- tis 20 aug 2013, 10:38
#780390
Måndagen 12/8 hittade jag en bil, där både priset och bilen föll mig i smaken.
Jag ringde säljaren och vi har talats vid ett flertal gånger sedan dess.
Eftersom bilfirman var ganska liten, ville jag kolla upp dem lite extra. Enbart genom att googla företagsnamnet Caylera Cars kom jag direkt in på en länk där någon stackare köpt en bil av företaget och i efterhand fått reda på att bilen varit krockad. Olagligt eller inte borde man upplysa säljaren om detta, då bilens säkerhetsnivå kanske inte är densamma vid nästa kollision.
Se länk:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 70&t=95200
Hur som helst. I mitt fall gällde det en vit Volvo XC60 med reg. nr. SOU 079 ( http://www.bytbil.com/bilar/volvo/xc60/ ... EIYAM3Q6AA__!)
och eftersom jag mer eller mindre bestämt mig för denna bilen, ville jag konfrontera säljaren med dessa uppgifter.
Sagt och gjort.
Säljaren beklagade sig över informationen jag kommit över och bekräftade delvis historien, dock var det en tidigare ägare som hade renoverat upp bilen (tror han sa attd en kom från USA) och sedan sålt den till Caylera cars. Han bedyrade att inte så var fallet med bilen jag var intresserad av.
Eftersom detta var det enda jag hittade på bolaget, samt att säljaren lät väldigt trovärdig till en början, fortsatte vi diskussionen och de skickade över ett köpeavtal så jag kunde betala in handpenningen.
När jag sitter och ska betala in senare samma dag så har fortfarande inte oron över vad jag fått veta släppt. Bilen är importerad från Danmark av säljaren, vilket gör det lite mer komplicerat då man ska få fram fordonshistorik.
Jag kontaktar säljaren igen och vill ha den danska ägarens nummer.
Helt plötsligt ändrar han sin historia och säger att han fått den i inbyte från ett annat företag, vilket i sin tur står som importör.
När jag ber honom om dennes nummer skickar han detta till mig. Denna personen visar sig vara bekant med säljaren då de delar samma adress och efternamn. När jag tar ett utdrag på bilen hos transportstyrelsen så står dock bara en person som ägare i Sverige, (när jag räknar rätt borde det vara två ägarbyte?)
Jag gör också en ursprungskontroll och efter någon dag får jag fram bilens enda ägare (förutom en bilfrima) i Danmark. Jag hittar tillslut hans telefonnummer och ringer upp honom.
Han berättar då att även denna bilen har varit med om en olycka och att hela framvagnen är skev. Försäkringsbolaget valde att lösa in bilen då det blev alldeles för dyrt att renovera den.
Vem som köpt den av försäkringsbolaget vet jag inte, jag vet heller inte om bilen är renoverad av Caylera cars och/eller om de var medvetna om den tidigare skadan.
Dock blev de enormt arga när jag tog upp detta till diskussion och slängde luren i örat på mig.
Däremot anser jag att det är väsentliga uppgifter att lämna vid ett bilköp för 300 000.-, och därför får jag bli den, som informerar alla ev. "XC-60 summum 2012-årsmodell med panoramatak och herrgrdsvagnpaket"-köpare om just denna XC60 eftersom ingen annan gör det!
Jag ringde säljaren och vi har talats vid ett flertal gånger sedan dess.
Eftersom bilfirman var ganska liten, ville jag kolla upp dem lite extra. Enbart genom att googla företagsnamnet Caylera Cars kom jag direkt in på en länk där någon stackare köpt en bil av företaget och i efterhand fått reda på att bilen varit krockad. Olagligt eller inte borde man upplysa säljaren om detta, då bilens säkerhetsnivå kanske inte är densamma vid nästa kollision.
Se länk:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 70&t=95200
Hur som helst. I mitt fall gällde det en vit Volvo XC60 med reg. nr. SOU 079 ( http://www.bytbil.com/bilar/volvo/xc60/ ... EIYAM3Q6AA__!)
och eftersom jag mer eller mindre bestämt mig för denna bilen, ville jag konfrontera säljaren med dessa uppgifter.
Sagt och gjort.
Säljaren beklagade sig över informationen jag kommit över och bekräftade delvis historien, dock var det en tidigare ägare som hade renoverat upp bilen (tror han sa attd en kom från USA) och sedan sålt den till Caylera cars. Han bedyrade att inte så var fallet med bilen jag var intresserad av.
Eftersom detta var det enda jag hittade på bolaget, samt att säljaren lät väldigt trovärdig till en början, fortsatte vi diskussionen och de skickade över ett köpeavtal så jag kunde betala in handpenningen.
När jag sitter och ska betala in senare samma dag så har fortfarande inte oron över vad jag fått veta släppt. Bilen är importerad från Danmark av säljaren, vilket gör det lite mer komplicerat då man ska få fram fordonshistorik.
Jag kontaktar säljaren igen och vill ha den danska ägarens nummer.
Helt plötsligt ändrar han sin historia och säger att han fått den i inbyte från ett annat företag, vilket i sin tur står som importör.
När jag ber honom om dennes nummer skickar han detta till mig. Denna personen visar sig vara bekant med säljaren då de delar samma adress och efternamn. När jag tar ett utdrag på bilen hos transportstyrelsen så står dock bara en person som ägare i Sverige, (när jag räknar rätt borde det vara två ägarbyte?)
Jag gör också en ursprungskontroll och efter någon dag får jag fram bilens enda ägare (förutom en bilfrima) i Danmark. Jag hittar tillslut hans telefonnummer och ringer upp honom.
Han berättar då att även denna bilen har varit med om en olycka och att hela framvagnen är skev. Försäkringsbolaget valde att lösa in bilen då det blev alldeles för dyrt att renovera den.
Vem som köpt den av försäkringsbolaget vet jag inte, jag vet heller inte om bilen är renoverad av Caylera cars och/eller om de var medvetna om den tidigare skadan.
Dock blev de enormt arga när jag tog upp detta till diskussion och slängde luren i örat på mig.
Däremot anser jag att det är väsentliga uppgifter att lämna vid ett bilköp för 300 000.-, och därför får jag bli den, som informerar alla ev. "XC-60 summum 2012-årsmodell med panoramatak och herrgrdsvagnpaket"-köpare om just denna XC60 eftersom ingen annan gör det!