Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jo men här har det diskuterats om dessa "effektboxar" och inte riktiga programvaror som BSR, Autotech mfl kör med.

Någon som vet hur partikellfilter mår med att köra med box? Om det nu är som någon har nämnt att rökutvecklingen ökar så borde filtret få jobba mer för att hålla avgaserna rena. I längden borde inte detta vara bra. Så en att köpa en billig box kanske resulterar i byte av filter vilket gör det i slutändan till ett dyrt trim.
Efter allt som finns att läsa om dessa effektboxar (de som monteras permanent i motorrummet) finns det alltså folk som köper dessa? Okej, det finns säkert många vars bil "går bra" men på vilka premisser?
Trim som trim är väl kanske inte alltid till det positiva för en motor men nog är det alltid bättre med BSR, Autotech, Polestar m.fl som ändrar programvaran.
Hade tidigare en S60 T5 -01 som gick 12000mil med BSR PPC utan problem. Min nuvarande D5a har snart gått 8000mil med BSR PPC. Både bilarna har gått som en dröm med BSRs programvara..
En "extern" box fläskar ju på mera diesel genom att skruva upp trycket på pumpen.

Det gör ju att all insprutning påverkas, pilot-insprut, huvud-insprut, efter-insprut, kallstart osv... det är skadligt för motorn och ger sot till filtret. Dessutom påverkas ju momentreduktionen vid växling vilket frestar lådan.

Om du uppdaterar mjukvaran istället ex PPC ökar du bara huvudinsprutet och grejjerna tar inte alls lika mycket stryk för samma effekt,.
av bosv
Hej

Känner att jag vill skriva lite om detta.
Kanske är min information gammal men rätta mej gärna.
Det gäller bensinbilar eftersom det är en sån jag har.
Efter lite forskning har jag fått den uppfattningen att bla EU-regler
säger att mjukvaran för motorstyrningen skall vara kodad medan felkoder
fritt ska kunna läsas av. Detta bla för att tillverkaren förbinder sig att hålla de emissionsvärden som utlovas.
När jag åkte runt i Stockholmstrakten och pratade med firmor som modifierade programvaran och laddade
in via OBD2 uttaget tyckte jag kunna ana följande:
1: Dom som kommit över orginalprogramvaran på ett 'icke ärligt' sätt eftersom Volvo inte lämnar ut den(undantaget samarbetspartners). Några sa rent ut att dom via en 'kompis' fått den från Volvo.
2: Dom som 'gissar'. DVS läser ut programvaran och tittar på den kodade filen och hittar det som ser ut som laddtrycks och bränsle tabeller etc.
Sen ändrar man och provar vad som händer. Lite förenklat kanske.

Så för min del gäller:
1. Köp orginal.
2. Bygg ett eget system där du vet vad som händer.

OBS Det här är mina högst ovetenskapliga åsikter men grundade på lång erfarenhet.

Kom gärna med synpunkter om ni tycker att jag är helt ute och cyklar.
av Kulle
bosv skrev:Hej

Känner att jag vill skriva lite om detta.
Kanske är min information gammal men rätta mej gärna.
Det gäller bensinbilar eftersom det är en sån jag har.
Efter lite forskning har jag fått den uppfattningen att bla EU-regler
säger att mjukvaran för motorstyrningen skall vara kodad medan felkoder
fritt ska kunna läsas av. Detta bla för att tillverkaren förbinder sig att hålla de emissionsvärden som utlovas.
När jag åkte runt i Stockholmstrakten och pratade med firmor som modifierade programvaran och laddade
in via OBD2 uttaget tyckte jag kunna ana följande:
1: Dom som kommit över orginalprogramvaran på ett 'icke ärligt' sätt eftersom Volvo inte lämnar ut den(undantaget samarbetspartners). Några sa rent ut att dom via en 'kompis' fått den från Volvo.
2: Dom som 'gissar'. DVS läser ut programvaran och tittar på den kodade filen och hittar det som ser ut som laddtrycks och bränsle tabeller etc.
Sen ändrar man och provar vad som händer. Lite förenklat kanske.

Så för min del gäller:
1. Köp orginal.
2. Bygg ett eget system där du vet vad som händer.

OBS Det här är mina högst ovetenskapliga åsikter men grundade på lång erfarenhet.

Kom gärna med synpunkter om ni tycker att jag är helt ute och cyklar.

Angående punkt 2 så låter det som någon oseriös om de gissar sig till värden? De större firmorna brukar ju ha program framtagna på rullande landsväg eller liknande så att man vet att de är bra iaf. Någon som gissar ska man undvika, kan aldrig vara bra.

Precis, ska man ha full koll är det nog bäst att göra allt själv=)
Dieselkraft sålde även mig en box och lovade guld. Bilen (xc60 D5) blev piggare men drog även bra mycket mer diesel. Sex månader senare går bilen som en traktor. Plockar bort boxen åker till Bilia och får konstaterat att givaren till partikelfiltret är sönderbränd samt att partikelfiltret ser ut som skit. Då jag är vän med serviceteknikern berättar jag att jag haft box på bilen. Han svarade direkt: "Jag vet, det syns".
Tydligen är detta en konsekvens av Dieselkrafts (samt några andra tillverkares) boxar som han stöter på riktigt ofta. Varning!

Notan?: 16755 kr. Vääääärt!
Tar Dieselkraft något ansvar?: Återstår att se.
Kallholmen skrev:Dieselkraft sålde även mig en box och lovade guld. Bilen (xc60 D5) blev piggare men drog även bra mycket mer diesel. Sex månader senare går bilen som en traktor. Plockar bort boxen åker till Bilia och får konstaterat att givaren till partikelfiltret är sönderbränd samt att partikelfiltret ser ut som skit. Då jag är vän med serviceteknikern berättar jag att jag haft box på bilen. Han svarade direkt: "Jag vet, det syns".
Tydligen är detta en konsekvens av Dieselkrafts (samt några andra tillverkares) boxar som han stöter på riktigt ofta. Varning!
Notan?: 16755 kr. Vääääärt!
Tar Dieselkraft något ansvar?: Återstår att se.
Åter en kund som fått en dyrköpt lärpenning av vad dessa boxförsäljare lovar och svamlar. :evil:
Stå på dig! Statuera exempel! Först då kanske det blir lite hejd på alla dessa försäljningsfloskler och rena lögner de använder i försäljnings och marknadföringssyfte!
Du har mest troligt haft en i princip okontrollerad förbränning med skenande avgastemperatur som föjd, och när även ett partikelfilter på en Volvo är söndertuktat, då har det gått långt.
Vill inte skrämma dig ytterligare, men jag tror att du inte vill veta hur det kan se ut inne i toppen.
"black hole of calcutta"...
hamre skrev:Samma här. Har lagt in BSR PPC trim i min 2,4D och den går underbart bra. Inga problem än så länge
SKillnaden är ju att du ändrar mjukvaran i bilen :) tror TS syftade på såkallade potensiometrar :)

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]