Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#711379
Instruktionsböckerna brukar vara motsägelsefulla, ja.

Nackdelen med att låta hjälpbilen vara igång är att när den urladdade bilen väl startar är de båda bilarnas generatorer ihopkopplade med startkablarna. Det är inte helt förutsägbart vad som händer då. I 99% av fallen går det säkert bra – men i något enstaka fall kan man få skador eller överspänningar som skadar andra system i bilen.

Skonsammast och ett bra sätt att undvika att båda bilarna blir stående är att starta hjälpbilen, koppla startkablarna (jag kan inte se något problem med att koppa in dem när motorn går, men man kan såklart göra det i omvänd ordning också), låta hjälpbilen gå på kanske 2000 rpm i en minut för att ladda det urladdade batteriet litegrann, stoppa hjälpbilen och starta den urladdade bilen.

Ett läge när man ska vara försiktig med startkablar är om den urladdade bilens batteri kan tänkas vara skadat eller fruset. När man fått igång bilen och tar bort startkablarna inträffar då situationen att generatorn går utan att det finns ett fungerande batteri, och då finns det (en kanske liten) risk för skador på diverse delar av elsystemet.

Att man skulle riskera att skada sin egen bil genom att ge starthjälp åt en "pundaropel" låter mest som allmänna fördomar (byt ut pundare mot "invandrar-" eller vad som nu passar). Den enda stora risken med startkablar överhuvudtaget är att de kan kopplas fel, och där är ju lite kunskap och vana ett gott botemedel.
Senast redigerad av 2 NilsO, redigerad totalt 0 gång.
#711398
Menar du på fullt allvar att exempelvis Volvo skulle ange i instruktionsboken att "hjälpbilens" motor skall vara igång vid start av motorn i den hjälpbehövande bilen, om det är felaktigt? Däremot skall "hjälpbilens" motor vara avstängd då kablar kopplas.
#711401
För t.ex. V70 -13 (bensinmodeller) anger inte Volvo uttryckligen varken det ena eller det andra i instruktionsboken. Och antagligen spelar det på det stora taget ingen roll heller. Vill man vara helt på den säkra sidan använder man ett löst batteri (dvs kopplar ur det i hjälpbilen). Men det skriver Volvo inget om, inte heller om risken med t.ex. frusna batterier. Att skriva en instruktionsbok är naturligtvis att sålla ganska grovt för att få med det viktiga, i det här fallet t.ex. att startkablarna absolut inte får kopplas fel.
#711411
Hur är det med starthjälp/startbooster, då? Givet att man använder startboostern fristående från all nätspänning, och den bara ger sin kräm från egen batterikapacitet, vad kan gå fel?
#711478
Angående att bogsera igång en automat: nej det går inte.

För att en automatlåda ska driva så behövs det oljetryck. Oljepumpen för detta sitter på ingående axel, dvs mot motorn.

Gamla jänkare (och vissa mercedes?) brukade kunna ha en oljepump på utgående axel också. Då kom oljetrycket och drivningen igång när du bogserade.

Man kan heller inte bogsera en automatväxlad bil nån längre sträcka om motorn inte går, eftersom det inte finns smörjning i växellådan då.
#711509
joel80 skrev:I Volvo V70s instruktionsbok står det precis tvärtom att man absolut inte får bogsera igång den.
Ser ingen logik alls i att man inte skulle kunna använda startkablar, bara man kopplar rätt och följer instruktionerna.

Man kan skada batteri/bil om man t.ex kopplar minus till minus och struntar i instruktionerna om att koppla minus till plåt.
vill jättegärna se nåt form av bevis av detta?

för jag har startkablat en jäkla massa billar med + till +. - till - och inget har hänt med elektroniken.

Bilar jag har använt:

Passat -12
min 850 -97
Saab 9-5 -06
#711512
Struve skrev:Haha, kan garantera att även i SAAB:ns instruktionsbok står det att bilen absolut inte får bogseras igång då det kan skada kattalysatorn beroende på oförbränt bränsle ;)
Att kabelstarta en bil är absolut INGEN fara om man kopplar minus mot minus och plus mot plus, förväxlar man dessa så kan man få problem.
Startbooster är heller ingen fara om man inte dyngar på 24V in i ett fordon som skall ha 12V eller kopplar fel ;)
Kopplar minus emot minus så kan det hända häftiga saker, har man slutsteg så är risken stooor att du skjuter säkringen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]