Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
Det måste vara en väldigt liten del av bilar med dragkrok som verkligen drar tungt. Alltså på gränsen vad bilen får dra. Då handlar det om att dra husvagn och båt. Att dra tunga båtar gör man oftast bara två gånger per år och sällan några längre sträckor, givetvis finns det undantag. Och åka runt med en husvagn gör en hel del svenskar, men det bli inte speciellt stor del av bilens totala körsträcka. Några veckor om året i snitt antar jag. Dessa två fall känner jag att bilen får mest stryk. Andra tillfällen som kroken används är med släpkärra till tippen och bygghandeln osv. och detta sliter verkligen inte på bilen.

Så nej, att köpa en bil med dragkrok ska man inte vara orolig för utom i extrema fall. Själv skulle jag aldrig klara en vecka utan dragkrok.

När det gäller automat på en bil som drar ser jag mest som positivt. Med en manuell låda så är chansen större att koppling och motor har fått slitit hårt när föraren slirar på kopplingen vid finmanövrering och fel val av växlar. Kan tillägga att jag med automat får dra 1800kg men hade jag haft en manuell så får man bara dra 1600kg :wink:
av SEpaket
Spoiler »
Ett hästsläp är inte direkt jättelätt, hästen i sig väger väl ett par hundra pannor? Det torde vara den värsta kategorin dragkroksägare, den som bränner land och rike runt med ett hästsläp efter bilen var och varannan helg.

Ett tips är således att styra in samtalet på hästar. Börjar bilsäljaren prata om sin häst eller dotterns häst eller någon häst överhuvudtaget som är nära besläktad så har bilen nog gått med hästsläp.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
Användarvisningsbild
av Micce1980
En häst verkar väga 400 - 700 kg. =)

Kanske jag som varit totalt insnöad på att drag = dåligt men det är klart att man ska dra öronen åt sig och i alla fall undersöka det. Hittar jag en som har löstagbar så slår jag till. Bara att kontrollera så att den fungerar lätt att ta på och av så klart. Automat hade varit helt underbart dock är det inte det vanligaste i vårat land.
Användarvisningsbild
av Vojje
SEpaket skrev: Ett tips är således att styra in samtalet på hästar.
Be om ett stalltips :lol:

Det största problemet är att vissa personer kör med överlastat släp/husvagn.
Då är inte påskjutarbromsen anpassad till vikten.
Användarvisningsbild
av Perc
Jag hade gärna haft dragkrok på bilen då jag blev påkörd bakifrån strax före jul. Bilen var splitterny och fick små men ändå väldigt irriterande skador på bakre stötfångaren pga en Jeep som inte kunde bromsa i tid.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Perc skrev:Jag hade gärna haft dragkrok på bilen då jag blev påkörd bakifrån strax före jul. Bilen var splitterny och fick små men ändå väldigt irriterande skador på bakre stötfångaren pga en Jeep som inte kunde bromsa i tid.
Åtgärdade inte den andres försäkringsbolag det?
Användarvisningsbild
av Perc
Micce1980 skrev:
Perc skrev:Jag hade gärna haft dragkrok på bilen då jag blev påkörd bakifrån strax före jul. Bilen var splitterny och fick små men ändå väldigt irriterande skador på bakre stötfångaren pga en Jeep som inte kunde bromsa i tid.
Åtgärdade inte den andres försäkringsbolag det?
Jovisst, bilen är som ny. Men det blev ju ett jäkla spring med försäkringsbolag och lånebilar. I jultider dessutom. Skulle varit så mycket roligare att åka därifrån med en liten repa på dragkulan och inget mer.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Jo det är ju klart, det är aldrig skoj med stul men ännu mindre när någon annan är ansvarig för strulet. Bra att det löste sig i alla fall.
Användarvisningsbild
av MartinS
Själv byter jag hellre lite plast än att få en nackskada, men det är ju högst individuellt...

/Martin
Användarvisningsbild
av Vojje
Inget som säger att man inte kan råka ut för både nack- och plastskador.
Men om Gud hade vänligheten att ge mig ett val före ...
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]