hel del med nyare ameriknare och det mesta går sönder, rostar och är dyrt tyvärr. Men den som haft mer en en jänkare vet att det hör till och kan leva med det.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
llesrof skrev:
Bosse9988 skrev:Kört 800 mil nu och vägmätaren står på 13 800 mil. Det enda som gått sönder är elhissen höger bak. Eller rättare sagt har den inte lagt av så att elmotorn är död utan rutan har antagligen lossnat från skenan inne i dörren. Det ska enligt uppgift bero på att det behöver smörjas upp där inne och rutan spännas fast i skenan. En bit silvertejp håller rutan stängd tills jag orkar ta tag i det.

Bilen är helt underbar att köra kan jag tillägga! :)
Det är så det börjar...
Jo det första felet inträffar alltid på i princip alla bilar. Bilar oavsett modell som aldrig går sönder är få.
Användarvisningsbild
av wissel
Var på Gotland förra sommaren där det rullar ganska många Seebring Cabbar,
blev så oerhört sugen o sa till frun, "Jag åker inte hem utan att ha med mig en sån".
Den blicken jag fick av henne gjorde att jag åkte hem utan Seebring Cab :-(
Har haft Chryslers på 60 talet och mina vibbar för chrysler är goda eller så är mitt minne "skadat". :-)
av llesrof
wissel skrev:Var på Gotland förra sommaren där det rullar ganska många Seebring Cabbar,
blev så oerhört sugen o sa till frun, "Jag åker inte hem utan att ha med mig en sån".
Har haft Chryslers på 60 talet och mina vibbar för chrysler är goda eller så är mitt minne "skadat". :-)
...eller så beror det på att gamla amerikanska bilar har väldigt lite med de nyare amerikanska bilarna att göra :mrgreen:
Användarvisningsbild
av wissel
llesrof skrev:
wissel skrev:Var på Gotland förra sommaren där det rullar ganska många Seebring Cabbar,
...eller så beror det på att gamla amerikanska bilar har väldigt lite med de nyare amerikanska bilarna att göra :mrgreen:
Joo. :-)
av llesrof
Sedan skall man väl kanske inte tro allt man hör. Jag har hört att XC90 är veritabla plånboksdränera, speciellt från någon som känner någon vars granne haft en XC90 :D Fast rent känns nyare amerikanska bilar marginellt plastigare än koreanska lågprisbilar men minus den förhållandevis hög koreanska kvalitén :D
Användarvisningsbild
av wissel
Märkligt med Vibbar:
Jänkare på 60 talet = Goda vibbar
Mercedes på 70-80 talet = Goda vibbar.
Idag = Inga speciella vibbar ?
Vad har hänt?
Men sugen på en Seebring Cab iaf !
Vi får se i sommar !!!

:P
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Även amerikanerna lär sig ju. Jag är inte jätteinsatt men just Sebring från 2001 är ju tillverkad även med tanke på export utanför USA.

Med dess med amerikanska mått mätt måttfulla motor och mer europeiska lite mer slätstrukna design så verkade ju export vara en tanke. Problemen i början med motor och växellådsproblen ska ha varit lösta kring 2004.

Många åsikter verkar vara baserade på äldre årsmodeller av amerikanska bilar. Tycker det är aningen fel att jämföra äldre Chryslerbilar med en modern dito från 2005.

Tiden får utvisa. Dags för första besiktningen av denna bil för min del snart. Innan jag köpte den fanns bara ett fel dagen innan jag köpte den då den besiktigas. Ett parkeringsljus fram hade slocknat.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
Drygt ett år och 2 000 mil senare så kan jag inte klaga. Olja och filter och skivor och belägg fram har jag bytt (inte speciellt dyrt från autopartmarket.eu, t ex två skivor för 500 kr) men i övrigt rullar allting på och besiktningen för någon månad sedan gick galant utan anmärkningar. Den drar en liter milen men det är ju att vänta med V6:a, 200 hk och automatlåda av äldre snitt.

Höger elhiss bak har lagt av med söndertrasade vajrar. Jag kör bilen själv och där sitter aldrig någon i baksätet så istället för att reparera hissen har jag spärrat den i upphissat läge inne i dörren och tagit bort elkontakten. Dessutom har jag ac så rutor öppnas inte ändå.

Tråkigt är att skatten är på 3 200 kr. Den är helt utsläppsbaserad för att bilen är en -05. Hade det varit en tidigare årsmodell hade den varit viktbaserad och landat på 1 800 kr.

Summa summarum är att för de 30 000 kr jag betalde för bilen så är jag mer än nöjd! :D

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]

Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]