Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#720940
En kul grej...

Med nära 1 kW extraljus och 200 A generator så märker man kul saker, tex att när man gör helljusblink så tar väl generatorn några hk, så det är som att dutta på bromspedalen...
av Knekten
#721186
VolvoB20 skrev:
Knekten skrev:Gör ett grovt överslag då jag inte är helt säker på hur många watt varje lampa drar. Men jag ska ha 5 lampor, så det blir alltså 500 watt.
Det är ju bara att summera. 500 + originallamporna runt som kanske drar 150-300 W beroende på om du har petat i starka lamor där med. så totalt 700 - 800 W

Plussar du på lite radio, kupefläkt, tändning osv osv så kanske du landar på runt 1000 W (Om du låte bli elvärmestol, elbakruta osv....)

1000 W ger ca 83 amp.

Dev det klarar sig på håret med 88 A gen om du ser till att hålla runt 2500-3000 rpm på motorn. Varvar du mindre så kommer generatron inte att klara av att hålla spännigen uppe.
Sen har man ju inte lamporna på hela tiden, men jag kör nog Halogenlampor. Funderar lite på led, någon som har erfarenhet?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#721201
Knekten skrev:Sen har man ju inte lamporna på hela tiden
Det spelar ingen roll att du inte har lamporna på hela tiden.

Tänk dig att bil+lampor drar 100 A tex

Om din generator ger 110 A, då blir det 10 A över som kan användas att ladda batteriet.

För att ladda batteriet så drar ju generatorn upp spänningen till 14-14.4 volt i systemet = dina extraljus kommer att lysa vitt och starkt för de får också samma spänning.

Ger din Generator 90 A så blir det omvänt, batteriet får hjälpa till med de 10 A som fattas, Belastar du batteriet så kommer det att leverera ut 12.2 volt ut om du har tur. Vips så lyser din extraljus bara med hälften så mycket ljus eftersom du har 15% lägre spänning.
av Knekten
#721336
VolvoB20 skrev:
Knekten skrev:Sen har man ju inte lamporna på hela tiden
Det spelar ingen roll att du inte har lamporna på hela tiden.

Tänk dig att bil+lampor drar 100 A tex

Om din generator ger 110 A, då blir det 10 A över som kan användas att ladda batteriet.

För att ladda batteriet så drar ju generatorn upp spänningen till 14-14.4 volt i systemet = dina extraljus kommer att lysa vitt och starkt för de får också samma spänning.

Ger din Generator 90 A så blir det omvänt, batteriet får hjälpa till med de 10 A som fattas, Belastar du batteriet så kommer det att leverera ut 12.2 volt ut om du har tur. Vips så lyser din extraljus bara med hälften så mycket ljus eftersom du har 15% lägre spänning.
Så jag behöver en 110A generator alltså!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#721600
Knekten skrev:Så jag behöver en 110A generator alltså!
Det beror ju på .... Drar in bil (tändning, radio, fläkt, ordiarie lampor) + extraljus 50 A tillsamman behöver du kanske 60 A gen

Drar de 150 A tillsammans så behöver du kanske 160 A generator.

Se till att du har lite marginal så att generatorn kan ge mer ström än vad som förbrukas, annars får batteriet gå in och täcka upp med spänningsfall som resultat.
av Knekten
#721625
VolvoB20 skrev:
Knekten skrev:Så jag behöver en 110A generator alltså!
Det beror ju på .... Drar in bil (tändning, radio, fläkt, ordiarie lampor) + extraljus 50 A tillsamman behöver du kanske 60 A gen

Drar de 150 A tillsammans så behöver du kanske 160 A generator.

Se till att du har lite marginal så att generatorn kan ge mer ström än vad som förbrukas, annars får batteriet gå in och täcka upp med spänningsfall som resultat.
Alright! En 160 A generator kan ju kosta en del känns det som. Sen så måste den ju passa på bilen.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]