Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Haha.. No offence taken.. Jag gillar det här forumet, man får snabbt svar på frågor själv om man ställer några och då försöker jag hjälpa till att svara snabbt på frågor som jag kan.

Men räcker det verkligen att bara läsa boken för att fixa BE? Jag har rätt lätt för att läsa och tog körkortet utan teorilektioner.. men tog ett par körlektioner för att se så det inte var något jag (eller pappa) missat i privatövningskörningen. :)

Jag menar, om det är en massa manövriringsprov på bana kanske man måste ha testat innan? Eller är det sånt man kan efter några år med husvagn? :)
Användarvisningsbild
av joel80
Mja.. jag har campat mycket i norrland och ibland hamnat på vägar som bilvit kostigar och varit tvungen att backa långt o smalt.. och känner mig ganska säker när jag backar även om jag ibland får köra fram nån meter för att få rätt vinkel.

Måste en backning sitta direkt på en uppkörning? Jag menar, får man köra fram lite och justera om man märker att man hamnar lite snett...
av 94093a
då borde du klara uppkörningen :)
men man måste ha lite tur också om man har otur så får man nån gubbe som älska att backa eller så får man nån som man bara tar ett var runt kvarteret med...

och jag hade garanterat tagit Be om jag valde melan Be och b-utökad.
men det beror helt på att min jeep har en totalvikt på 3500kg och med b-utökad så skulle jag få dra ett släp på 750kg :lol:
men med Be 3500kg 8)
och att den faktiska vikten räknas på Be är en stor fördel :)
Användarvisningsbild
av joel80
Men åter till ämnet.. är det någon som kört upp än eller bokat tid??

De som tagit BE kan ju kanske ge en liten snabb redovisning för hur det gick till så kan man göra en liten jämförelse. :)
BE:

Teoriprov:
Som B med några tillägg som handlar om släp, kan vara om viktkombinationer. Hur man surrar last. Hur last får sticka ut och inte. Hastighetsregler för olika fordon.

Körprov:
Säkerhetskontroll, däck, lampor, reflexer, last, sittställning, speglar, bromsar på både bil och släp så klart! Alla bromsar! Koppla släpet rätt.
Beskriva hur bromsen fungerar. Vilka däckskombinationer som är tillåtna.
Hur man ska spänna lasten. Vilka metoder som finns.

Och till sist körningen i sig. Som med bil med tillägget att man får backa runt hörn och backa i vinkel mellan koner. Mellan 0 och 45 grader.

Vad kan man då behöva tänka på:

Vart är släpet? Kolla i speglar vid sväng, inte bara köra safe och ta ut svängarna mycket.
Hastighet, många kör tydligen för fort när dom kör upp, av dom som missar alltså.. Fortare än 80 alltså.

Tja, vad har jag glömt? Säkert något..
joel80 skrev:Jag menar, om det är en massa manövriringsprov på bana kanske man måste ha testat innan? Eller är det sånt man kan efter några år med husvagn? :)
Så har ska du backa för BE kort...... en av banorna, två försök..

Bild

Så här ska du backa för utökand-B

Manövreringen ska omfatta minst två av följande moment, varav minst
ett ska gälla backning:
– backning med sväng, där rak backning ingår före eller efter svängen,
– vändning,
– uppställning bakom eller framför annat fordon eller mellan andra
fordon,
– uppställning på parkeringsplats, och
– start i med- och motlut

Skillande är väl alltså att med BE backar du mellan koner på parkeringen medans med utökad-B backar du mellan andra bilar i på på vägen tex.

Ingen revolutionernade skillnad förutom att utökad-B kan bli dyrare om du backar fel :D :D :D
VolvoB20 skrev: Så har ska du backa för BE kort...... en av banorna, två försök..
När jag körde upp sa han att jag hade tio minuter på mig, inget om antal försök!?
av JohnB
Varför är det alltid så här när det kommer nya regler. Det är precis som att det är statshemligheter det handlar om. Hur svårt ska det vara att tala om exakt vad man förväntas prestera på körprovet för att få den utökade behörigheten? Vad skadar det att ge facit på ett körprov? Jag måste ju ändå besitta förmågan att följa facit. Dessutom har man passat på att krångla till det som satan genom att ställa en massa krav på fordonskombinationen körprovet ska utföras med vilket i många fall innebär att det inte räcker med att låna ett släp. Om provet går ut på att du ska bevisa att du kan hantera ett släp efter bilen borde väl en lagom lastad kåpvagn i storleken 1.30x2.60 räcka utmärkt. Nä nu ska man förutom att hitta lämpligt släp och dessutom något tungt att lasta som inte får vara för tungt och dessutom hitta någon med utökad B eller BE som kan köra släpet till uppkörningsplatsen och har man otur kanske man dessutom måste låna en annan bil. Känns som att det kan komma att kosta betydligt mer än den summa man gått ut med initialt.

För er som tagit utökad B finns det en bok att köpa som beskriver vilka säkerhetskontroller man ska utföra samt vilka krav som ställs på att kunna backa med släpet?

/John
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok