Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Volvofanatiker
Måndagen 12/8 hittade jag en bil, där både priset och bilen föll mig i smaken.
Jag ringde säljaren och vi har talats vid ett flertal gånger sedan dess.

Eftersom bilfirman var ganska liten, ville jag kolla upp dem lite extra. Enbart genom att googla företagsnamnet Caylera Cars kom jag direkt in på en länk där någon stackare köpt en bil av företaget och i efterhand fått reda på att bilen varit krockad. Olagligt eller inte borde man upplysa säljaren om detta, då bilens säkerhetsnivå kanske inte är densamma vid nästa kollision.

Se länk:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 70&t=95200

Hur som helst. I mitt fall gällde det en vit Volvo XC60 med reg. nr. SOU 079 ( http://www.bytbil.com/bilar/volvo/xc60/ ... EIYAM3Q6AA__!)
och eftersom jag mer eller mindre bestämt mig för denna bilen, ville jag konfrontera säljaren med dessa uppgifter.

Sagt och gjort.

Säljaren beklagade sig över informationen jag kommit över och bekräftade delvis historien, dock var det en tidigare ägare som hade renoverat upp bilen (tror han sa attd en kom från USA) och sedan sålt den till Caylera cars. Han bedyrade att inte så var fallet med bilen jag var intresserad av.

Eftersom detta var det enda jag hittade på bolaget, samt att säljaren lät väldigt trovärdig till en början, fortsatte vi diskussionen och de skickade över ett köpeavtal så jag kunde betala in handpenningen.

När jag sitter och ska betala in senare samma dag så har fortfarande inte oron över vad jag fått veta släppt. Bilen är importerad från Danmark av säljaren, vilket gör det lite mer komplicerat då man ska få fram fordonshistorik.
Jag kontaktar säljaren igen och vill ha den danska ägarens nummer.
Helt plötsligt ändrar han sin historia och säger att han fått den i inbyte från ett annat företag, vilket i sin tur står som importör.

När jag ber honom om dennes nummer skickar han detta till mig. Denna personen visar sig vara bekant med säljaren då de delar samma adress och efternamn. När jag tar ett utdrag på bilen hos transportstyrelsen så står dock bara en person som ägare i Sverige, (när jag räknar rätt borde det vara två ägarbyte?)

Jag gör också en ursprungskontroll och efter någon dag får jag fram bilens enda ägare (förutom en bilfrima) i Danmark. Jag hittar tillslut hans telefonnummer och ringer upp honom.

Han berättar då att även denna bilen har varit med om en olycka och att hela framvagnen är skev. Försäkringsbolaget valde att lösa in bilen då det blev alldeles för dyrt att renovera den.

Vem som köpt den av försäkringsbolaget vet jag inte, jag vet heller inte om bilen är renoverad av Caylera cars och/eller om de var medvetna om den tidigare skadan.
Dock blev de enormt arga när jag tog upp detta till diskussion och slängde luren i örat på mig.

Däremot anser jag att det är väsentliga uppgifter att lämna vid ett bilköp för 300 000.-, och därför får jag bli den, som informerar alla ev. "XC-60 summum 2012-årsmodell med panoramatak och herrgrdsvagnpaket"-köpare om just denna XC60 eftersom ingen annan gör det!
av Lövet
Baserat på denna tråd, och på andra forum, så vet jag att dessa firmor i princip livnär sig på att sälja krockade amerikanska bilar

Bilvågen
Akvidssons bil
Bil33
Södertälje Bil

Du kan ta ut en Carfax på i princip varenda bil där och det är samma historia. Verkar som man får lägga Caylera bil på listan också.
av Volvofanatiker
Jag hade hört talas om amerikanska importbilar förut, som de renoverade och sålde vidare. Däremot känns det svårt att göra detsamma med danska fordon? Det kan ju inte bli så stora vinster??
av perhall
ORE finns inte som MY11 så det är väl en MY12 - eller? Kan det innebär att identiteten är stulen?
Inga xenon - typisk importvink
Varför så desperat ange 0,95 blandad körning, ge full tank och skriva att den gått 2999 mil...
Inga bra vibbar...
PH
av Lövet
Volvofanatiker skrev:Jag hade hört talas om amerikanska importbilar förut, som de renoverade och sålde vidare. Däremot känns det svårt att göra detsamma med danska fordon? Det kan ju inte bli så stora vinster??
Om du köpt bilen som skrot så kan det nog bli det. Annars har du rätt att Danmark är ett dåligt land att köpa begagnade bilar av pga skatterna.
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Verkar som man får lägga Caylera bil på listan också.
Absolut, här är ju två exempel på riktiga blåsningar!
av Mwi
I annonstexten skriver de att bilen har nybilsgaranti till 2014-04, någon som vet hur det fungerar om bilen är felaktigt lagad/fått byt identitet?
Sen kan jag väl tycka att bilhandlare som fotar sina bilar på sin garageuppfart hemma tappar mycket trovärdighet.
av Petzzon
Har uppdaterat länken till Blocket I första inlägget, en tröst i det hela är ju att bilen i varje fall fortfarande är osåld trots att den varit på Blocket I omgångar under en längre tid och att priset är lågt. Förhoppningsvis hittar även nästa spekulant denna tråd.
av llesrof
Mwi skrev:I annonstexten skriver de att bilen har nybilsgaranti till 2014-04, någon som vet hur det fungerar om bilen är felaktigt lagad/fått byt identitet?
Sen kan jag väl tycka att bilhandlare som fotar sina bilar på sin garageuppfart hemma tappar mycket trovärdighet.
Jag tror inte att någon garanti i världen gäller om bilen lösts in. Varför skulle Volvo ta något som helat ansvar för en bil som vem som helst kan ha bucklat ut efter en smäll? Sedan undrar jag hur bilen kunnat registreras om den klassats som skrot och inte gått via Litauen? Det sägs att Litauen är det enda EU-land där man kan registrera en bil som en gång för alla stämplats som skrot. Jag måste dock erkänna att jag inte har koll på vilka regler som gäller för att kunna klassa en bil som skrot.

Caylera verkar vara fula fiskar. De hade en XC60 T6 för ett tag sedan. Via en annonym mailadress upplyste jag dem om att bilen vart rejält smälld och responsen blev att de efter detta i alla annonser på bilen maskerade de sista siffrorna på registreringsskylten. Det var bara på denna bil de gjorde så, övriga bilar, mest transportbilar, hade helt synligt registreringsnummer.

För mig är detta en indikation på att de är medvetna om bristerna men vill dölja detta och försvåra för spekulanter att kolla upp detta.
av Petzzon
llesrof skrev:
Mwi skrev:I annonstexten skriver de att bilen har nybilsgaranti till 2014-04, någon som vet hur det fungerar om bilen är felaktigt lagad/fått byt identitet?
Jag tror inte att någon garanti i världen gäller om bilen lösts in. Varför skulle Volvo ta något som helat ansvar för en bil som vem som helst kan ha bucklat ut efter en smäll? Sedan undrar jag hur bilen kunnat registreras om den klassats som skrot och inte gått via Litauen? Det sägs att Litauen är det enda EU-land där man kan registrera en bil som en gång för alla stämplats som skrot. Jag måste dock erkänna att jag inte har koll på vilka regler som gäller för att kunna klassa en bil som skrot.

Caylera verkar vara fula fiskar. De hade en XC60 T6 för ett tag sedan. Via en annonym mailadress upplyste jag dem om att bilen vart rejält smälld och responsen blev att de efter detta i alla annonser på bilen maskerade de sista siffrorna på registreringsskylten. Det var bara på denna bil de gjorde så, övriga bilar, mest transportbilar, hade helt synligt registreringsnummer.

För mig är detta en indikation på att de är medvetna om bristerna men vill dölja detta och försvåra för spekulanter att kolla upp detta.

Den t6 du nämner ligger ute igen, fortfarande maskerade skyltar
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 34

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]